به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هادی احمدی مدیرکل حفظ و احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی سازمان میراث فرهنگی امروز در جمع خبرنگاران گفت: نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، اداره کل حفظ و احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور، شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان، ناظران میراث، در این کمیته حضور خواهند داشت.
وی تاکید کرد: طبق گزارش همکاران ما در میراث فرهنگی اصفهان بطور تقریبی در بیش از ۸۰ درصد خیابان چهارباغ حدفاصل ارگ جهان نما تا خیابان آمادگاه، باستان شناسی و کاوشها وضعیت روشن است، اما یک بخش تاریک از لحاظ کمبود اطلاعات و کاوشها وجود دارد و بر همین اساس باستان شناسان این محدودهها را کاوش و رصد و بررسی خواهند کرد و گزارش ارایه میکنند.
احمدی با تاکید بر تعامل در مباحث میراث فرهنگی و حفظ آثار باستانی گفت: تصمیمات احساساتی در این زمینه صحیح نیست، هیچ کس اجازه نمیدهد در خصوص چهارباغ هر طرحی اجرا شود، زیرا متولی حفظ این آثار هستیم.
مدیرکل حفظ و احیا بناها، بافتها و محوطههای تاریخی سازمان میراث فرهنگی به اهمیت اجرای طرحها به استناد مجوزهای کتبی اشاره و تصریح کرد: هیچگونه تاکید و تایید و مجوز ضمنی لازم الاجرا نیست و همه هماهنگیها کتبی خواهد بود.
احمدی درباره برخی بتن ریزیها در محور چهارباغ که باعث توقف کاوشهای باستان شناسی میشود، اظهارداشت: اینگونه موارد باید اصلاح و بتنهای بدین شکل باید برچیده شود.
رییس پژوهشکده باستان شناسی کشور در جمع خبرنگاران درباره این که آیا امکان دارد در باستان شناسیهای این محدوده کشفیاتی باشد؟ خاطرنشان کرد: در خیابانی با قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال بطور حتم چیزهایی وجود دارد.
روح الله شیرازی با اشاره به اهمیت کاوش اضافه کرد: در زمان حاضر اگر شهرداری اصفهان تامین هزینه کند باستان شناسی انجام خواهد شد.
چهارباغ یکی از بی نظیرترین محورهای ارتباطی شهری و خیابانهای تاریخی و اصلیِ اصفهان به شمار میرود و پل الله وردی خان یا همان سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم میکرده و راه ارتباط چهار باغ بالا و چهارباغ عباسی بوده است.
در گذشته جوی آب از میان این خیابان تا زاینده رود جاری بوده که در محل تقاطعها به حوضهایی میریخته است، در خیابان مسیری خاص برای افراد سواره تعیین شده بوده و در اطراف آن باغهایی بوده که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده، اما عموم مردم میتوانستند از آنها استفاده کنند.
دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس اول طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال هزار هجری قمری (۱۵۹۱ میلادی) باز میگردد.
چهارباغِ پایین (چهارراه تختی تا دروازه دولت) در دوره پهلوی اول و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی ساخته شد، در گذشته جوی آبی از میان خیابان تا زاینده رود جریان داشته است و در محل تقاطعها حوضهایی نیز ساخته بودند، در دو طرف خیابان درختان چنار به موازات خیابان و در دو ردیف کاشته شده بودند.
تبدیل خیابان چهارباغ به پیاده راه به اعتقاد برخی از کارشناسان، علاوه بر کاهش میزان تردد خودرو در این خیابان و کاهش آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان، مزایای متعددی در پی دارد.
چندی پیش طرح پیاده رو کردن میدان نقش جهان اصفهان نیز با موفقیت اجرا شد و رضایت شهروندان و مسافران داخلی و خارجی را بدنبال داشت.
اواخر دهه ۷۰ بود که طرح پیاده راه شدن خیابان چهارباغ عباسی مطرح و پس از تایید یونسکو به استانداری اصفهان ارسال شد.
عملیات پیاده راه سازی چهارباغ در محور شرقی از ۱۵ فروردین سال ۹۶ و عملیات اجرایی پیاده راه سازی محور غربی چهارباغ نیز از ۲۲ اردیبهشت سال جاری آغاز شد و عملیات کف سازی این خیابان تاریخی پایان تابستان ۹۷ به اتمام رسید، بر این اساس تردد خودرو از ۲۲ اردیبهشت ماه در محور غربی این خیابان نیز ممنوع شد تا عملیات عمرانی آن آغاز شود.
همچنین مقرر شده که محور پیاده راه چهارباغ از سمت دروازه دولت میدان و خیابان سپه به میدان نقش جهان، خیابان حافظ، سه راه کرمانی، هارونیه و میدان امام علی (ع) متصل شود.
پیشتر برخی از کارشناسان و تشکلهای مردمی معتقد بودند که معتقدند طرح چهارباغ فوری نیست و هیچ تعجیلی برای اجرای سریع آن وجود ندارد و این طرح نیاز به لایه شناسی و نگاهی مفهومی دارد و نگاه کالبدی باید از آن حذف شود.
از سوی دیگر مطرح کرده بودند که چهارباغ یک طرح ناموفق است که هنوز هم در مرحله اجرا بوده و برای اصلاح آن دیر نشده و باید بازآفرینی شود.
انتهای پیام/م