در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در چهارمحال و بختیاری، یک هزار و ۵۱۰ مورد فشارخون بالا در استان کشف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علیرضا مهدوی معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و رئیس اداره پیشگیری بیماری‌های قلب و عروق در سفر به شهرکرد و در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما اظهار داشت: مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جهان بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد که اصلی‌ترین علت بروز این نوع بیماری‌ها فشار خون بالا است.

وی افزود: به دلیل اهمیت کنترل فشار خون در سلامت افراد و جامعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» را به منظور غربالگری افراد ۳۰ سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی آغاز کرد.

مهدوی اضافه کرد: تاکنون ۵۰ درصد از گروه هدف در کشور غربالگری شده اند.

مجید شیرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هم گفت: این دانشگاه در اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» در بین دانشگاه‌های سراسر کشور، رتبه ۱۴ را دارد.

وی افزود: گروه هدف این طرح در چهارمحال و بختیاری ۴۸۲ هزار و ۴۴۷ نفر هستند که تا کنون فشار خون حدود ۲۵۰ هزار نفر از آنان اندازه گیری شده است.

شیرانی اضافه کرد: در این غربالگری یک هزار و ۵۱۰ مورد فشار خون بالا در استان شناسایی شد.

وی ادامه داد: ۴۷۰ پایگاه ثابت و ۵۰ پایگاه سیار در چهارمحال و بختیاری فشار خون گروه هدف این پویش ملی را اندازه گیری می‌کنند.

شیرانی، شایع‌ترین علت مرگ‌های زودرس و ناتوانی‌های مزمن در سنین بالا را فشار خون بالا بیان کرد و گفت: مصرف دارو بر اساس نظر پزشک، اصلاح رفتار تغذیه‌ای ناسالم، انجام فعالیت بدنی و کاهش وزن از راه‌های درمان فشار خون است.

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور از ۲۷ اردیبهشت ۹۸ در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد و تا ۱۵ تیرماه امسال ادامه دارد.

انتهای پیام/ف

اندازه گیری فشار خون ۲۵۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار