یک تونل دستکند تاریخی به ارتفاع بیش از یک متر در اطراف منطقه دوخواهران نهاوند کشف شد.

کشف تونل گریز سپاهیان اسکندر در نهاوند به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،مهدی رهبر، سرپرست تیم حفاری معبد لائودیسه نهاوند گفت: با توجه به گذشت دو هفته از آغاز حفاری معبد لائودیسه هنوز به نتیجه خاصی دست پیدا نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته یک تونل دستکند تاریخی به ارتفاع بیش از یک متر در اطراف منطقه دوخواهران کشف شد اظهار کرد: با توجه به اینکه کار حفاری و تخلیه تونل در حال انجام است هنوز کار بررسی کامل از قدمت آن صورت نگرفته است.

رهبر با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها نشان از آن دارد که این تونل از مخفی‌گاه‌ها و محل گریز سپاهیان و لشکریان نظامی دوران اسکندر بوده که از آن برای مقاصد نظامی و امنیتی استفاده می‌شده است گفت: کار حفاری این تونل همچنان ادامه دارد.

سرپرست تیم حفاری معبد لائودیسه نهاوند گفت: تاکنون نزدیک به ۴۰ متر از خاک‌های داخل تونل تخلیه و همچنان به طول این دستکند اضافه می‌شود.

وی در رابطه با حفاری معبد لائودیسه نیز گفت: با توجه به گذشت دو هفته از آغاز حفاری در منطقه مورد کاوش هنوز به نتیجه خاصی دست پیدا نکرده‌ایم.

رهبر ادامه داد: با توجه به مخروبه بودن منازل منطقه و احتمال ریزش برخی از منازل کار به کندی پیش می‌رود، اما همچنان امیدوارانه کار کاوش برای کشف نهایی معبد ادامه دارد.

وی افزود: برای انجام کاوش در این منطقه دو ماه را در نظر گرفته‌ایم که از ابتدای آغاز کاوش سرستون‌های سنگی کشف شده است، اما تا مدت زمان باقیمانده چندین گمانه‌زنی دیگر صورت می‌گیرد که امیدواریم بتوانیم این اثر گرانبهای تاریخی را کشف کنیم.

این باستان‌شناس افزود: با توجه به اینکه لایه‌های خاک در منطقه که از محلات قدیمی شهر واقع شده است چندین بار طی سال‌های گذشته زیر و رو شده و کار کاوش را با کندی مواجه کرده است.

وی گفت: تمام تلاش ما بر این است که تا پایان مهلت تعیین شده کار کشف معبد به سرانجام برسد.

لائودیسه از شهر‌های ساخته شده توسط سلوکی‌ها در غرب ایران  است که از جانشینان اسکندر مقدونی بودند، این شهر به نام همسر آنتیوخوس سوم نامگذاری شده است. بقایای این شهر در محله دوخواهران در شمال نهاوند کشف شده که بیشتر آن در زیر خاک مدفون مانده است. برای نخستین بار در این منطقه کتیبه بزرگی به خط یونانی از سنگ مرمر به دست آمد که به دوره آنتیوخوس سوم تعلق دارد و اساس و پایه اکتشافات این مکان شد. چندین مجسمه کوچک برنزی نیز در این محل کشف شده است. این محوطه تاریخی در سال ۱۳۲۷ به شماره ۳۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اسکندر دوازده سال سلطنت کرد و هرگز نتوانست بر ایران به طور کامل مسلط شود، اما اسلاف و جانشینان او توانستند نشانه‌هایی از تمدن یونانی را در ایران بر جای بگذارند. اسلاف اسکندر مقدونی در ایران تلاش زیادی داشتند تا یونانی‌مآبی یا یونان دوستی را در ایران رواج دهند.

تا کنون سی ستون و بیش از هزار شیء از زیر خاک این منطقه کشف شده است. این معبد توسط باستانشناس فرانسوی رومن گیرشمن مورد کاوش قرار گرفت و در سال ۱۹۴۸ در فهرست آثار باستانی جهانی قرار گرفت، اما هیچ گونه مطالعات جدی در این محل انجام نگرفت تا اینکه در دهه هشتاد باستان‌شناس معروف ایران، مهدی رهبر کاوش‌های این منطقه را از سر گرفت.

گیرشمن باستان شناس فرانسوی نیز توانسته بود در کاوش‌های خود در نهاوند به مجسمه‌های مفرغی کوچک از خدایان باستانی یونان و یک قربانگاه سنگی دست یابد که گمانه‌های وجود شهر‌های یونانی در ایران را تقویت کرد.

انتهای پیام/ا

کشف یک تونل دستکند در نهاوند

برچسب ها: تونل ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.