رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: ۱۱۴ استعلام درخواست استقرار، توسعه و یا افزایش صنعت از ابتدای سال جاری تانیمه خردادماه به این اداره ارسال شده است.

حسین خادمی، رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، به مناسبت هفته محیط زیست (۱۵ تا ۲۱ خرداد در ایران هفته محیط زیست است) درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: ۱۱۴ استعلام درخواست استقرار، توسعه و یا افزایش صنعت به اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کاشان ابتدای سال جاری تانیمه خردادماه ارسال شد که با ۶۲ واحد آن موافقت، با ۹ واحد مخالفت و ۴۳ پرونده نیز در حال رسیدگی است.

وی، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۸۵ درخواست استقرار، توسعه و افزایش صنعت به اداره حفاظت از محیط زیست کاشان ارسال شده بود که با ۴۱ فقره موافقت و ۷ فقره مخالفت شد.

به گفته وی، ۵۰۷ درخواست تعداد استعلام درخواست استقرار، توسعه و یا افزایش صنعت به اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان کاشان در کل سال ۹۷ بود که با ۳۵۹ مورد آن موافقت، با ۲۴ مورد مخالفت و مابقی نیز عدم مراجعه بود.



۱۸ مورد پیگیری قضایی


رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، ۱۸ مورد را از ابتدای سال جاری تانیمه خردادماه یادآورشد و گفت:

پیگیری قضایی چهار مورد طبیعی (شکارچی)، هشت مورد انسانی و ۶ مورد متخلف شکار و صید را در این مدت داشتیم که در مدت مشابه آن در سال گذشته یک مورد پیگیری قضایی طبیعی، دو مورد انسانی و یک مورد دستگیری متخلف شکار و صید بود.

خادمی، کشف سه قبضه اسلحه و مهمات مربوطه و ۲ راس حیوان وحشی شکار شده از نوع قوچ و میش و کل و بز از متخلفین را نیز با شناسایی و دستگیری ۶ نفر مختلف صید و شکار از ابتدای سال جاری تا نیمه خردادماه در این شهرستان یادآورشد و گفت: پس از تشکیل پرونده برای این متخلفین به مقام قضایی ارجاع شدند.


وی همچنین از اجرای طرح محیط یار در مدرسه‌های شهر‌های شهرستان کاشان خبر داد و گفت: این طرح با ۲۰ هزار نفر دانش آموز در ۱۶۰ مدرسه اجرا می‌شود که در هر مدرسه دو مربی فعالیت دارد.

به گفته وی، یک هزار و ۷۰ نفر دانش آموزان در ۲۴ مدرسه نیز در طرح محیط بان که در حاشیه منطقه حفاظت شده برزک و قمصر اجرا می‌شود مشارک دارند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، تصریح کرد: آموزش‌های لازم مسائل زیست محیطی به مربیان در اجرای این طرح‌ها قبل از آغاز سال تحصیلی ارایه می‌شود و مربیان نیز در طول دوران تحصیل موضوع‌های آموزشی را به دانش آموزان انتقال می‌دهند.

خادمی، اظهارداشت: شهرستان کاشان به توجه به حجم زیاد واحد‌های صنعتی و گستردگی و تنوع زیاد به لحاظ اقلیم و زیست محیطی برای نظارت و پایش صنایع و عرصه‌های طبیعی نیاز بیشتری به محیط بان و امکانات دارد.



اجرای ۱۱ برنامه در هفته محیط زیست


وی، در ادامه با تشریح برنامه‌های هفته محیط زیست در این شهرستان گفت: نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه، نشست هم اندیشی با ائمه جماعات مسجد‌ها و متولیان هیتئ‌های مذهبی به عنوان مهم‌ترین تریبون تاثیرگذار اجتماعی مذهبی در خصوص مسائل زیستی محیطی برای بیان اهمیت آن به قشر‌های مختلف مردم از جمله این برنامه هاست.

به گفته وی، نشست هماهنگی با گروه‌های کوهنوردی با هدف پاکسازی طبعیت کوهستان و چشم اندازها، برگزاری اجرای نمایش و مسابقه باهمکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در پارک بزرگ کاشان، برگزاری مسابقه عکاسی و سوژه یابی برای کودکان و نوجوانان مقاطع مختلف تحصیلی و مشارکت خودجوش برخی صاحبان صنایع برای پاکسازی محیط صنایع خود تعدادی از برنامه‌های هفته محیط زیست است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، آموزش مسئولین مراکز خرید با موضوع زیست محیطی مرتبط و توزیع کیسه‌های پارچه ای، پاکسازی شهر برزک به منظور ایجاد حساسیت در افکار عمومی جامعه جهت داشتن محیط زیستی عاری از هر گونه زباله و برگزاری جلسه با بانوان خانه دار به عنوان خط مقدم تربیت نهاد خانواده و اجتماع در مدیریت پسماند‌ها و بازیافت از دیگر برنامه‌های این اداره است.


کاهش آلاینده‌ها و پسماندها، آسمان آبی و زمین سبز شعار امسال هفته جهانی محیط زیست




خادمی، با اشاره به اینکه ۵ ژوئن توسط سازمان ملل در سال ۱۹۷۲ به عنوان روز جهانی محیط زیست «WED» نامگذاری شد و در ایران ۱۵ تا ۲۱ خرداد هفته محیط زیست است گفت: شعار امسال این روز «کاهش آلاینده‌ها، پسماند‌ها – آسمان آبی، زمین سفید» است.

وی، هدف از نامگذاری روز جهانی محیط زیست را آشنایی افکار عمومی با محیط زیست، آگاهی بخشی و افزایش اطلاع رسانی برای مردم دانست و گفت: تنوع زیست محیطی مهم‌ترین و ارزشمندترین نعمت خدادادی در دنیا است که حیات همه موجودات را به صورت زنجیره‌ای در گرو یکدیگر دارد.

به گفته وی، ورود آلاینده ها، تخریب محیط زیست، آلودگی آب و هوا، فرسایش خاک، برداشت بی رویه منابع آبی، تجاوز به حریم جنگل و رودخانه‌ها همه و همه از عوامل تهدید و مخرب این تنوع زیست محیطی و زنجیره حیات است که هزاران سال است از زمان خلقت تاکنون ادامه دارد.

خادمی، افزود: ما به عنوان بهره بردار طبیعت وظیفه داریم حتی کمترین آسیب را به اکوسیستم طبیعت نداشته باشیم تا سلامت خود و نسل آینده را تامین کنیم.

وی در پایان گفت: شهرستان کاشان با مساحت هفت هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع دارای یک منطقه حفاظت شده (قمصر و برزک) به وسعت ۶۰ هزار هکتار دارد که میزبان ۲۰ گونه پستاندار، ۱۵ گونه خزنده، ۵۰ گونه پرنده و یک گونه دوزیست است.

کاشان با ۲ شهرک و چهار ناحیه صنعتی و برخورداری از افزون بر یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار