اقتصاد رایانش ابری به چه معناست؟

رایانش ابری برای کاربران این امکان را فراهم می‌آورد که از هزینه سرمایه‌ای در جهت خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات دوری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رایانش ابری امکانات جالب توجهی را برای کاربران ایجاد می کند که می توان از آن ها در جهت پس انداز سرمایه استفاده کرد و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا اطلاعاتی را پیرامون رایانش ابری و اقتصاد رایانش ابری در اختیار شما قرار دهد.

اقتصاد رایانش ابری به چه معناست؟

رایانش ابری به چه معناست؟

رایانش ابری مفهوم جدیدی است که طی دهه های اخیر در جهت استفاده از کلیه کاربرد‌های کوچک و بزرگ کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که می دانید با ورود فناوری اطلاعات به زندگی ما امروزه تقریبا برای هر نیاز بشر یک وسیله متصل به اینترنت طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ببینید: وسایل ارتباطی متصل به اینترنت چقدر امنیت دارند؟


اما ما هیچگاه هم زمان از همه آن‌ها استفاده نمی‌کنیم، به عنوان مثال یک دیتاسنتر مجبور است برای پاسخگویی به نیاز کاربران خود در زمان اوج ترافیک، زیرساخت‌های بسیار بزرگ و پرهزینه‌ای را ایجاد کند که این تجهیزات به جز در مواقع شلوغی و ترافیک استفاده از دیتاسنتر هیچگاه به طور کامل استفاده نمی‌شوند و چیزی در حدود ۳۰% منابع موجود به صورت داثمی درحال استفاده هستند.

اما هزینه‌های استفاده و نگه داری تمامی تجهیزات برعهده دیتاسنتر خواهد بود.

اقتصاد رایانش ابری به چه معناست؟

مثال دیگر استفاده ما از سیستم‌های مختلف دیجیتال است.

ما برای همه این دستگاه‌ها مانند لپ تاپ، موبایل، تبلت، کامپیوتر خانگی و … نیاز به سخت افزار و پردازنده‌های پرهزینه داریم تا بتوانیم نیاز خود را در استفاده از آن‌ها برطرف کنیم.

حال تصور کنید که به جای استفاده از سخت افزار و پردازنده در همه این وسایل آن‌ها را مجهز به یک سیستم ارتباطی قوی می‌کردیم که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای پردازش را به یک مرکز پردازش ارسال و اطلاعات پردازش شده را دریافت کنند.

حال می رسیم به تعریفی از رایانش ابری تا بتوانید این مثال ها بدرستی در ذهن خود تصور کنید:


یاد بگیرید: آموزش اتصال به اینترنت با تلفن همراه به وسیله کامپیوتر


رایانش ابری ( Cloud Computing)  الگویی برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی از جمله زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی است که با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند.

رایانش ابری، از ترکیب دو کلمه رایانش و ابر ایجاد شده‌است که ابر در اینجا استعاره از شبکه یا شبکه‌ای از شبکه‌های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد اطلاع دقیقی ندارد و جالب است بدانید، در نمودار‌های شبکه‌های رایانه‌ای نیز از شکل ابر برای نشان دادن شبکهٔ اینترنت استفاده می‌شود.

اقتصاد رایانش ابری به چه معناست؟

اقتصاد رایانش ابری چیست؟

کاربران رایانش ابری می‌توانند از هزینه سرمایه‌ای لازم برای خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات دوری کنند، زیرا آن‌ها تنها برای آنچه که استفاده می‌کنند به عرضه‌کنندگان پرداخت می‌کنند و هزینه اولیه‌ای برای خرید تجهیزات به آن‌ها تحمیل نمی‌شود.

سایر مزایای اقتصادی این شیوه اشتراک زمانی در ارائه منابع رایانشی عبارتند از:

  • موانع ورود به بازار کمتر
  • هزینه و زیر ساخت اشتراکی
  • سربار مدیریتی کمتر 
  • دسترسی سریع به طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی

عموماً کاربران می‌توانند در هر زمانی قراردادشان را پایان دهند (و به این وسیله از ریسک و عدم قطعیت در نرخ بازگشت سرمایه بکاهند) و غالباً سرویس‌ها زیر پوشش یک قرارداد سطح سرویس با جریمه‌های مالی قرار می‌گیرند.

بنا به گفته نیکلاس کار، اهمیت راهبردی (استراتژیک) فناوری اطلاعات با استاندارد شدن و ارزان‌تر شدن آن کاهش می‌یابد.

وی استدلال می‌کند که تغییر الگووارهٔ رایانش ابری شبیه به جایگزینی ژنراتور‌های مولد برق با شبکه‌های توزیع برق است که در اوایل قرن بیستم رخ داد.


یاد بگیرید: قدرت و پوشش wifi خود را در منزل بالا ببرید


اگر چه کمپانی‌ها ممکن است بتوانند هزینه‌های پیش پرداختی سرمایه‌ای را حذف کنند، اما در مورد هزینه‌های عملیاتی کاهش چندانی صورت نمی‌گیرد و ممکن است در عمل هزینه‌های عملیاتی افزایش یابند.

در مواردی که هزینه‌های سرمایه‌ای نسبتاً کوچک باشند یا سازمان انعطاف‌پذیری بیشتری در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای نسبت به هزینه‌های عملیاتی داشته باشد، از دیدگاه مالی رایانش ابری انتخاب مناسبی نخواهد بود.

سایر عواملی که بر میزان کاهش هزینه بالقوه استفاده از رایانش ابری تأثیر می‌گذارند عبارتند از میزان بازدهی مرکز داده ها‌ی کمپانی در مقایسه با فروشندگان رایانش ابری، هزینه‌های عملیاتی فعلی کمپانی، میزان پذیرش و استفاده از رایانش ابری و نوع کاربردی که باید در ابر میزبانی شود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: رایانش ابری ، فضای وب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار