امسال ۲۲ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله، پیشگیری و اطفای حریق در عرصه های طبیعی این استان اختصاص یافته است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان گفت: این مبلغ پارسال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بود که امسال جهش چشمگیری داشته است.

اردشیر دولتیاری  افزود: با بیان اینکه ۱۰ شهرستان با ۲۳ زیر حوزه، زیر نظر منابع طبیعی اداره می شود، گشت زنی پیاده، موتوری، خودرویی، تجهیز جوامع و بهره برداران محلی، سمن ها و برگزاری دوره های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه هایی است که اجرایی شده و یا در حال اجرا است.

وی گفت: اولویت مقابله با آتش سوزی در زیرحوزه های استان در مناطق جنگلی و سپس در مراتع غرب، شمال غرب و جنوب غرب است و ۴۰ درصد آتش سوزی ها به علت آتش زدن پسماند مزارع است که به مراتع و جنگل ها سرایت پیدا می کند.

اردشیر دولتیاری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان بیان کرد : با اشاره به وقوع ۸۸ مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان در پارسال ، از این تعداد ۴۸ فقره در جنگل ها و ۳۴ فقره در مراتع روی داد و ۷۹۸ هکتار از عرصه های طبیعی در آتش سوخت.

وی تاکید کرد: به منظور مشارکت جوامع محلی و بهره برداران منابع طبیعی در پیشگیری، کنترل و مقابله با آتش سوزی، ۸۶ گروه واکنش سریع با مدیریت دهیاران در مناطق مختلف کردستان  انجام  دادند.

دولتیاری به تهیه طرح جامع استانی، پیشگیری و اطفای حریق کردستان برای اولین بار در کشور هم اشاره کرد و گفت: در این طرح، زمان ها، مکان ها و ساعات بحرانی شناسایی شده و ارتباط نوع آتش سوزی با مکان و پوشش گیاهی تبیین شده است.

و ی بیان کرد: در ماه خرداد و فصل تابستان شاهد بیشترین میزان آتش سوزی ها هستیم که علت اصلی آنها خطای انسانی می باشد.

وی ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

جنگل های کردستان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

انتهای پیام /م

طرح جامع استانی در شناسایی زمان ، مکان و ساعات بحرانی مرتبط بانوع آتش سوزی در کردستان

برچسب ها: آتش سوزی ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.