دکتر مریم صفر دوست مختصص پوست و مو وزیبایی :لوپوس بیماری است که بر اثر تابش مستقیم و شدید آفتاب بر پوست، تشدید می‌شود.

با پوست خود مهربان باشیمنور خورشید سودمندی‌های بی شماری برای موجودات روی کره خاکی دارد، اما تابش شدید آن در فصل گرما می‌تواند موجب تشدید برخی بیماری‌ها به ویژه در اندام هایی، چون پوست شود.

تابستان برای شماری، فصل میوه‌های رنگارنگ، مسافرت، آب تنی، گشت و گذار‌های عصرانه در دامن طبیعت است و برای برخی هم دوره عرق ریزان گرمای طاقت فرسا، کلافگی، آفتاب سوختگی و تب زدگی...

اندامی، چون پوست که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارد و در تابستان بیش از دیگر فصل‌های سال عرق می‌کند، به نسبت اندام‌های دیگر بیشتر با بیمار‌های فصل گرما درگیر می‌شود.

دکتر مریم صفر دوست مختصص پوست و مو وزیبایی در گفت و گفو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک گفت: در نور خورشید پرتو‌هایی وجود دارد که با وجود برخی سودمندی‌ها می‌تواند برای پوست زیان آور باشد، یکی از مهمترین این پرتو ها، «فرابنفش» است که طول موجی کوتاه و انرژی بیشتری نسبت گونه‌های دیگر پرتو‌های خورشیدی دارد.

به گفته صفر دوست لوپوس بیماری است که بر اثر تابش مستقیم و شدید آفتاب بر پوست، تشدید می‌شود. لوپوس که در دسته بیماری‌های خود ایمنی قرار می‌گیرد، بر اثر حمله دستگاه ایمنی بدن به سلول‌های ارگان و اندام‌های مختلف به وجود می‌آید؛ بیماری که همچون دیگر بیماری‌های گروه خودایمنی هنوز ریشه و عامل اصلی پدیداری آن مشخص نیست و درمانی قطعی نیز برای آن یافت نشده است.

به این ترتیب، تابش شدید خورشید، پیامد‌ها و عوارض اصلی بیماری لوپوس یعنی حساسیت و التهاب پوستی، درد شدید و سختی حرکت مفصلی، خستگی بیش از حد، ضعف و بی اشتهایی ادامه دار و ... را افزایش می‌دهد.

دکتر صفر دوست تاکید کرد: در برابر تابش پرتو‌های زیان آور، افراد می‌توانند از لباس‌های آستین بلند، گشاد و نخی استفاده کنند و نیز کلاه‌هایی که بر سر و صورت سایه می‌افکند.

وی افزود: هر چند فرهنگ استفاده از چتر‌های آفتابی در کشور ما جا نیافتاده، ولی استفاده از این نوع چتر‌ها تاثیر زیادی بر جلوگیری از جذب پرتو‌های زیان آور در پوست دارد، از این رو نهادینه سازی استفاده از چتر‌های آفتابی تا حد زیادی می‌تواند مانع از گسترش بیماری‌های پوستی در تابستان شود.

وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از عینک‌های آفتابی و نیز کرم‌های ضد آفتاب راهکار مناسبی برای جلوگیری از بیماری‌های پوستی است.کرم‌های ضد آفتاب از معدود کرم‌هایی هستند که برای پوست مفیدند و می‌توانند از این پوست محافظت کنند.

صفر دوست نیز در مورد راهکار‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پوستی گفت: شست و شوی پوست در تابستان تاثیری انکار ناپذیر در سلامت پوست دارد.

افراد در تابستان باید روزانه بدن خود را بشویند و لباس‌های زیر خود را عوض کنند.

دکتر مریم صفر دوست مختصص پوست مو وزیبایی در پایان با تاکید بر شست و شوی روزانه یا دست کم یک روز در میان بدن، تاکید کرد برای جلوگیری از خشکی پوست نباید بیش از حد از صابون استفاده کرد و در برخی زمان‌ها شست و شو با آب و بدون مواد شوینده برای تمیز نگه داشتن پوست کفایت می‌کند.

همچنین افراد در ساعت‌های میانی روز که تابش پرتو‌های زیان آور بیشتر است، در صورت امکان از قرار گرفتن زیر آفتاب پرهیز کنند.

انتهای پیام/ک

مراقبت های پوستی در مقابل نور خورشید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.