تفاهم نامه همکاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با رئیس سازمان تعاون روستائی خراسان رضوی به امضا رسید.

امضای تفاهم نامه همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان تعاون روستائی خراسان رضویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری گفت: خراسان رضوی ۶۷۰۰ روستا دارد که ۳۴۰۰ روستا خالی از سکنه شده اند و ۳۳۰۰ روستا دارای سکنه است و توجه به صنایع دستی می‌توانست به خالی شدن از سکنه آن‌ها کمک کند.

وی افزود: معتقدیم تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در توجه به صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ٣٦٠ رشته صنایع دستی داریم و از نظر تعدد و تنوع هم ردیف با کشور‌های چین و هند قرار داریم، ولی با وجود ظرفیت‌های زیادی که در کشور و به ویژه صنایع دستی بیش از ۸ هزار هنرمند در استان داریم.

مکرمی فر اضافه کرد: از ویژگی‌های صناعی دستی این است که مواد اولیه از خارج وارد نمی‌شود مثلأ برای تولید سفال یا چوب یا ابریشم از خارج وارد نمی‌کنیم و همه مصالح و مواد اولیه مورد نیاز در استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم در هر کدام از صنایع دستی که در شهرستان‌ها و روستا‌های استان ظرفیت وجود دارد آموزش داد و تسهیلات نیز پرداخت کنیم که در سال گذشته ١٤٠ میلیارد ریال تسهیلات صنایع دستی پرداخت شد و امسال نیز آمادگی برای پرداخت تسهیلات وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: نمایشگاه‌های صنایع دستی یکی از فرصت‌هایی است که هنرمندان می‌توانند به عرضه صنایع دستی بپردازند.

وی همچنین گفت: از مزایای صنایع دستی این است که محدود به زمان و مکان نیست و در چادر عشایر و خانه روستائی امکان تولید صنایع دستی وجود دارد.

در ادامه محمد مطیع معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: روستای بسک روستای ملی در زمینه ابریشم کشی اعلام شده است و اگر چه پروسه تولید قطع می‌شد و خام فروشی می‌شد سود آنچنانی برای روستائیان نداشت و بعد از ثبت ملی ردیف بودجهی اختصاص یافت و ۴۰۰ میلیون تومان باری ایجاد کارگاه متمرکز اعتبار اختصاص یافت و اکنون پرونده ثبت جهانی در حال تهیه است و در ادامه شهر بایگ را به عنوان شهر ملی صنایع دستی تا یک ماه دیگر دفاع خواهیم کرد و ثبت خواهد شد.

محسن اسفندیاری رئیس سازمان تعاون روستائی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: سازمان تعاون روستائی حدود ۷۰۰ تشکل را در اختیار دارد. اتحادیه‌های استان و شهرستانی و تعاونی‌های تولید، کشاورزی با ۶۰۰ هزار نفر عضو در سطح کشور خراسان رضوی حرف اول را می‌زند و در خیلی از تشکل‌ها در زمینه کیفیت هم حرف اول را می‌زنیم.

وی افزود: این سازمان پتانسیل بالایی دارد و در صورتی می‌تواند به فعل درآید که از ظرفیت دیگر سازمان‌ها و نهاد و دستگاه‌ها استفاده کنیم، در همین راستا تفاهم نامه‌هایی را با کمیته امداد و نیروی انتظامی و ... امضا کرده ایم.

وی گفت: قصد داریم از ظرفیت‌های میرا ث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه و توانمند سازی روستائیان خراسان رضوی استفاده کنیم.

انتهای پیام //م. ا
 
 

در بحث اشتغال خانگی تشکل‌های ما در شهرستان‌ها می‌توانند همکاری و نقش فعالی داشته باشند

برچسب ها: صنایع دستی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار