به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، حواشی اسنپ در فضای مجازی تمامنشدنی است و هر بار ماجرای جدیدی این اپلیکیشن را درگیر حواشی اعتراض کاربران میکند. در چند روز اخیر اگر تنها نگاهی به کانالهای تلگرامی یا توییتر یا حتی اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی کرده باشید حتماً ماجرای مسافر خانمی را که به دلیل عدم رعایت قانون و حجاب، با راننده درگیر و از خودرو پیاده شده بود، شنیدهاید. این اتفاق واکنشهای زیادی را به همراه داشت تا حدی که سبب شد فعالان فضای مجازی کمپین #تحریم_اسنپ را راه اندازی کنند.
مسافر قانون شکن تاکسی اینترنتی اسنپ دختر جوانی بود که در صفحه شخصیاش در توییتر اعلام کرده بود یک راننده اسنپ او را به دلیل بدحجابی در بزرگراه پیادهکرده است. وی همچنین در توئیت خود، عکس و مشخصات کامل راننده اسنپ را منتشر کرد و خواهان برخورد اسنپ با این راننده شد.
این اقدام مسافر با واکنش زیادی از سوی کاربران فضای مجازی مواجه شد.کاربران فضای مجازی معتقد بودند انتشار عکس راننده اسنپ، نقض حریم شخصی راننده و غیرقانونی است. همچنین خواهان تقدیر شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ از این راننده شدند چراکه معتقد بودند وی طبق قوانین خود اسنپ و قانون کشور با مسافر خانم بدحجاب برخورد کرده است.
تا اینجای ماجرا همه منتظر واکنش اسنپ به این قضیه بودند که مسافرخانم اسنپ با انتشار توییتی دیگر در صفحه شخصیاش اعلام کرد که از اسنپ با او تماس گرفتهاند و به دلیل رفتار راننده، از او عذرخواهی کردهاند!
انتشار این پست در شبکههای اجتماعی اعتراض کاربران فضای مجازی را به همراه داشت؛ تا حدی که آنها با راهاندازی کمپین #تحریم_اسنپ، اقدام به حذف اپلیکیشن اسنپ از تلفنهای همراه خود و استفاده نکردن از این تاکسی اینترنتی کردند چراکه بر اساس قوانین اسنپ مسافران باید متعهد شوند در حین استفاده از سرویسهای این شرکت تمامی قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب مناسب را رعایت کنند.
اما راننده اسنپی که با قانونمداری خود مورد توجه رسانهها قرار گرفته بود، با حضور در یک گفتوگوی تلویزیونی به شرح ماجرا پرداخت، توضیحاتی که نشان داد خانم مسافر با انتشار مطلبی مغالطهآمیز و دروغ سعی در جریحهدار کردن افکار عمومی داشت. در ادامه میتوانید ویدئویی از توضیحات این راننده باشرافت و قانونمدار را مشاهده کنید.
اما نتیجه اعتراض و کمپینهای مردمی علیه اسنپ در فضای مجازی سبب شد اسنپ که از موضعگیری دولبهای که در این خصوص داشت، عقبنشینی کند و با انتشار اطلاعیهای صراحتاً اعلام کند که به علت نقض حریم شخصی راننده و انتشار مشخصات کامل او توسط مسافر متخلف، از او شکایت خواهد کرد و همچنین اعلام کرد تماس با مسافر طبق رویههای معمول شرکت در مورد سفرهای ناتمام صورت گرفته است و به منزله تایید رفتار او نیست و از راننده مذکور به دلیل رعایت قانون و مقرارت اسنپ تقدیر و به دلیل انتشار اطلاعات شخصیاش از او عذزخواهی خواهد شد.
موضعگیری صریح اسنپ در برابر خانم مسافری که قانون شکنی کرده بود سبب شد وی با انتشار پستی در صفحه توییترش از تمامی کسانی که به واسطه این اتفاق احساساتشان جرحهدار شده بود، معذرتخواهی و اعلام کند که به قوانین کشورش پایبند است و به آن اهتمام خواهد ورزید.
پس از انتشار این توییت نیز صفحه مجازی تاکسی اینترنتی اسنپ با انتشار پستی از اتفاق پیش آمده عذرخواهی و اعلام کرد با توجه به ابراز پشیمانی مسافر، این شرکت از حق شکایت خود صرف نظر میکند.
کاربران فضای مجازی نیز پس از عذرخواهی مسافر متخلف و اسنپ، با انتشار کامنتهایی ذیل این پست، از موضع گیری درست و قانونی اسنپ و مسافر خانم تشکر کردند و همچنین از نصب دوباره اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ به علت شفافیت و اقدام موثرش خبر دادند. در ادامه تعدادی از پستها و نظرات کاربران را مشاهده میکنید.
موج توییتهای کاربران فضای مجازی با هشتگ #تحریم_اسنپ به دو دسته کلی تقسیم میشد. در بازه زمانی شانزدهم خرداد ماه (روز شروع ماجرا) تا ساعت ۲۰ روز ۲۱خرداد ماه ۹۰هزار توییت در مورد رویدادهای حول محور اسنپ تولید شد که از ميان اين ٩٠هزار توييت، ١٩هزار توييت توليدى و ٧١هزار ريتوييت بودند. اولین توییت #تحریم_اسنپ را سهیل کریمی که مستندساز است، در ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۸خرداد منتشر کرد که توییت او پس از انتشار ۱۳۰۵ بار ریتوییت یا بازنشر شد.
اوج واکنشها به ماجرای اسنپ در ساعت ۱۲ روز ۱۹خرداد بود که کاربران در نقد عذرخواهی اسنپ از مسافر ۱۰۲۰ توییت منتشر کردند! در حالىکه موج ایجادشده پس از گذشت چند ساعت در حال فروکش کردن بود، بیانیه اسنپ در مورد عدم عذرخواهی از مسافر و تقدیر از راننده دوباره به آتش دامن زد! با این تفاوت که حالا جنس معترضان عوض شده بود!
پس از بیانیه اول اسنپ، منتقدان قانون حجاب اجباری به مخالفت شدید با اسنپ پرداختند و به #تحریم_اسنپ پیوستند! بیانیه دوم اسنپ در واپسین ساعات روز ۲۰ خرداد منتشر شد که در این بیانیه مسافر در اکانت توییترش، رسما از اسنپ عذرخواهی کرده بود و اسنپ نیز اعلام کرد از شکایت صرفنظر خواهد کرد که انتشار این مطالب سبب ایجاد موج دوم هشتگ #تحریم_اسنپ شد. در این موج عدهای از کاربران واکنشهای مثبت و عدهای واکنشهایی منفی از خود نشان دادند. در ادامه تصویری از ابر کلمات این روزهای توییتر در مورد ماجرای اسنپ را مشاهده میکنید.
ماجرای این روزهای اسنپ نمونهای از تاثیر فضای مجازی بر اتفاقات مختلف یک جریان در فضای حقیقی بود. در ابتدا با انتشار توییت خانم مسافر در شبکههای اجتماعی که سعی داشت واقعیات ماجرا را تحریف کند و با مظلومنمایی راننده را مقصر جلوه دهد، جریان مذکور شکل گرفت و پس از آن هوشیاری و موضعگیری درست کاربران فضای مجازی و راهاندازی کمپین #تحریم_اسنپ و حمایت صریح از رانندهای که تنها قانون را رعایت کرده بود سبب شد معادلات اولیه داستان تغییر کند و در نهایت اسنپ و مسافر قانونشکن را مجبور به عذرخواهی و اعتراف به حقیقت ماجرا کند.
گزارش از معصومه شیری
انتهای پیام/
درود بر راننده باایمان
ای کاش قوانین محکم تری برای خانمای بدحجاب گذاشته بشه
آخه چرررراااا؟