عملیات ساخت موزه مفاخر کوهنوردی همدان آغاز شد

آغازعملیات ساخت موزه مفاخر کوهنوردی همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علیرضا گوهری ،رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدانگفت: عملیات ساخت موزه مفاخر تاریخ کوهنوردی در مجموعه سنگنوردی فرهاد همدان آغاز شد.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچ بودجه‌ای برای ساخت این موزه اختصاص نیافت و این طرح با کمک‌های هیأت و جامعه کوهنوردی در حال ساخت است افزود: این موزه دارای ۲ بخش سالن و مخزن است و با ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار در حال ساخت است.

گوهری گفت: استان همدان سابقه دیرینه در رشته کوهنوردی دارد و مفاخر بزرگی در کوهنوردی این استان فعالیت داشته و بسیاری از قلل مرتفع دنیا را فتح کرده‌اند و این موزه مرکز غنی و ماندگار از آثار و عکس‌های با ارزش گذشتگان کوهنوردی طی ۸۰ سال گذشته خواهد بود.

رییس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان افزود: این موزه در زمینی به مساحت یکصد متر مربع در حال ساخت است و تیر امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: هیأت امنای این موزه را بزرگان و پیشکسوتان کوهنوردی همدان تشکیل می‌دهند و تمام تجیهزات و آثار موزه نیز شناسنامه دار خواهند شد.

این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می‌رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.

پیش از این همدان در اوایل دهه ۹۰ نیز دارای موزه کوهنوردی بود اما به دلیل آنچه سهل انگاری و کم کاری برخی از مسئولان اجرایی اعلام می شد، این موزه پایدار نماند.

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد «محمود اجل» اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین و فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پرافتخاری از این استان در ویترین نام آوران این ورزش هستند.

انتهای پیام/ا

ساخت موزه کوهنوردی در همدان

برچسب ها: کوه نوردی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.