معاون امور عمرانی استانداری قزوین گفت: دشت قزوین با فرونشست زمین و بیابان‌زایی مواجه است که اگر با آن مقابله نشود به بحران‌های بزرگی برخورد می‌کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین، گفت: برداشت‌های بی‌رویه و افت میزان آب‌های زیرزمینی از عوامل بیابان‌زایی است که در نهایت منجر به تولید ریزگرد در استان‌های قزوین، البرز و تهران خواهد شد.

فرخزاد ادامه داد: از طرف دیگر، موضوعات مختلف از جمله چرای بی‌رویهٔ دام در مراتع و عدم توجه به گونه‌های گیاهی که در دشت می‌رویند، باعث توسعهٔ بیابان‌های استان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تهدید‌های جدی که در حال حاضر دشت قزوین با آن روبه‌رو است، فرونشست زمین است که در این دشت اتفاق افتاده است.

این مسؤول تصریح کرد: برای مثال ما در دشت الله‌آباد فرونشست‌های جدی داریم که در برخی نقاط در سطح لایه‌های زمین تا ۴۰ سانتی‌متر هم رسیده است و به تأسیسات زیربنایی مانند جاده‌ها و خطوط انتقال گاز و نفت نزدیک شده است.

وی اعلام کرد: اگر این فرونشست‌ها بیش از این توسعه پیدا کنند باعث آسیب دیدن زیرساخت‌های استان می‌شوند و لازم است برای جلوگیری از وقوع بحران در آینده، تدابیر لازم اندیشیده شود.

فرخزاد اظهار کرد: هم‌چنین فرونشست در مناطق مسکونی باعث آسیب‌رسانی به واحد‌های مسکونی و ساختمان‌ها می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری اضافه کرد: برای عملی‌سازی راهکار‌های موجود برای جلوگیری از وقوع این بحران‌ها، لازم است مردم و مسؤولین همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: برداشت نکردن بی‌رویهٔ آب‌های زیرزمینی، توجه به گونه‌های گیاهی، احیای گونه‌های طبیعی و مراتع، ارتقای بهره‌برداری و ارتقای راندمان آبیاری در مزارع کشاورزی و اصلاح الگوی کشت از موضوعاتی است که ما می‌توانیم برای جلوگیری از توسعهٔ بیابان‌ها و فرونشست زمین در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

انتهای پیام/ک

دشت قزوین با بحران جدی فرونشست زمین و بیابان‌زایی مواجه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.