مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم بررسی بیولوژی و نمونه برداری روزانه کرم ساقه خوار برنج برای دستیابی به زمان دقیق مبارزه با این آفت تاکید کرد.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به شرایط آب و هوایی مطلوب برای مراحل رشدی کرم ساقه خوار برنج و پیش بینی تسریع در ظهور نسل دوم این آفت گفت: بررسی بیولوژی و نمونه برداری روزانه کرم ساقه خوار برنج برای دستیابی به زمان دقیق مبارزه بیولوژیک و شیمیایی با این آفت در مزارع برنج ضروری است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: بررسی بیولوژی و نمونه برداری روزانه (۲۰ حالت) در اراضی شالیزاری حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از زمان رها سازی زنبور تریکوگراما ضروری است.

وی با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک در اولیت کار ما قرار دارد کفت: استفاده از زنبور تریکوگراما علیه آفت کرم ساقه خوار را از یکی راه‌های مبارزه با این آفت است و اگر این مبارزه جواب نداد از مبارزه شیمیایی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهر ها مانند بابلسر فریدون کنار، بابل، محمودآباد و جویبار زمان مبارزه با این آفت تعیین شده است گفت:زمان مبارزه با این آفت در این شهر‌ها از امروز چهارشنبه ۲۲ خردادماه تا روز یکشنبه ۲۶ خردادماه تعیین شد.

زاغی با بیان اینکه این مبارزه در دو مرحله انجام میگیرد افزود:این دو مرحله در مدت یک هفته انجام میشود که مرحله دوم آن ۵ روز بعد از مرحله اول اجرا می‌شود.

وی گفت: تهیه و تدارک سموم با کیفیت توسط فروشندگان سموم و ارائه خدمات برای کنترل شیمیایی در حوزه مدیریت آفات، انجام بازدید‌های سرزده از فروشگاه‌های سموم بمنظور پیشگیری از عرضه سموم غیر استاندارد و یا خارج از دستورالعمل‌های فنی سازمان حفظ نباتات کشور و معرفی متخلفین سود جو احتمالی به مراجع ذیربط قانونی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

زاغی به حضور گسترده کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت برنج و کارشناسان پهنه مراکز در زمین های  شالیزاری در ساعات اداری و غیر اداری و حتی ایام تعطیل در محدوده زمان مناسب تعیین شده  برای هدایت و راهنمایی بهره برداران بمنظور مدیریت بهینه عوامل خسارتزای برنج تاکید کرد.
انتهای پیام/س
 

لزوم بررسی بیولوژی روزانه کرم ساقه خوار برنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار