تجاری‌سازی مدارس راهی برای کاهش وابستگی آموزش و پرورش به بودجه‌های آموزشی و دولتی است که می‌تواند کمک زیادی به آموزش و پرورش کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،   هزینه آسفالت حیاط، پول تعمیر سیستم گرمایش، هزینه خرید تجهیزات جدید و دهها خرج دیگر همواره  ذهن مدیران مدرسه را در طول سال تحصیلی به خود مشغول کرده است. دم دستی ترین راه تامین بخشی از این هزینه ها دریافت پول از والدین دانش آموزان است  و این در حالیست که بسیاری از مدارس سرمایه های اجتماعی و انسانی و اقتصادی بسیاری دارند که با استفاده از آن می توان بخشی از دغدغه های مدیران را کم کرد. یکی از این ظرفیت ها فضای فیزیکی برخی مدارس است.  

ایده استفاده از فضاهای بلا استفاده مدارس طرحی را به نام تجاری سازی مدارس بوجود آورده است که آموزش و پرورش به‌منظور ساماندهی و بهینه‌سازی کاربری بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی خود و با رعایت ملاحظات آموزشی و تربیتی، نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری از آنها اقدام کند.

با اجرای این طرح ، از فضاهای باز و بلااستفاده مدارس که ظرفیت تبدیل شدن به مکان های تجاری را دارند با اهداف اقتصادی مورد استفاده قرار گرفتند.

چگونه دکان های مدرسه ای به اقتصاد مدرسه کمک می کند؟

چگونه می توان دغدغه های مالی یک مدیر مدرسه را کم کرد ؟

تامین مخارج مدرسه یکی از مهمترین دغدغه مدیران است و بیشتر وقت مدیران به جای مدیریت فرهنگی به مدیریت اجرایی اختصاص می یابد.

ایجاد منابع مالی پایدار با استفاده از سرمایه های اجتماعی ، انسانی ، اقتصادی (ازجمله ظرفیت های ملکی ) می تواند خیال مدیران مدرسه را از تامین هزینه های مدرسه آسوده و فرصت مناسبی را به مدیریت فرهنگی و آموزشی در اختیار وی قرار دهد.

طیبی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت :آموزش و پرورش در راستای تامین بخشی از هزینه های خود اقدام به تقاضای تغییر کاربری قسمتی از مدارس که در حاشیه خیابان های اصلی قرار دارند ، نموده است.

وی افزود: ۴۳ هزار مترمربع از مدارس استان ظرفیت تغییر کاربری دارند، از فضای آموزشی دانش آموزان چیزی کم نمی‌شود و تنها از فضای  خالی مدارس استفاده می‌شود.

طیبی گفت: تاکنون ۵۳۰ متر از فضا‌های آموزشی استان با انجام مزایده تجاری سازی شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی استان از دستگاه‌های متولی امر مثل شهرداری، اداره کل راهداری و شهرسازی و کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری تقاضای حمایت وهمکاری کرد.

چگونه دکان های مدرسه ای به اقتصاد مدرسه کمک می کند؟

نمونه موفق تجاری سازی در بیرجند

دبیرستان تزکیه یکی از مدرسه‌های موفق در تجاری سازی مدارس است که در حاشیه خیابان معلم یکی از معروفترین خیابان‌های بیرجند واقع شده است. مغازه‌های کفش فروشی، اسباب بازی، شال و روسری  و شیرینی فروشی به مساحت حدود ۲۵ متر در حیاط مدرسه  و در حاشیه میدان مادر به چشم می‌خورد در اجرای این طرح راه اندازی شده است.

این مغازه ها از طریق مزایده دراختیار کسبه قرار گرفته و آنها با سرمایه گذاری در این مغازه ها شروع به کسب و کار کردند.

هم صحبت شدیم با یکی از کاسب هایی که در این مغازه ها مشغول به کار بود.  وی برایمان از خوبی های تجاری سازی مدارس گفت : « من از طریق مزایده عمومی متوجه شدم که آموزش و پرورش مغازه هایی را  به صورت اجاره در اختیار کسبه قرار می دهد ، در این مزایده شرکت کردم و برنده شدم و چند سالی است که از این طرح استفاده می کنم و از کسب و کار راضی هستم».

چگونه دکان های مدرسه ای به اقتصاد مدرسه کمک می کند؟

۱۰ مدرسه مجوز تجاری سازی گرفتند

فخیم زاده معاون شهرسازی شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، گفت: از ۱۶ مدرسه دارای ظرفیت تجاری سازی به ۶ مدرسه مجوز تجاری سازی داده نشده است.

وی افزود: با کارشناسی مجدد ۱۰ مدرسه مجوز تجاری سازی را گرفتند.

فخیم زاده گفت : تجاری ها باید در نقاطی باشند که علاوه بر کمک به آموزش و پرورش به راسته تجاری آن محله و محدوده شهر هم کمک کند.

معاون شهرسازی شهرداری بیرجند افزود : در این مدارس نباید از فضای بازی دانش آموزان کم شود و در هرواحد تجاری پارکینگ آن باید تامین شود.

چگونه دکان های مدرسه ای به اقتصاد مدرسه کمک می کند؟

دکان های مسجدی 

استفاده از فضاهای فیزیکی اماکن فرهنگی بی سابقه نیست . این ایده در بیرجند  در مساجد هم انجام شده است، با این تفاوت که درآمد حاصل از تجاری سازی بخشی از زمین متعلق به مسجد صرف هزینه های همان مسجد می شود. در بیرجند مسجد امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، توحید و امام صادق (ع)از جمله مساجدی هستند که از ۱ تا ۷ باب مغازه دارند.

درآمدهای تجاری سازی صرف رفاه دانش آموزان همان مدرسه نمی شود

اجرای اصولی طرح تجاری سازی مدارس نه تنها آسیبی به فضای آموزشی دانش آموزان وارد نمی کند بلکه کمکی است به تامین بخشی از هزینه های آموزش و پرورش اما چون این درآمد مستقیم به دست مدیر همان مدرسه نمی رسد ، باعث می شود مدیران رغبتی برای استفاده از ظرفیت های مدرسه نداشته باشند. این موضوع از مهمترین ایرادات طرح است چراکه  درآمدهای حاصل از این ظرفیت صرف ارتقا و رفاه آموزش دانش آموزان همان مدرسه نمی شود.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار