با حکم دادستان انزلی اجرای طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب بین المللی انزلی به روش بایوجمی متوقف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سید رحمان سید زاده، دادستان عمومی و انقلاب انزلی امروز از صدور دستور توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب بین المللی انزلی کاهش عمق لجن به روش بایوجمی خبر داد و گفت: این کار به دلیل مخاطرات احتمالی زیست محیطی انجام شد.

وی افزود: براساس دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه، اقداماتی که سبب تخریب محیط زیست یا تغییر‌های وسیع در نظام زیستی شود مستلزم ورود دادستان‌ها و برخورد قانونی لازم است و این موضوع نیز در نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ابلاغ شده است.

دادستان عمومی و انقلاب انزلی، با اشاره به اعلام نظر صریح برخی از اساتید تراز اول کشور در زمینه محیط زیست و کارشناسان مربوطه، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش حجم آب گیری تالاب از طریق ریختن دی‌اکسید تیتانیوم ممکن است با توجه به وجود گونه‌های مختلف جانوری، گیاهی و وضعیت پیچیده، دینامیک و شکننده تالاب انزلی، ضرر‌های جبران ناپذیری بر انسان ها، محیط زیست، زیست‌مندان و دیگر موجودات زنده داشته باشد.

سید رحمان سید زاده افزود: از آنجایی که وظیفه دادستانی حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم است، مقرر شد همزمان با ابلاغ دستور توقف اجرای طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی، از ریختن هر گونه ماده شیمیایی به ویژه نانو ذره دی اکسید تیتانیوم یا هر اقدام دیگر به طور کامل از سوی مجریان طرح یا هر شخص حقوقی یا حقیقی دیگر تا زمان اثبات بی‌ضرر بودن آن برای تمام مولفه‌های شبکه غذایی تالاب اعم از پلانکتون، موجودات کفزی، ماهیان و انسان‌ها خود داری شود.

وی تصریح کرد: ادامه اجرای این طرح پیش از اثبات بی ضرر بودن، تهدید علیه محیط زیست و آلودگی آن محسوب خواهد شد، که ضرورت اقدام قانونی علیه افراد حقیقی و حقوقی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

انتهای پیام/م.ع

توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی

برچسب ها: محیط زیست ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.