مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا گفت : توسعه کشت این گیاه روغنی نیاز به حمایت دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،دانیال کهریزی مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با تاکید بر اینکه توسعه کشت گیاه روغنی کاملینا نیاز به حمایت دولت دارد، از مسئولین خواست تا این گیاه را همچون کلزا ببینند و از کشت آن حمایت کنند.

وی گفت : اگر حمایت‌هایی همچون اختصاص بذر یارانه دار، خرید تضمینی و... که از کشت کلزا می‌شود، از کشت کاملینا هم بشود شاهد توسعه این کشت خواهیم بود.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا سپس سطح زیر کشت گیاه کاملینا را در استان کرمانشاه تا سال گذشته ۱۰ هکتار اعلام کرد و افزود: امسال برای کشت ۲۰ هکتاری این گیاه در استان برنامه ریزی شده، هرچند برنامه ریزی انجام شده برای کشت این گیاه در استان فارس برای امسال ۲۰۰ هکتار است و بقیه استان‌ها نیز کشت کاملینا را در برنامه دارند.

کهریزی در ادامه با بیان اینکه گیاه کاملینا در بخش‌هایی از اروپا کشت می‌شود، افزود: این گیاه به روش‌های علمی اصلاح و بومی سازی شده و در سال‌های گذشته نیز با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های کشاورزی نسبت به کشت آن در استان‌های مختلف و از جمله استان کرمانشاه اقدام شده و سازگاری آن در دیم زار‌ها به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به دیم زار بودن بخش زیادی از اراضی کشور، تصریح کرد: در حال حاضر بجز کاملینا هیچ گیاه روغنی که در شرایط دیم بتواند رشد کند، در کشور وجود ندارد.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با اشاره به امکان تولید بذر دانه روغنی کاملینا در داخل کشور، گفت: برای خرید بذر مورد نیاز کشت کاملینا هر سال نیاز به واردات نخواهیم داشت که این موضوع هزینه‌های کشت را کاهش خواهد داد.

کهریزی سپس با اشاره به وارداتی بودن ۹۵ درصد از روغن خوراکی کشور، افزود: این موضوع توسعه کشت کاملینا به عنوان یک گیاه روغنی را در کشور ضروری می‌کند.

وی با بیان اینکه روغن این گیاه جزو با کیفیت‌ترین روغن‌ها است، گفت: این گیاه ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ در روغن خود دارد و ۹۵ درصد اسید‌های چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روغن این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد، افزود: کنجاله این گیاه نیز می‌تواند به عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: گیاه کاملینا بسیار مقاوم در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض و.. است، ضمن اینکه خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.

کهریزی اضافه کرد: در حال حاضر رقم سهیل کاملینا در داخل کشور به ثبت ملی رسیده و در حال کار برای معرفی ارقام جدید هستیم.

 

 

انتهای پیام/د

کاملینا گیاهی همچون کلزا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.