بسیج بیش از یکهزار نفر در اجرای طرح کنترل فشار خون بالا در شمال خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول از بسیج یکهزار و ۶۰۰ نفر در اجرای طرح ملی کنترل فشار خون بالا در مناطق تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یوسف پریدار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سالن کنفرانس علوم پزشکی شهرستان گفت: در اوائل انقلاب بسیاری از مرگ و میر‌ها موجب مرگ زودرس در افراد می‌شد و سن امید به زندگی در کشور ما ۵۴ سال بود.

وی، سن امید به زندگی در کشور را در زمان فعلی بالای ۷۰ سال عنوان کرد و بیان داشت: در زمان قبل و ابتدای انقلاب عمده علت مرگ و میر‌ها بیماری‌های عفونی و واگیر دار بود و شاخص مرگ نوزدان نیز صد به ازای هزار نفر بود، اما در حال حاضر این آمار مرگ نوزدان ۱۰ درصد کاهش یافته و بیماری‌های عفونی و واگیر دار که ریشه آن وضعیت نامناسب بهداشتی بود تا حد بسیار زیادی کنترل شده است.

پریدار با بیان اینکه نظام شبکه‌ای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با بیماری‌های عفونی موفق و مورد تائید و تحسین سازمان‌های جهانی بوده، اظهار کرد: این سال‌ها سیمای بیماری‌ها تغییر کرده است. در سال ۲۰۰۴ مرگ ناشی از سکته‌های قلبی و عروقی در ایران ۳۰ درصد بوده، اما اکنون به ۴۶ درصد رسیده به گونه‌ای که رتبه اول مرگ و میر در ایران مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر لزوم تغییر اهداف و استراتژی‌ها در مقابل تغییر الگوی بیماری‌ها و ضرورت توجه به مقوله پیشگیری افزود: باید بیشترین برنامه ریزی‌ها و هزینه کرد ما در این زمینه باشد.

این مقام مسئول با اشاره به مرگ ۱۰۸ هزار نفر بر اثر سرطان و مرگ بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور طی سال گذشته، اذعان داشت: باید به دنبال عوامل ایجاد بیماری ها، شناسایی و کنترل آن‌ها باشیم به عنوان مثال چهار عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور فشار خون، دیابت، چربی خون و مصرف سیگار است که باید عمده تلاش‌ها و هزینه‌های ما در این خصوص باشد.

یوسف پریدار، فشار خون را از عوامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌های قلبی و عروقی است، به آغاز طرح ملی بسیج کنترل فشار خون بالا از امروز به مدت یک ماه اشاره و تصریح کرد: اقدامات زیادی نیز در راستای این طرح از یک ماه پیش تاکنون اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بیمارانی که دیالیز می‌شوند به دلیل فشار خون و دیابت است، بیان داشت: پیشگیری مقدم بر درمان است؛ بنابراین در این طرح هدف ما این است که پیشگیری و کنترل فشار خون باید به یک مطالبه اجتماعی جدی از طرف مردم به مسئولان باشد. باید آگاهی و مطالبه گری مردم از مسئولان در زمینه بهداشت و درمان افزایش یابد و به سمتی پیش برویم که مردم سلامت خود را به عنوان یک حق اساسی از مسئولان طلب کنند.

پریدار با اشاره به نقش اساسی رسانه‌ها در آگاهی بخشی به مردم در خصوص فشار خون بالا گفت: رسانه‌ها می‌توانند از جایگاه خود در راستای ارتقای سلامت مردم به ویژه در زمینه بیماری‌هایی همچون فشار خون استفاده کنند.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح یک هزار و ۴۰۰ نیرو از دانشگاه علوم پزشکی و ۲۰۰ نیرو از دیگر دستگاه‌های مرتبط حضور دارند که تلاش می‌شود ظرف یک ماه به نتایج خوبی در زمینه شناسایی افراد در معرض ابتلا به بیماری فشار خون بالا، پیشگیری و یا کنترل و درمان بیماری آن‌ها دست یابیم.

انتهای پیام/گ

آغاز طرح کنترل فشارخون

برچسب ها: اخبار پزشکی ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.