نکات به جا مانده از بودجه‌ی ۱۲ میلیارد تومانی فدراسیون های ورزشی

بعد از تخصیص بودجه ۱۲ میلیارد تومانی از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌های مختلف ورزشی، سوالاتی ذهن ورزش دوستان ایرانی را درگیر کره است.

نکات به جا مانده از بودجه‌ی ۱۲ میلیارد تومانیبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که حدود یک سال تا شروع المپیک ۲۰۲۰ توکیو زمان باقی مانده است، کمیته ملی المپیک بودجه‌ای را برای کمک به فدراسیون‌های مختلف اختصاص داد.

این رقم به صورت کلی ۱۲ میلیارد تومان بود و از سوی کمیته ملی المپیک جدولی ارائه شد که در آن رقمی که به هر فدراسیون داده می‌شود، مشخص شده است.

فدارسیون‌های کشتی، تکواندو و وزنه برداری که در دوره‌های گذشته المپیک بیشترین مدال‌ها را برای ورزش ایران به دست آورده اند، طبق اعلام کمیته ملی المپیک به ترتیب یک میلیارد، ۹۹۰ و ۹۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که این بیشترین مبلغ در میان تمام فدراسیون‌های مختلف است.

در این بین فدراسیون‌های دیگری نیز هستند که باوجود این که در المپیک اصلا حضور ندارند رقم قابل توجهی را از کمیته ملی المپیک دریافت می‌کنند. فدراسیون‌های کاراته و ووشو حدود ۵۰۰ میلیون تومان از کمیته ملی المپیک ایران دریافت خواهند کرد، در حالی که این ۲ رشته در المپیک حضور ندارند.

این ارقام زمانی قابل توجه است که بدانیم رشته والیبال که در المپیک ۲۰۲۰ امید زیادی برای ورزش دوستان ایرانی به وجود آورده است، در این جدول مبلغ دریافتی اش حدود ۴۰۰ میلیون تومان است و این رقم با میزان دریافتی فدراسیون‌های رشته‌های غیر المپیکی یکسان و در برخی موارد کمتر نیز هست.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که منابع مالی فدراسیون‌های ورزشی در ایران متفاوت است و برخی از فدراسیون‌ها می‌توانند کمبود بودجه شان را با اسپانسرینگ حل کنند.

از طرفی فدراسیونی مثل تیراندازی که تا به حال در بازی‌های انتخابی المپیک نتایج ناامید کننده‌ای را کسب کرده است مبلغی بیشتری نسبت به فدراسیون والیبال دریافت می‌کند.

از طرفی برخی از فدراسیون‌هایی که شاید اهمیت کمتری داشته باشند مبلغ در یافتی شان از کمیته ملی المپیک از ۱۰۰ میلیون تومان کمتر است که از این رشته‌ها می‌توان به اتومبیلرانی، اسکیت، ورزش‌های باستانی، بیلیارد، پرورش اندام، سوارکاری، چوگان، گلف، نجات غریق و بیماری‌های خاص اشاره کرد.

در این بین روز‌های گذشته یکی از قایقرانان ایرانی گفته بود که برای تهیه یک قایق شخصی، حدود ۴۰۰ میلیون تومان به صورت شخصی خرج کرده است، اما یکی از اعضای فدراسیون قایقرانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در فدراسیون ما و در طول یک سال، میزان درآمد‌های مان حدود ۶ میلیارد تومان، اما خرج مان ۲ برابر این مبلغ است.

او ادامه داد: ما یک سری از منابع مورد نیازمان را از وزارت ورزش و جوانان به دست می‌آوریم و یک بخشی را نیز از کمیته ملی المپیک. از ابتدا قرار بر این بود که در سال جاری فدراسیون ما حدود ۹۰۰ میلیون تومان از این کمیته دریافت کند که به نظر من این مبلغِ اعلام شده، خوب است.

حالا باید دید که دیگر فدراسیون‌های مختلف ورزشی نسبت به این ارقام اعتراضی دارند یا نه و در نهایت با توجه به بودجه‌ای که به همه فدراسیون‌های ورزشی در فاصله یک ساله تا المپیک ۲۰۲۰ تخصیص داده شده است، عملکرد ورزشکاران و این فدراسیون‌ها در بازی‌های انتخابی سهمیه المپیک و خودِ بازی‌ها چگونه خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

سجادی: ورزشکارانی که سهمیه المپیک بگیرند کمک هزینه ماهیانه دریافت می‌کنند/ مسئولیت تیم امید با فدراسیون فوتبال است

جای موزه ملی المپیک و پارالمپیک در ورزش کشور خالی بود/ جدایی رشته‌های پارالمپیکی از فدراسیون جانبازان و معلولین به سود این رشته‌ها است

۱۲ میلیارد تومان به حساب فدراسیون‌ها واریز شد


انتهای پبام/

ماجرای اختصاص بودجه ۱۲ میلیاردی به فدراسیون‌های ورزشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار