وزیر دفاع اسبق آمریکا: بزرگ‌ترین تهدید در برابر امنیت ملی در فاصله ۲ کیلومتری میان کاخ سفید و کنگره قرار دارد

رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق آمریکا، بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی این کشور را اختلافات میان کاخ سفید و کنگره اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان, «رابرت گیتس»، وزیر دفاع اسبق آمریکا و رئیس اسبق سیا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اعلام کرد بزرگ‌ترین تهدید در برابر امنیت ملی این کشور، اختلافات میان کاخ سفید و کنگره است.

او گفت: در موارد بسیاری افرادی از من پرسیده‌اند که بزرگ‌ترین چالش در برابر امنیت ملی آمریکا چیست؟ من هم در پاسخ می‌گویم که بزرگ‌ترین تهدید در برابر امنیت ملی آمریکا در فاصله دو کیلومتری میان کاخ سفید و ساختمان کنگره قرار دارد؛ زیرا اگر نتوانیم در داخل مشکلات را به درستی شناسایی کنیم این مشکلات بیش از هر عامل بیرونی دیگری ما را تهدید خواهند کرد. ما همیشه در داخل آمریکا با اختلافات و چندقطبی بودن سیاسی مواجه بوده‌ایم، اما آن چه که در طول ۲۵ سال گذشته کاملا جدید بوده است اختلاف میان کاخ سفید و کنگره است که باعث شده کاخ سفید و کنگره نتوانند درباره هیچ مسئله بزرگی مانند مهاجرت، ایجاد زیرساخت‌ها و آموزش عمومی با هم توافق نداشته باشند.

وزیر دفاع سابق آمریکا در ادامه درباره اوضاع اقتصادی نیز گفت: بحران اقتصادی ما در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نه تنها برای ما بلکه برای کشور‌های دیگر مانند چین هم نقطه عطفی بود؛ زیرا مشخص شد که سیستم سیاسی ما آن چه را که نیاز دارد تولید می‌کند، اما آن بحران اقتصادی نشان داد که سیستم اقتصادی ما آن گونه که نیاز است کارایی ندارد. به همین علت هم رئیس جمهور چین در آن زمان پیشنهاد می‌کرد که چین می‌تواند الگویی برای حکمرانی و پیشرفت باشد. این بحران اقتصادی در دوره کوتاهی صد‌ها میلیون انسان را فقیر کرد. چینی‌ها در آن زمان می‌گفتند غربی‌ها با این همه امکانات و زیرساخت‌ها نتوانسته‌اند از فقیرشدن ناگهانی شهروندان‌شان جلوگیری کنند، اما ما می‌توانیم رفاه را به مردم بدهیم.

گیتس درباره جنگ تجاری رئیس جمهور این کشور ضد کشور‌هایی مانند چین و مکزیک هم گفت: من از اقدامات دولت آمریکا برای به چالش کشاندن چین حمایت می‌کنم. تاکید بر این مسائل که چالش‌برانگیز هستند، بسیار معنادار است. در طول سی سال گذشته دولت آمریکا از اهرم‌های اقتصادی برای دستیابی به اهداف ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک استفاده کرده است. بنظر من تحریک کشور‌های دیگر از نظر راهبردی کاملا غیرعاقلانه است. ما باید ماهیت روابط تجاری را با کشور‌های دیگر از جمله کانادا و مکزیک را درک کنیم و باید بدانیم که قطع این روابط عواقبی برای ما خواهد داشت. ما در حال گسترش جنگ تجاری با کشور‌های دیگر هستیم بدون آن که بدانیم اولویت‌های ما کدام هستند و راهبرد بلندمدت ما در این خصوص چیست.

او در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تعامل دولت این کشور با روسیه در شرایط کنونی هم گفت: هدف اساسی ولادیمیر پوتین، این است که بار دیگر روسیه به یک قدرت بزرگ تبدیل و مجموعه‌ای از دولت‌های دوست را در اطراف روسیه ایجاد کند.

وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت: ما امروز شاهد واکنش‌هایی در برابر جهانی‌سازی هستیم و این واکنش‌ها هم تنها محدود به آمریکا نیستند. برای مثال آن چه که در انگلیس و درباره برگزیت شاهد آن هستیم روندی است که در ایتالیا هم وجود دارد. علت هم آن است که در این کشور‌ها بسیاری از مردم معتقد هستند که جهانی‌سازی طرح نخبگان سیاسی است و این نخبگان عواقب جهانی سازی را بر زندگی توده‌های مردم نادیده گرفته‌اند. واقعیت این است که نخبگان سیاسی تا حد زیادی به تاثیرات مخرب جهانی‌سازی بر زندگی اقشار عادی جامعه بی توجه هستند.

رابرت گیتس در پاسخ به سوالی در خصوص شعار دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور موسوم به "اول آمریکا " هم گفت: فکر می‌کنم مردم آمریکا اضطراب و نگرانی‌های زیادی در خصوص نقش رهبری این کشور در جهان در طول بیست سال گذشته داشته اند. در طول ۱۷ سال گذشته جنگ‌های آمریکا تاثیرات گسترده‌ای داشته‌اند. دولت آمریکا با پذیرش مسئولیت‌های بین‌المللی چندین تریلیون دلار هزینه کرده است که از نظر مردم آمریکا بهتر بود در داخل کشورشان این پول‌ها خرج بشود.

او افزود: روسای جمهور آمریکا همیشه موظف هستند که اولویت‌شان آمریکا باشد. اما نگرانی من این است که سران جمهور آمریکا چگونه این مسئله را پیگیری می‌کنند. من اعتراف می‌کنم که یکی از نقاط قوت ما همچنان در جهان ائتلاف‌های ما است. اولویت ما حفظ این اولویت‌ها و تقویت آن‌ها است. من در آخرین سخنرانی ام به عنوان وزیر دفاع آمریکا در جمع وزیران دفاع کشور‌های عضو ناتو در بروکسل گفتم نسل جدیدی از رهبران در کنگره و بخش ریاست جمهوری آمریکا به قدرت می‌رسند و اگر اعضای ناتو نتوانند مسئولیت خود را در برابر آمریکا انجام دهند با عواقب منفی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار