مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در سه دهه اخیر حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مازاد از سفره‌های زیرزمینی استان برداشت شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود طبق برنامه ریزی‌ها تا پایان برنامه ششم، کسری مخازن به صفر برسد و به تعادلی بین تغذیه سفره‌های زیرزمینی و برداشت‌ها برسیم و در برنامه ۲۰ ساله، برداشت مازاد ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی را جبران کنیم.


وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های سال جدید، مشکل کمبود آب خراسان جنوبی را رفع نکرده است، افزود: باید با استفاده از تغییر الگوی کشت، روش‌های نوین آبیاری و کشت گیاهان با نیاز آبی کم و درآمدزایی مناسب، مصرف آب را به صورتی که به معیشت و اقتصاد کشاورزان آسیب نزند مدیریت کرد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: با اجرای طرح تعادل بخشی و نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، کسری مخزن در دشت‌های خراسان جنوبی از ۱۷۰.۲۲ میلیون مترمکعب در سال آبی ۹۲-۹۱ به ۱۱۹.۹۱ میلیون مترمکعب در سال آبی ۹۷-۹۶ کاهش یافت.


امامی افزود: با نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان، مقدار مصرف آب از طریق این چاه‌ها از ۷۰۹ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۵۱۳ میلیون مترمکعب در سال ۹۷ کاهش یافت که معادل ۲۱.۶۴ درصد صرفه جویی در این چاه‌ها است.
انتهای پیام/ب


برداشت مازاد ۱۲۰ میلیون مترمکعبی از منابع آبی

برچسب ها: بحران آب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.