بانوان مستعد فروشگاه حجاب فاطمی با همت و تلاش شبانه‌روزی در زمینه تولید متنوع پوشاک نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد جامعه و جذب جوانان و نوجوانان داشته‌اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در سراسر ایران زنان مستعد و سختکوشی داریم که با ذوق و خلاقیت و توانایی‌های منحصر به فرد خود، همواره در عرصه‌های مختلف موفق و ممتاز بوده‌اند.

از زنان ساکن روستا گرفته تا زنان شهرنشین، شاهد نمونه‌های بسیاری از انسان‌های موفق بوده‌ایم که هر کدام با قریحه و هنر و استعداد بالای خود، حتی با وجود امکانات کم و محدودیت‌ها، در زمینه‌های مختلف پیشتاز و یکه‌تاز زمانه خود بوده‌اند.

بسیاری از این زنان، با همت و پشتکاری کم نظیر و راه‌اندازی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های گوناگون، علاوه بر کسب درآمد و بهره‌مند کردن جامعه از استعداد خود، تاثیر بسزایی در اشتغال‌زایی و اقتصاد جامعه داشته‌اند.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

فروشگاه حجاب فاطمی اهواز یکی از مکان‌هایی است که توسط زنان توانمند این کلانشهر اداره می‌شود.

بانوان خیاط پرتلاشی که با توانایی و انگیزه بالا در کارگاهی کوچک کنار هم جمع شده‌اند و با کوششی شبانه‌روزی در زمینه دوخت و دوز، انواع مختلف و متنوعی از پوشاک و لباس حجاب را تولید می‌کنند و در اختیار مشتریان علاقمند قرار می‌دهند.

این کارگاه نه تنها نقش پر رنگی در اشتغال بانوان مستعد و علاقمند به خیاطی داشته، بلکه با تولید محصولات شاد و بدیع تاثیر مهمی در جذب و استقبال جوانان نیز داشته‌ است.

کمبود چنین فروشگاهی در شهر احساس می‌شد

شورانگیز دهداری، کارآفرین فروشگاه حجاب فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از سال ۷۵ خیاطی را با دوخت لباس مجلسی و مانتو آغاز کردم و تا سال ۹۲ به این کار مشغول بودم. بعد از آن در دوره چادردوزی شرکت کردم و تصمیم گرفتم وارد کار حجاب و دوخت چادر و مقنعه شوم.

وی افزود: در ابتدا، در مغازه کوچکی کار را شروع کردیم و در حد یک یا ۲ طاقه پارچه می‌خریدیم و تولید می‌کردیم تا خدا را شکر روز به روز اوضاع کار بهتر شد و با استقبال زیادی روبرو شدیم و در حال حاضر چندین سال است که در این زمینه مشغول به فعالیت هستیم.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

دهداری بیان کرد: کمبود چنین فروشگاهی در اهواز احساس می‌شد و کمتر مغازه‌ای در شهر یافت می‌شد که هم پارچه از مشتری تحویل بگیرد و هم خودش تولید کند و تولیدات خود را بفروشد. اما ما با انگیزه و علاقه این کار را شروع کردیم و مورد استقبال فراوان قرار گرفتیم.

محصولات متفاوتی در زمینه حجاب تولید می‌کنیم

این بانوی کارآفرین اظهار داشت: ما محصولات متفاوتی در زمینه حجاب تولید می‌کنیم و تلاش داریم گام موثری در این راه برداریم.

شورانگیز دهداری تصریح کرد: دغدغه و انگیزه اصلی من این بود که در زمینه حجاب کار و فعالیتی انجام بدهم و بتوانم این واقعیت را نشان بدهم که حجاب اصلی و واقعی چیست.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

تولید انواع چادر، مقنعه، دامن، شومیز، ست‌های رنگی و حجاب عروس

وی اذعان داشت: در این فروشگاه دوخت انواع مختلف چادر‌ها را داریم که شامل ۱۳ مدل چادر می‌شود. همین‌طور انواع مقنعه‌ها، انواع ست‌های ساق دست و روسری با رنگ‌ها و نمونه‌های مختلف در فروشگاه وجود دارد.

دهداری اظهار کرد: استفاده از رنگ‌های تیره در این سال‌ها تکراری و کم استقبال شده و کمتر جوان‌ها را به خود جذب می‌کند، ما در محصولاتمان سعی کردیم از رنگ‌های متنوع و شادتری استفاده کنیم تا دختران و زنان جوان و نوجوان هم جذب این نمونه کار‌ها شوند و بتوانند از ست‌های ساق دست و روسری یا دامن‌ها و روسری‌های متنوع فروشگاه حتی در مهمانی‌ها و مجالس استفاده کنند. با این محصولات هم متانت خود را حفظ می‌کنند و هم می‌توانند زیبا باشند و به زیبایی بدرخشند.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

وی افزود: از دیگر محصولات متفاوت فروشگاه، ست‌های رنگی جذاب مخصوص دختران نوجوانی است که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند و همین‌طور حجاب عروس است که مخصوص عروس خانم‌هایی است که تمایل داشته‌باشند در کنار زیبایی، پوشیده باشند. حجاب عروس محصول خاص و تازه‌ای است که برای اولین بار در فروشگاه ما تولید شده و در هیچ مزونی تا کنون نمونه آن را مشاهده نکرده‌ایم.

همکاری با کارگاه با انجام کار در منزل

دهداری در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۵ نفر در فروشگاه مشغول به کار هستند و تعداد بیشتری در خارج از فضای فروشگاه برای ما کار می‌کنند. متاسفانه فضای کارگاه به گونه‌ای است که نمی‌توانیم بیشتر از تعداد محدودی نیرو در آن داشته باشیم از این رو بعضی از خانم‌ها در خانه کار را انجام می‌دهند و با ما همکاری می‌کنند.

این کارآفرین اظهار داشت: همین‌طور داشتن فرزند نوزاد، دوری مسیر و عدم توانایی دو شیفت کار کردن از مشکلاتی هستند که مانع از حضور بعضی از بانوان همکار در کارگاه می‌شوند. ما با این خانم‌ها همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم و به آن‌ها این امکان را می‌دهیم که دوخت‌ها را در منزل انجام داده و بعد از اتمام کار محصولات را برای ما بفرستند.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

وی بیان کرد: به طور مثال انواع ست‌ها، دامن‌ها، شومیزها، هد‌ها و گیره‌ها در خارج از کارگاه و توسط همین خانم‌ها تولید می‌شوند و در اختیار مشتری‌ها قرار می‌گیرند.

شورانگیز دهداری در خصوص حقوق افراد شاغل در فروشگاه افزود: همکاری دوستانه‌ای داریم و معمولا ماهیانه یا هربار که اجناس را به فروشگاه تحویل می‌دهند دستمزد این بانوان خلاق و زحمتکش را پرداخت می‌کنیم.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

خوش‌قولی و عدالت در پرداخت حقوق

اشرف حبیبی، یکی از بانوان خیاط فعال در این کارگاه خیاطی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: من از سال ۷۳ وارد کار خیاطی شدم و بعد از آموزش‌هایی که در فنی و حرفه‌ای دیدم به این رشته علاقمند شدم و آن را ادامه دادم.

وی افزود: تقریبا ۴ سال است که با خانم دهداری آشنا شده‌ام و در زمینه خیاطی و حجاب با هم کار می‌کنیم و من دوخت انواع ساق دست، روسری و شومیز و همین‌طور سردوزی و تمیزکاری‌ها را انجام می‌دهم.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

این بانوی خیاط بیان کرد: بعضی از خانم‌ها در کارگاه مشغول فعالیت هستند و بعضی از هم مانند من در خارج از کارگاه همکاری می‌کنند. ما سفارش‌ها را از خانم دهداری می‌گیریم، هر هفته یا هر ماه کار‌های دوخته شده را جمع آوری می‌کنیم و تحویل خانم دهداری می‌دهیم.

حبیبی اظهار داشت: خانم دهداری در زمینه حساب و کتاب بسیار عالی و عادلانه با ما برخورد می‌کنند و حتی پیش از آن که کار را تحویل بدهیم با ما تماس می‌گیرند تعداد محصولات را شمارش می‌کنند و هزینه را واریز می‌کنند و خداروشکر درصد خوبی نسب به کاری که انجام می‌دهیم به ما تعلق می‌گیرد که بسته به کار دوخته شده، مبلغ هر کدام متفاوت است.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

دوخت انواع مدل‌های عبا

سارا ستایش، یکی دیگر از بانوان خیاط فعال در کارگاه حجاب فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تصریح کرد: انواع مدل‌های عبا را داریم که یکی از نمونه‌های پرطرفدار آن عبای جده است. عبای جده با پارچه‌های مختلفی مثل کن کن یا کرپ دوخته می‌شود و جلوه بسیار زیبایی دارد.

وی اذعان داشت: از دیگر نمونه‌های عبا، عبای اصیل عربی را داریم که مدلی است که بانوان عرب زبان شهر ما از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر آن عبای دانشجویی را هم داریم که شامل این سه مدل از جمله؛ دانشجویی بدون موج، دانشجویی با موج ساده و دانشجویی با موج نگین‌دار می‌شود.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

صداقت اصل اول ماست

ستایش اظهار کرد: از محصولاتی که در فروشگاه داریم خودمان هم استفاده می‌کنیم و از این رو با ویژگی‌های مثبت و منفی محصولات به خوبی آشنا هستیم و صادقانه آن‌ها را با مشتری در میان می‌گذاریم. به طور مثال گاهی پیش آمده مشتری یک ست را پسندیده و من خودم قبلا از آن استفاده کرده‌ام، صادقانه خصوصیات خوب و بد محصول را برای مشتری توضیح می‌دهم و اتفاقا بازخورد‌های مثبتی از سوی آن‌ها دریافت می‌کنم.

وی بیان داشت: قطعا وقتی ما دوستانه و خالصانه با مشتری برخورد کنیم، با صداقت در خصوص محصولات خود توضیح بدهیم نتیجه مثبتی می‌گیریم و مشتری هم بیشتر جذب می‌شود.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

حمایت و همکاری هنگام استخدام

انتظار غضبی یکی دیگر از بانوان خیاط در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: من اینجا دوزنده هستم و چرخ‌کار محسوب می‌شوم. دوخت انواع مختلف چادر و مقنعه‌ها را در کارگاه داریم که براساس تقسیم بندی‌های صورت گرفته بعضی از مدل‌ها را من انجام می‌دهم و برخی دیگر را همکارم انجام می‌دهد. دوخت چادر عربی و بعضی از مدل‌های مقنعه بر عهده من و دوخت چادر‌های دانشجویی و مدل‌های دیگر مقنعه بر عهده همکارم است.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

وی افزود: من خیاط خانگی بودم و در منزل کار دوخت و دوز لباس و انواع مانتو را انجام می‌دادم. بعد از مدتی از طرف یکی از دوستان به خانم دهداری معرفی شدم و برای مصاحبه به کارگاه آمدم. با این که بسیاری از شرایط مورد نظر خانم دهداری را نداشتم، اما با من همکاری کردند، شرایطم را پذیرفتند و از همان ابتدا من را تشویق و حمایت کردند.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

فرصت شغلی مناسب برای بانوان مستعد

ندا رهبر، دیگر بانوی شاغل در کارگاه حجاب فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیان کرد: در حال حاضر تقریبا ۳ سال است که در اینجا مشغول به کار هستم و نسبت به روز اولی که وارد این کار شدم بسیار پیشرفت کردم و خدا را شکر توانستم هم برای خودم و هم برای کارگاه موثر باشم.

وی اظهار داشت: مانند همکارم من هم در اینجا کار چرخ‌کاری را انجام می‌دهم و با توجه به انواع و اقسام سفارش‌هایی که می‌گیریم دوخت‌ها را انجام می‌دهیم.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

این بانوی خیاط تصریح کرد: اینجا اولین جایی است که در آن شروع به کار کردم و قبل از این که در این کارگاه مشغول به کار شوم شغلی نداشتم و جایی مشغول به کار نبودم. خداروشکر در این مدت که اینجا کار می‌کنم بسیار راضی هستم و انگیزه و شوق بالایی از انجام این کار دارم و از خانم دهداری ممنونم که این فرصت شغلی را در اختیار من قرار دادند.

فروشگاه حجاب فاطمی اهواز تنها یک نمونه از جلوه هنر این زنان توانمند و با انگیزه است. کم نیستند دختران و زنان مستعدی که با شکوفایی استعدادشان و قرار گرفتن در مسیر درست و مناسب، می‌توانند همچون خانم دهداری، نه تنها الگوی درخشانی برای هم نسلان خود بلکه قطب تاثیرگذار اقتصاد و اشتغال جامعه نیز باشند.

بانوان کارگاه فاطمی، زنانی که با نخ خیاطی چرخ اشتغال را می‌چرخانند+فیلم

گزارش از سمانه برون

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا آدرس کارگاه بفرمایید
آخرین اخبار