در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

خوراکی‌های تقلبی که نباید به آن‌ها لب بزنید +لیست موادغذایی غیرمجاز

وحید مفید مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو لیست چند فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی غیرمجاز را اطلاع رسانی کرد.

بر این اساس در نامه اطلاع رسانی لیست محصولات غیر مجاز به تعزیرات حکومتی آمده است:

در راستای اجرای ماده ۴۳ بخش بهداشت و درمان درمان قانون تعزیرات حکومتی با توجه به اطلاعات جدول پیوست درخصوص فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی غیرمجاز، خواهشمند است دستور فرمائید در صورت مشاهده اقلام مذکور در سطح عرضه ضمن جمع آوری محصولات، اقدام قانونی لازم را معمول فرمائید.

آغاز رقابت ۶ هزار نفر در آزمون دکتری پزشکی از امروز +زمان انتشار کلید و نتایج

آبتین حیدرزاده رئیس سنجش آموزش پزشکی از آغاز برگزاری آزمون  دکتری پزشکی در ۲ روز خبر داد و گفت: دکتری تخصصی (Ph.D) و دکتری پژوهشی در ۶۴ رشته علوم پایه پزشکی و بهداشت، ۲ رشته دندانپزشکی و ۱۳ رشته داروسازی در روزهای ۳۰ و ۳۱ خرداد برگزار می‌شود.

وی به آمار شرکت کنندگان در آزمون دکتری پزشکی اشاره کرد و گفت: ۹ هزار و ۲۲۰  داوطلب در آزمون دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی سال ۹۸ ثبت نام کرده‌ بودند که حدود ۳ هزار نفر به دلیل نقص مدارک ثبت نام نتوانستند کارت ورود به جلسه خود را اخذ کنند و  از شرکت در آزمون محروم شدند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی ادامه داد: از ۹ هزار و ۲۲۰  داوطلب ثبت نام کننده در آزمون دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی سال ۹۸ ثبت نام کرده بودند، هزار و ۱۲۱ داوطلب زن و ۳ هزار و ۹۹ داوطلب مرد هستند و  ۳۱۹ نفر از داوطلبان آزمون دکتری تخصصی پژوهش محور را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند.

ایران رتبه هفتم دنیا در داروسازی/ معاونت علمی به جای مانع بودن با وزارت بهداشت همکاری کند

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم رونمایی از هفت محصول دانش بنیان و گردهمایی مدیران فناوری و رؤسای مراکز رشد فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی که با حضور وزیر بهداشت و ستاری معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: ما در فناوری نسبت به پژوهش جوان‌تر هستیم و زمانی که پای برخی شرکت‌های دانش بنیان و در برخی موارد بسیاری تمایل ندارند محصول دانش بنیان تولید شود چراکه این افراد نفوذ دارند و از واردات سود می‌برند به همین دلیل شرکت‌های دانش بنیان نیاز به حمایت دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: نباید در چالش‌ها خسته شویم و متاسفانه چالش ساختاری در بسیاری از بخش‌ها حتی وزارت بهداشت داریم؛ به عنوان مثال محصولات برای اخذ پروانه و ورود به بازار دچار فرآیند‌هایی پیچیده‌ می‌شوند، فرآیند‌ها در اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو اصلاح شوند.

وی ادامه داد: در معاونت علمی ریاست جمهوری باید بازنگری‌هایی صورت گیرد؛ معاونت علمی ریاست جمهوری از نظر فنی باید کار را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد؛ گاهی شاهد آن هستیم که برای بازدید از شرکت‌های دانش بنیان افرادی مراجعه می‌کنند که به هیچ وجه متخصص نیستند، معاونت علمی به جای مانع بودن با وزارت بهداشت همکاری کند.

7 محصول استراتژیک حوزه سلامت رونمایی شد

هفت محصول استراتژیک حوزه بهداشت از جمله ٢ طرح کلان ملی تجهیزات پزشکی با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن همایش‌های رازی رونمایی شد.
 
دستگاه رادیولوژی دیجیتال، دستگاه اتوکلاو سریع رومیزی به عنوان ٢ طرح کلان ملی و دستگاه لامپ نوری مرئی میکروب کشی، دستگاه فشار هوایی مثبت ۲ سطح بای پپ، پست تولید هیدروکسی آپاتید کربناته نانو ساختار، ماده اولیه دارویی سیتاگلیپتین و هلیوم مایع با تلاش محققان ایرانی ساخته شده بود، امروز رونمایی شد.
 
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار کرد: یکی از بحث‌های جدی در اقتصاد مقاومتی امنیت در حوزه دارویی است، به همین دلیل در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از چند سال قبل که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، شکل گیری شهرک صنعتی دارویی برکت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تقریبا ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: پنج درصد از داروهای کشور وارداتی هستند که عمدتا در حوزه داروهای بیماران خاص و داروهای گران است و به همین دلیل هم ۳۰ درصد از ارزش دارویی کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

مخبر ادانه داد: بر همین اساس یکی از سیاست‌هایی که در دستور کارمان قرار دادیم این بود که بتوانیم این پنج درصد را تولید کنیم تا اولاً دشمن نتواند در این اقلام با ما تقابل کند و دوما قیمت تمام شده این داروها را کاهش دهیم؛ به عنوان مثال در یکی از داروهایی که دو سال گذشته در حوزه سرطان تولید کردیم، در سال ۹۷ نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان پول کمتری از جیب بیماران سرطانی خارج شد.

صادرات دارو‌های ایرانی به ٣٠ کشور دنیا/ ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف نمی‌شود

شانه ساز سرپرست سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در داروسازی کشور از توان بالقوه خوبی در دهه‌های گذشته برخوردار شدیم و علی رغم تلاش‌ها برای ایجاد چالش در تامین دارو از سوی دشمنان مشکل جدی نداریم.

وی ادامه داد: ما ١٢٠ کارخانه داروسازی فعال و ٧٠ کارخانه ساخت ماده اولیه دارویی، ۵۶ شرکت توزیع پخش دارو  در سراسر کشور داریم که دارو را با قیمت یکسان در سراسر کشور توزیع می‌کنند و ١٢ هزار داروخانه این داروها  را عرضه می‌کنند.

شانه ساز با بیان اینکه ٩٧ درصد دارو‌های مورد نیاز را تولید می‌کنیم، گفت: در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی دارو خوب عمل کرده‌ایم، اما نمی‌توان درب کشور را به روی دارو‌های جدید در دنیا ببندیم چرا که بسیاری از بیماران به دارو‌ها جدیدی که در داخل تولید نمی‌شوند نیاز دارند البته اگر توجیه اقتصادی وجود داشته باشد می‌توانیم هر دارویی را در داخل کشور تولید کنیم و ادعا کنیم هر دارویی که نیاز باشد می‌توانیم ظرف ٢ سال تولید کنیم و علی‌رغم سنگ اندازی دشمنان تولید با قدرت ادامه دارد.

شانه ساز درباره ارز ۴٢٠٠ تومانی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: سیاست ما فعلاً تأمین دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی است، برای تخصیص ارز باید سیاست‌های کلان گرفته شود و تغییر در سیاست باید در مورد تامین نقدینگی نیز لحاظ شود تا مردم و بیمه‌ها دچار مشکل نشوند.

فهرست دارو‌های گیاهی تا اواخر تیرماه منتشر می‌شود

مهناز خانوی مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه شورای تدوین دارو‌های گیاهی، در حال تدوین فهرست دارو‌های سنتی و گیاهی هستند، عنوان کرد: ۸۰ درصد از مراحل تدوین فهرست دارو‌های سنتی انجام شده و تا پایان تیر ماه فهرست مصوب اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی تدوین فهرست دارو‌های گیاهی نیز عنوان کرد: فهرست دارو‌های گیاهی نیز تا اواخر تیرماه قابل انتشار خواهد بود.

مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه انتشار فهرست دارو‌های سنتی و گیاهی باعث مرتب شدن سازو کار‌ها در این حوزه می‌شود، گفت: تمامی دارو‌های طبیعی و سنتی که مجوز تولید در ایران را داشته و یا مجوز واردات دارند، در این فهرست وارد می‌شوند و اگر قرار باشد دارویی خارج از این فهرست تولید یا وارد شود باید ابتدا در این شورا بررسی شود؛ در صورتی که فرآورده‌ای در این فهرست موجود باشد شورا اجازه تولید فرآورده مشابه را صادر نخواهد کرد.

ایران؛ بدترین نمره مالیات بر سیگار در جهان/ وزیر ارشاد در جلسات ستاد مبارزه با دخانیات شرکت نمی‌کند

مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه وضع دخانیات در کشور نابسامان است، اظهار کرد: دولت و مجلس و قوه قضاییه به مسئه دخانیات توجهی  ندارند و در دولت وزارت صنایع حامی صنعت دخانیات است.

وی ادامه داد: سال ٩۴ تعداد کارخانه‌های دخانیات ٩ مورد بود و تا سال ٩٨ تعداد کارخانه‌ها به ١٧ مورد رسید و سود صنعت دخانیات در مصرف است و مصرف قلیان دختران در دختران چند برابر شده است و قانون و آیین نامه برای مبارزه با دخانیات زیاد داریم، اما هیچ کدام از قوانین در اصناف و وزارت صمت اجرا نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات اظهار کرد: وزارت ارشاد جزء ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات استفاده و از سال ٨۵ تا به حال وزیر ارشاد یکبار در جلسات ستاد شرکت نکرده است سینمایی اعلام کرده بود از سال ٩٧ در هیچ فیلم سینمایی سیگار مصرف نشود، اما همچنان در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه خانگی تبلیغ سیگار را می‌کنند، در حالی که در ترکیه در سریال‌های قدیمی مصرف سیگار و قلیان را شطرنجی می‌کنند.

کمبود داروی سفازولین جهانی است/ محموله وارداتی تا ۲ هفته آینده در بازار

شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: سفازولین در داروخانه ها و شرکت های پخش موجود نیست چرا که ماه اولیه آن برای تولید وجود ندارد و این کمبود فقط مختص ایران نبوده و جهانی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ماده اولیه مناسب در دسترس شرکت های داروسازی نیست به همین دلیل برای تامین نیاز دارویی بیمارستان واردات فوریتی سفازولین را در دستور کار قرار دادیم و اکنون محموله سفازولین در گمرگ قرار دارد و ظرف 2 هفته آینده از گمرگ ترخیص و وارد بازار می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار