امپراتور و نبرد مرگ و زندگی!

‏٢٠٤‌سال پیش در چنین روزی، برابر ١٨ ژوئن ١٨١٥ میلادی، ارتش ناپلئون در نبرد واترلو از نیرو‌های متحد اروپایی ‏شکست خورد و طومار امپراتوری فرانسه برای همیشه در هم پیچیده شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در زندگی ناپلئون بناپارت امپراتور افسانه‌ای فرانسه نقاط عطف فراوانی وجود دارد. آغاز زندگی نظامی ناپلئون به‌عنوان ‏افسر توپخانه تا فرماندهی یگان محافظت از مجمع ملی و سرکوب سلطنت‌طلب‌ها در جریان انقلاب کبیر فرانسه، همچنین ‏رسیدن به فرماندهی ارتش، لشکرکشی به ایتالیا و مصر، در دست گرفتن حکومت و کسب عنوان امپراتوری فرانسه، حمله به ‏روسیه و... همه و همه، می‌توانند جایگاهی ویژه در فهرست مهمترین فراز‌های زندگی او داشته باشند. اما شاید اگر امکانش ‏وجود داشت که از خود ناپلئون بپرسند به نظر جناب امپراتور مهمترین مقطع زندگی شما کدام است؟ به احتمال زیاد پاسخ ‏می‌داد: جنگ واترلو! ‏

امپراتور و نبرد مرگ و زندگی!


بیشتربخوانید: لباس‌هایی با چاشنی مرگ!


حمله به روسیه و آغاز اضمحلال ‏

‏٢٠٤‌سال پیش در چنین روزی، برابر ١٨ ژوئن ١٨١٥ میلادی، ارتش ناپلئون در نبرد واترلو از نیرو‌های متحد اروپایی ‏شکست خورد و طومار امپراتوری فرانسه برای همیشه در هم پیچیده شد. به عقیده بسیاری سلطنت ناپلئون نه در واترلو بلکه ‏در پی حمله ناموفق او به روسیه پایان یافت. با شکست در روسیه، وقتی در دسامبر ١٨١٢ از ارتش ٥٠٠‌هزار نفری فقط ‏‏١٣‌هزار نفر به فرانسه بازگشتند، دولت‌های اروپایی فرصت را برای کم کردن شر ناپلئون از سر قاره سبز مناسب دیده و ‏ائتلاف آلمان‌ها، روس‌ها و اتریشی‌ها یک‌سال بعد در نزدیکی شهر درسدن باقی مانده ارتش او را نیز نابود کردند. ناپلئون ‏پس از این شکست از سلطنت فرانسه خلع و برای گذراندن دوران تبعید خود به جزیره الب در سواحل ایتالیا فرستاده شد. ‏ناپلئون ١٠ ماه در این جزیره ماند و بعد از این‌که مطمئن شد افکار عمومی در فرانسه دوباره خواهان بازگشت او هستند از ‏الب فرار کرد و خود را به پاریس رساند و در میان شور و شوق فرانسوی‌ها دوباره تاج امپراتوری را بر سر گذاشت. ‏

ارتش امپراتور و شکست از باران

بعد از بازگشت ناپلئون به قدرت، دولت‌های اروپایی دوباره وارد ائتلاف شده و این بار پادشاهی هلند و انگلستان را نیز در ‏جرگه خود دیدند. وعده دیدار ناپلئون و دشمنانش دشت واترلو در نزدیکی بلژیک بود.

ناپلئون که شم فرماندهی و ‏نظامی‌گری‌اش همواره شهره خاص و عام بود زودتر از دیگر ارتش‌های اروپایی به واترلو رسید و با تحمیل شکست به ‏قوای آلمانی آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد. ناپلئون در واترلو تقریبا محاسبه همه چیز را کرده بود الا باران! بارش ‏بی‌و‌قفه باران برای دو روز متوالی باعث شد نقشه‌های امپراتور فرانسه در بخش مانور نظامی پیاده نظام به دلیل گل‌آلود شدن ‏زمین به‌طور کامل اجرا نشود، همچنین نم کشیدن باروت مورد استفاده برای تفنگ‌های سربازان و گردان توپخانه مشکل ‏دیگری بود که گریبان سربازان فرانسوی را گرفت. تیر خلاص را نیز فرماندهی که از سوی ناپلئون مامور شده بود ‏نیرو‌های شکست خورده آلمانی را تعقیب کند، شلیک کرد و با بی‌کفایتی باعث شد آلمانی‌ها از پشت فرانسوی‌ها سر در آورده ‏و آن‌ها را محاصره کنند. نتیجه کار شکست سخت دیگری برای ناپلئون و تبعید همیشگی او به جزیره سنت هلن بود.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار