رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وضع فعلی آفت سن گندم در مزارع استان به هیچ عنوان نگران کننده نیست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از زمان آغاز فصل کاشت گندم در مزارع استان کنترل‌های لازم در مراحل مختلف سنی این محصول انجام و تمهیدات مقتضی اعمال شده است.

وی اضافه کرد: طبق رصد‌های انجام شده، این آفت در قسمتی از مزارع گندم شهرستان‌های اهر و کلیبر مشاهده شد که در این مزارع سن گندم به نرم مبارزه رسیده و مبارزه با این آفت شروع شده است.

فتحی یادآور شد: این آفت در سنین مختلف در سنوات گذشته نیز اتفاق افتاده و جزو آفات معمولی گندم و جو است.

وی با بیان اینکه مراقبت از گندم در سنین مختلف به ویژه سن مادر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: آفت سن گندم در مزارع و در صورت رسیدن به نرم مبارزه، خطرناک و تهدیدآمیز می‌شود و باید در اولین فرصت مبارزه شیمیایی آغاز شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید مجدد بر این که نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد، گفت: پایش این امر از اوایل امسال با حضور مدیران جهادکشاورزی شهرستان‌ها انجام و مراقبت‌های لازم توسط کارشناسان پهنه و کارشناسان شهرستان اعمال شده است.

وی افزود: اگر در هر مترمربع سطح زیر کشت یک سن یا بیشتر از آن مشاهده شود، نشان می‌دهد که مزرعه به مرحله نرم مبارزه رسیده و باید با بکارگیری سموم شیمیایی مبارزه انجام شود.

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

آفت سن گندم در آذربایجان شرقی کنترل می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.