مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: تلاش می‌کنیم عملیات باستان‌شناسی در ۲۰ درصد محور چهارباغ که تاکنون کاوش نشده بود انجام شود تا بر اساس آن اطلاعاتمان از لایه‌های تاریخی زیرین در محور میانی تکمیل شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اهمیت حفاظت از میراث بزرگی مانند خیابان چهارباغ عباسی اصفهان اظهار داشت: پیاده راه‌سازی چهارباغ از دهه ۴۰ خورشیدی در میان مدیران شهر اصفهان مطرح شد و ساماندهی محور چهار باغ عباسی در دو شاخصه عمده یعنی پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های چهار باغ و جمع‌آوری آسفالت‌های این خیابان و در مرحله دوم بر ساماندهی محور میانی این بلوار بزرگ تاریخی متمرکز شده است.

وی ادامه داد: طرح کنونی چهار باغ عباسی به جای طرح احیا، طرح ساماندهی این محور تاریخی را که در طی ۴ قرن اخیر با تغییرات فراوان همراه بوده و در ادوار مختلف دوران‌های متنوعی داشته است را در دستور کار قرار داده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ابراز داشت: همزمان با اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های دو سمت چهار باغ، گمانه‌زنی محور میانی چهارباغ برای بررسی تغییرات در این محور از دوره صفویه تاکنون از یک سو و شناسایی آثار به‌جامانده از سوی دیگر اجرا شد و طی ۹ مرحله گمانه‌زنی، آثاری هرچند محدود که از تغییرات این ۴۰۰ سال مصون مانده بود، در بخش اول این بلوار تاریخی یعنی از محدوده پایه‌های کشف‌شده «کاخ جهان‌نما» تا ورودی خیابان آمادگاه کشف شد.

وی ادامه داد: سعی ما بر این بوده است که برخی از این آثار تاریخی همچون آب راه‌های تاریخی و پایه‌های کاخ جهان‌نما در معرض دید شهروندان و گردشگران قرار گیرد و سایر آثار هم در لایه‌های زیرین محور میانی همچنان محفوظ بماند و طرح ساماندهی با حفاظت از لایه‌های زیرین، بر بستر بیرونی محور میانی چهارباغ اجرا شود.

الله یاری ابراز داشت: با توجه با حساسیت موضوع تلاش کرده‌ایم نظارت مستمری بر طرح ساماندهی محور چهارباغ صورت گیرد. با این وصف، از یک سو با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور و شهرداری اصفهان تلاش می‌کنیم عملیات باستان‌شناسی در ۲۰ درصد محور چهارباغ که تاکنون کاوش نشده بود انجام شود تا بر اساس آن اطلاعاتمان از لایه‌های تاریخی زیرین در محور میانی تکمیل شود.


وی گفت: از سوی دیگر، به شهرداری اصفهان تاکید شده و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند که هر گونه عملیات ساماندهی به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که بسته به شرایط، به سرعت قابل برگشت باشد تا بر اساس آن اصالت محور تاریخی چهارباغ به هیچ عنوان مخدوش نشود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره ارائه طرح ساماندهی محور چهارباغ تصریح کرد: با عنایت به بزرگی این طرح و شاخص بودن محور تاریخی چهارباغ به عنوان یکی از کهن‌ترین و زیباترین بلوار‌های تاریخی جهان در نشست مسئولان معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری اصفهان توافقاتی انجام شد.

وی گفت: قرار شد طرح ساماندهی «کمیته راهبری طرح ساماندهی چهار باغ» با مشارکت مستقیم سازمان میراث فرهنگی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان، شهرداری اصفهان و نخبگان و صاحب‌نظران و همچنین تشکل‌های دوستداران میراث فرهنگی به منظور اطلاع‌رسانی گام به گام به شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی و همچنین، نظارت بر فعالیت‌های شهرداری اصفهان به عنوان مجری تشکیل و فعالیت خود را همزمان با طرح ساماندهی آغاز کند.

انتهای پیام/م

 

اظهار نظر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره چهارباغ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.