حدود دو سال از خشک شدن تدریجی بخشهایی از تالاب انزلی و از جمله منطقه پناه گاه حیات وحش سلکه میگذرد و امروز خوشحال هستیم تا به اطلاع طبیعت دوستان برسانیم که با تلاش شبانه روزی و همت عالی مسوولین استانی و کشوری بار دیگر شاهد بازگشت پرندگان و حیات به تالاب سلکه هستیم .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛

قربانعلی محمدپور مدیرکل محیط زیست استان با اعلام این خبر گفت پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت 360 هکتار در قسمت جنوبی تالاب بین المللی انزلی قرار دارد که از سال 1354 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تحت مدیریت قرار گرفته است .




این منطقه به دلیل مهاجرت پرندگان در فصول سرد سال به یکی از مناطق مهم اکولوژیک جهت زمستان گذرانی پرندگان تبدیل شده است .

محمدپور افزود متاسفانه بدلیل پس روی آب دریای کاسپین و همچنین ورود رسوبات رودخانه ای طی چند سال اخیر شاهد کاهش عمق آب در این بخش از تالاب انزلی بودیم که به تدریج منطقه تالابی تبدیل به علفزار شد و بخش عمده ای از تالاب خشک شد .

با توجه به تلاش کارشناسان محیط زیست و همت همه دست اندرکاران استانی که عزم جدی در احیای تالاب انزلی داشتند ، پس از لایروبی منطقه ، بار دیگر شاهد آن بودیم که آب وارد زمینهای تالابی شد و محیط مناسبی برای فرود پرندگان فراهم شد .

مدیرکل محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: در بخشهایی از تالاب انزلی از طریق احداث و لایروبی کانال های ارتباطی آبرسانی به بخشهای خشک شده تالاب انزلی باسرعت پیگیری و اجرا شده است و امیدواریم امسال میزبان ده ها هزار پرنده مهاجر در تالاب بین المللی انزلی باشیم

تالاب انزلی مجموعه ای است از تالاب های طبیعی آب شیرین که توسط رودخانه های آبریز خود همانند سیاه درویشان ، هندخاله و پسیخان تغذیه میشود مساحت آن در حدود 15 هزار هکتار و عمق متوسط آن در سالیان اخیر بدلیل عوامل طبیعی چون پس روی دریا و خشکسالی و همچنین عوامل انسان ساخت همچون رسوبات و آلودگی ها از 11 متر به کمتر از یک متر کاهش پیدا کرده است .

مجموعه های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب انزلی شامل پناهگاه حیات وحش سلکه ، سیاه کشیم ، سرخانکل و چوکام می باشد .


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.