به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، رژیم صهیونیستی و لبنان با میانجیگری آمریکا به زودی گفتگو‌های خود را برای تعیین مرز دریایی آغاز خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت گفتگو‌ها میان رژیم صهیونیستی و لبنان درباره تعیین مرز دریایی خود با میانجیگری آمریکا در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) آغاز می‌شود.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: دیوید ساترفیلد، فرستاده آمریکا، که چند هفته اخیر را میان اسرائیل و لبنان در تردد بوده است، روز جمعه با مقامات اسرائیل گفتگو کرد و قرار است روز دوشنبه برای گفتگو به لبنان برود.

یکی از موضوعات مهمی که موجب تاخیر در برگزاری این مذاکرات شده است این است که آیا این مذاکرات بنابه درخواست لبنان نامحدود خواهد بود یا بر اساس خواست رژیم صهیونیستی، برای آن یک ضرب‌الاجل شش ماهه تعیین می‌شود.

لبنان سابقا نسبت به مذاکرات دو جانبه با اسرائیل تردید داشته است به همین علت است که آمریکا نقش میانجی را ایفا خواهد کرد و مذاکرات قرار است در دفاتر نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان انجام شود و به سازمان ملل نیز نقشی در این مذاکرات داده شود.

مقامات صهیونیست گفته‌اند این گفتگو‌ها فقط درباره مرز دریایی است و مرز زمینی را شامل نخواهد شد.

شایان ذکر است، رژیم صهیونیستی و لبنان یک اختلاف مرز دریایی حل نشده در یک منطقه مثلثی شکل با مساحت حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع در دریای مدیترانه دارند که شامل چندین بلوک برای حفاری‌های دریایی است. بیروت می‌گوید بلوک‌های هشت و ۹ در این آب‌های مورد مناقشه در منطقه اقتصادی ویژه لبنان قرار دارد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی نیز ادعا می‌کند بخش‌هایی از بلوک ۹ در آب‌های منطقه ویژه اقتصادیش قرار دارد.

اخیرا پیش‌بینی شده است که ذخایر نفت و گازی که به تازگی در سواحل لبنان و فلسطین اشغالی کشف شده‌اند در چند دهه آینده حدود ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد خواهند داشت. در ماه دسامبر ۲۰۱۷, بیروت قرارداد‌هایی را با سه شرکت بین‌المللی برای اکتشاف نفت و گاز در این دو بلوک امضا کرد.

احتمال دارد لبنان اکتشاف نفت و گاز را در سواحل شمالی بیروت تا پایان امسال و در بلوک نزدیک منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی در سال آینده آغاز کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار