روح انسان در کدام قسمت بدن قرار دارد؟

حقیقت روح انسان و چیستی آن از جمله موضوعاتی است که سالهاست فکر بشر را به خود مشغول کرده است.

حقیقت روح انسان و چیستی آن از جمله موضوعاتی است که سالهاست فکر بشر را به خود مشغول کرده است و برخی برای آن جا و مکانی معین کرده اند، اما به راستی روح انسان در کدام قسمت بدن وی قرار گرفته است؟ امروز باشگاه خبرنگاران جوان با جمع آوری مطالبی پیرامون این موضوع قصد دارد به این سوال پاسخ دهد، البته تاکید می کنیم که ذکر این مطالب به معنای تایید آن نیست.

روح انسان در کدام قسمت بدن قرار دارد؛ قلب، مغز یا چشم؟!

روح انسان و پرواز آن

روح انسان حقیقتی مجرد است و تصور کجایی برای امری مجرد از ماده چندان صحیح به نظر نمی آید؛ زیرا مکان از عوارض ماده و مادیات است و مکان داری برای روح مجرد به معنای شناخته شده ما صحیح نیست و در این خصوص می توان گفت:


این مطلب را از دست ندهید:همه آنچه که باید درباره چاکرا‌های بدنتان بدانید!/ چاکرا چیست و چه کاربردی دارد؟


روح انسان در دو حالت از بدن او جدا می‌شود مرگ و خواب؛ این دو حالت شباهت بسیارى به هم دارند؛ ولى یک تفاوت عمده و اساسى میانشان هست که آن‌ها را از هم متمایز مى سازد و آن این که خداوند هم در مرگ و هم در خواب روح انسان را قبض مى کند، امّا در مرگ روح به طور کامل از بدن خارج می‌شود و دیگر به بدن باز نمى گردد. در نتیجه دستگاه‌های حیاتی بدن آدمى تعطیل مى شود، ولى در خواب، روح به طور کامل با بدن قطع رابطه نمی‌کند و به همین خاطر فقط بخشى از دستگاه‌های بدن تعطیل مى شود و در نهایت روح دوباره به بدن باز گردانده مى‌شود.

خداوند می‌فرماید:

اللَّهُ یَتَوَفَّى الانفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَ الَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِى قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الاخْرَى إِلَى أَجَل مُّسَمًّى؛

خداوند ارواح را به هنگام مرگ به تمامى باز مى ستاند و ارواحى را که نمرده اند نیز به هنگام خواب مى گیرد؛ سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آن‌ها را صادر کرده، نگه مى دارد و ارواح دیگرى را [که باید زنده بمانند] تا سرآمد [وقت] معیّنى باز مى گرداند.

به این ترتیب، روشن مى شود که خواب شکل ضعیفى از مرگ است.

از امام جواد (علیه السلام) سؤال شد:

مرگ چیست؟

فرمود: مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آید، جز این که مدّتش طولانى است و انسان از آن بیدار نمى شود تا روز قیامت.

روح انسان در کدام قسمت بدن قرار دارد؛ قلب، مغز یا چشم؟!

اما این که در این وضعیت روح به کجا می‌رود؛ می توان گفت؛

روح در این زمان وارد عالم مثال می‌شود؛ به عبارت روشن‌تر روح در حال خواب از بدن مادی ما تا حد زیادی فاصله گرفته و وارد عالم مثال و بدن مثالی می‌شود و به سیر خود ادامه می‌دهد و عالم مثال همان عالمی است که از آن به برزخ هم تعبیر می‌کنیم؛ البته این عالم و نظام حاکم بر آن شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد. مثلاً از زمان و مکان و حرکت تهی نیست، اما زمان و مکانی متفاوت از زمان و مکان دنیوی دارد. آثار ماده مانند وزن و مقدار را دارا است، ولی آثار مادی آن با دنیا متفاوت است.


این مطلب را از دست ندهید: روح انسان در کدام قسمت از جسمش جای گرفته است؟


جایگاه روح در بدن انسان کجاست؟

روح انسان در علوم ماوراءالطبیعه طبقه بندی می‌شود که از طرفی در علم دنیا به کالبد و جسم انسان پرداخته می‌شود و جایی برای روح در نظر گرفته شده نیست.

باور اکثر مردم این است که انسان بجز بُعد جسمانی که فناپذیر است، دارای جنبه‌ای غیر مادی است که با مرگ جسمانی هیچگاه از بین نرفته و همیشه تا ابد زنده خواهد ماند این موجود غیر مادی به عنوان روح آدمی شناخته می‌شود.

روح انسان‌ها در کدام قسمت جسم مادی آن‌ها قرار دارد؟

برای یافتن این پرسش نگاهی به آناتومی و ساختار چشم می‌اندازیم! زمانی که به محیط اطراف نگاه می‌کنیم، تصویری سه بعدی از اجسام پس از عبور از مردمک در شبکیه تشکیل شده و از آنجا از طریق رشته‌های عصب بینایی به مغز منتقل می‌شوند. مکانیزم ارسال تصویر به مغز بسیار شبیه انتقال اطلاعات کامپیوتری است.

به عبارت دیگر زمانی که شما به اجسام نگاه می‌کنید، اطلاعات رنگ‌ها و اجسام به صورت داده‌های الکتریکی و با حجم چندین مگاپیکسل در هر لحظه از چشم به مغز منتقل می‌شود و در مغز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد؛ اما این تصاویر و اطلاعات دیداری چگونه در نهایت توسط ما درک و دیده می‌شوند؟

روح انسان در کدام قسمت بدن قرار دارد؛ قلب، مغز یا چشم؟!

حقیقت این است که مجموعه جسم انسان و بخش هدایت گر آن یعنی مغز، دقیقاً همانند یک کامپیوتر، برای کار کردن نیاز به نرم افزاری دارند که بتواند بخش‌های مختلف را در حالت عملیاتی قرار دهد و این نرم افزار چیزی نیست جز همان ، روح.

روح در واقع بخش کوآنتومی انسان است که بُعد مادی ندارد و برای زنده کردن انسان در کالبد وی قرار می‌گیرد.


این مطلب را از دست ندهید: بیماری وحشتناکی که روح شما را آزار می‌دهد


در مثال بالا نیز زمانی که داده‌ها از طریق رشته‌های عصبی به مغز منتقل می شوند، طی عملیاتی بسیار پیچیده، تصاویر توسط روح انسان دیده و درک می‌شوند. البته باید گفت که روح انسان به خودی خود قادر به درک شهودی است، اما چون تا زمان زنده بودن انسان، در کالبد جسمانی گرفتار است، باید از طریق سخت افزار بدن اقدام به دیدن و درک محیط اطراف کند.

این موضوع زمانی مشخص‌تر می‌گردد که به مکانیزم خوابیدن فکر کنیم. وقتی می‌خوابیم، روح به صورت موقت از بدن خارج می‌شود به همین دلیل است که وقتی کسی به صورتی خوابیده که چشم هایش نیمه باز است، قادر به دیدن چیزی نیست، چون نرم افزار لازم (روح) جهت درک تصاویر دریافتی از چشم موقتاً وجود ندارد.

زمانی که ما خواب می‌بینیم معمولاً تصاویر واضح و طبیعی هستند، چون اکثر رویا‌ها توسط روح دیده می‌شوند. در صورتی که هیچگاه نمی‌توانید در حالت بیداری چشم‌های خود را ببندید و مثلاً چهره کسی را به صورت کاملاً واضح در ذهن خود مجسم کنید.

شاید یکی از دلایلی که انسان‌ها بدون بستن چشم نمی‌توانند بخوابند این باشد که تعامل روح و مغز وقتی چشم باز است، هیچ گاه متوقف نمی‌شود و روح امکان خروج از بدن را نمی‌یابد.

در مورد شنیدن هم دقیقاً وضعیت به همین صورت است. وقتی شخصی خواب است، ممکن است صدا‌هایی در محیط وجود داشته باشد، اما چون روح خارج از بدن است صدا‌ها توسط فرد شنیده نمی شود. در حالی که هم گوش فعال است و هم مغز؛ بنابراین می‌توان نتیجه گیری کرد که آنچه که ما می‌بینیم و می‌شنویم نه توسط مغز، بلکه توسط روح است که درک می‌شود و مغز تنها نقش پردازش اطلاعات را به عهده دارد و به نوعی می‌توان دریافت که محل قرار گرفتن روح انسان در مغز اوست و در واقع یک جنبه از روح، مجموعه دستورالعمل‌هایی است که سخت افزار مغز را به کار می‌اندازد.

اگر روح درون انسان نبود، همانند کامپیوتری که فاقد نرم افزار است، عملاً جسم با تمام پیچیدگی هایش فاقد حرکت، احساس و اندیشه می‌شد.


این مطلب را از دست ندهید:آدمی چطور جان می‌دهد و در آن زمان چه می‌بیند؟


این روح است که باعث می‌شود انسان‌ها بتوانند درکی همه جانبه از محیط اطراف خود داشته باشند و به زندگی ادامه دهند و در انتها این مرگ است که باعث جدایی روح از انسان می‌شود. روح همیشه وجود خواهد داشت و هرگز با مرگ از بین نخواهد رفت.

روح انسان در کدام قسمت بدن قرار دارد؛ قلب، مغز یا چشم؟!

آیا روح انسان در قلب اوست؟

بسیاری از محققین علوم انسانی تصور می‌کنند که روح انسان درقلب او جای دارد؛ ولی یک حادثه غیرمنتظره در دنیای ‏پزشکی ثابت کرد که روح انسان با اعضاء و جوارح بدن او رابطه‌ای برمبنای آنچه تصور می‌شد ندارد و این یک مسأله کاملا ‏متفاوت است و همان چیزی است که قرآن کریم برآن تأکید دارد ... ‏

پزشکان انگیسی برای نخستین بار موفق شدند قلب فردی را که به تازگی فوت کرده بود ‏به یک بیمار قلبی پیوند بزنند و این در حالی است که قلب پیوند شده در بدن بیمارگیرنده‌ی قلب حیات مجدد یافته و شروع به ‏تپیدن کرده است! ‏

این چه معنایی دارد؟ این یعنی مکان روح در قلب نیست؛ زیرا روح انسان پس از مرگ بدن صاحب خود را ترک می‌کند ‏واین حادثه صدق کلام حق را درباره روح مورد تأکید قرار می‌دهد؛ خداوند صاحب جلال درآیه ۸۵ سوره الإسراء می‌فرماید ‏‏:‏

وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلًا

‏‎ ‎از تو در باره روح سؤ ال می کنند، بگو: روح به فرمان پروردگار من است و به شما ‏جز دانش اندکى داده نشده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
سلام
من در سن 28سالگی جدا شدن روح از بدن رو به خواست خودم انجام دادم اما فقط 50 سانت ازم فاصله گرفت و 25 سال بعد یعنی در سال 1400 برای خرید رفتم مغازه دخترم توی ماشین منتظر بود که حالم یه جوری شد همون جا یی که ایستاده بودم نمیتونستم حرکت کنم انگار یه چیزی از پاهام میمود بالا تا به سرم رسید و خارج شد و من خودم رو بالا دیدم بدون شکل و تا سقف مغازه بالا بودم جسمم رو دیدم که مثل لباس ی از تنم افتاده بود زنی که بالای جسمم بود از خدا کمک خواست برام
من به جسمم برگشتم و مرگ رو تجربه کردم یه حس خاصه که دیگه از مرگ نمی ترسی الان من رو هر چیزی تمرکز کنم میتونم به دست بیارم کافیه رابطت با خدا قوی باشه و خالص دین رو بزار کنار فقط خدا الهی شکرت
Iran (Islamic Republic of)
Liya
۱۳:۴۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
سلام لطفا به این سوال من پاسخ بدین ( آیا روح انسان میتواند عاشق شود)؟
Iran (Islamic Republic of)
کیومرث سلگی
۱۵:۳۳ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
باعرض سلام روح مجرداست ونمیتوان گفت واردبدن مادی میشودبلکه روح به بدن مادی ما اشراق داردوارتباط برقرارمیکند چون زمان خواب هم بر بدن مادی اشراق دارد وارتباط وهم بربدن مثالی یابرزخی دارد ولی زمان مرگ ارتباط بابدن مادی قطع میشود وفقط بربدن مثالی اشراق دارد وارتباط دارد
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۰:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۲
عالی بود عالی
Iran (Islamic Republic of)
نمدمال
۲۲:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
سلام ، ضعیف بود ، بعنوان مثال با نبستن چشم هم میشه خوابید ، که اکثر تصادفات ، منجر به مرگ از این ناحیه است ، اصالت انسان فرا زمینی است ، هر موقع در تنگنا قرار گرفت فکر اصالت میکند ، روح از هر الودگی گریزان است ، وقتی جان از بدن رفت ، روح دیگر پذیرای جسم نمی شود ، با سرعتی دور و دور میشود ، همه اطلاعات را با خود می برد ........‌
Iran (Islamic Republic of)
نمدمال
۲۲:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
سلام ، ضعیف بود ، بعنوان مثال با نبستن چشم هم میشه خوابید ، که اکثر تصادفات ، منجر به مرگ از این ناحیه است ، اصالت انسان فرا زمینی است ، هر موقع در تنگنا قرار گرفت فکر اصالت میکند ، روح از هر الودگی گریزان است ، وقتی جان از بدن رفت ، روح دیگر پذیرای جسم نمی شود ، با سرعتی دور و دور میشود ، همه اطلاعات را با خود می برد ........‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اگر هنگام خواب روح جدا میشه پس چرا ادمهای کور خواب نمیبینن مگه روح به چشم احتیاج داره
Afghanistan
TRENA JAFAIR
۱۶:۵۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
وقت انسان میمیرد میتواند با روح ملاقات کند
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۰:۳۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
روح همون نورون های حسی و حرکتی توی بدنه، که از مغز تا نوک انگشتان کشیده شده و اگه این نورون ها و این عصب ها نباشن بدن از کار میوفته و اعصاب مرکزی توی مغز هست که بدن رو کنترل میکنه
Germany
علی درویش
۰۴:۱۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روح در رابطه با قلب ریه مغز انسان و تمام بدن که اگر خارج شود یا بلعکس برای کارکردن هیچ ربطی ندارد؟اگر دارد توضیح منطقی دهید لطفا مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
سلام روح یک نیروی قوی هس که سرتاسر بدن رو احاطه کرده من چند بار احساسش کردم که میخواست روحم از جسمم خارج بشه
Iran (Islamic Republic of)
بنده
۰۳:۱۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
سلام،محل روح در بینی هست
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۰۳:۲۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
سلام من یه بار داخل استخر غرق شدم ناخودآگاه حس کردم که تمام زندگی من از کوچکی تا بزرگی در کسری از ثانیه در مغزم مرور شد ولی اصلا حس مردن که متوجه بشوم دارم میمیرم نداشتم زمانی که من را از داخل استخر بیرون کشیدن متوجه قضیه نشدم فقط دوستم به من گفت که یهو هلت دادم داخل استخر نمیدونستم که شنا بلد نیستی .
فردی که خودکشی کرده بود یک ماه بعد از به خاکسپاریش به خواب یکی از نزدیکانش میاد و میپرسه که من چطوری مرده ام که براساس این قضیه فرد متوفی در مورد نحوه مردن خودش اطلاعات نداره
Iran (Islamic Republic of)
پدرام کوهکن زاده
۲۱:۰۵ ۲۲ تير ۱۴۰۲
روح نه نرم افزار جسم است نه سخت افزار بلکه روح یه حافظه هست برای ضبط اعمال و دریافت انرژی از خداوند برای کسب روزی برای جسم نه هیچ چیز دیگر البته یه کار دیگه هم میکنه تنظیم زمان برای گذر عمر چرا که اگه انسان زنده باشه و روح نداشته باشه به چرخه زمان سینوسی وارد میشه که میشه گفت نابودیش حتمیه چون زندگی براش جهنم میشه و غیر قابل تحمل البته روح همان جان نیست جان انسان در مغز است و دستوراتی که به اندامها میدهد برای حرکت کار خوردن خوابیدن و از این جور اعمال
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۳۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
ممنونم خیلی عالی ارتباط مغز با روح توضیح دادین. عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
سلام وتشکر،همه چیز طبق قانون کائنات در زوجیت خلق الازواج کلها،همانطورکه جسم ما دارای دو چشم ودوتاگوش ویک زبان ظاهردارد در زوجیتش روح ماهم دارای دو چشم بصیرت ،دوتاگوش بصیرت ویک زبان بصیرت هست وما رویاها وخواب دیدن برای همه آدم ها بادوچشم بصیرت روح اتفاق میافتد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۰۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام مقاله خیلی طولانی بودومن الان فرصت خوندنشو ندارم.اما خواستم یه چیزی که تجربه کردمو بگم بهتون.من پارسال یبار مردم وزنده شدم.روحم از بدنم واقعا خارج شد وبرگشت.اول روح ازپاهام جدا شد بعد بقیه بدن وآخر از همه از قلبم خارج شد.لحظه ای که از قلبم خارج شد یه دردیو حس کردم.وقتی که روحم داشت باسرعت به سمت یه نقطه ی نورانی توی آسمان میرفت یهو یادکارایی که نکردم افتادم وازخدا یه فرصت زندگی دوباره خواستم.وقتی داشتم التماسش میکردم یهو روحم که خودم بودم با سرعت کوبیده شد توی بدنم.بعد برگشت روحم تا جندثانیه کر وکور و لال بودم .تجربه ی وحشتناکی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
پس چون احساس درد داشتین نمیشه گفت روح لحظه آخر از قلبتون خارج شده و مغز درد رو حس کرده درسته؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
همانطور که خداوند در قران فرموده قضیه روح یک امر الهی است یعنی بسیار اسرار امیز است وطبق ایه بعد کسی از کم‌و کیف ان اطلاع نداردبه جز علم اندکی که خداوند به بعضیها داداه
Afghanistan
خالد
۰۸:۳۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۱
خوب متن بود
Iran (Islamic Republic of)
هومن
۲۲:۴۷ ۰۲ آبان ۱۴۰۱
با سلام من خواب دیدم در کنار رودخانه با خانواده ایستاده ام و در بستر رود خانه مردم جمع شده و پلیس اطراف رودخانه تا ناگهان زمین لرزید خانواده ام رفتند و حس کردم سد شکست و آب جاری شد تا قبلش رودخانه خشک بود و پلیس مانع بیرون آمدن مردم از رودخانه شد و آب همه را برد از خواب پریدم حس کردم بیدار شدم قلبم به شدت میتپید مقداری بیدار بودم و دوباره از خواب پریدم خیلی ترسناک بود خواب تو خواب شده بود یعنی خواب دیدم خوابن و در خوابی که در خواب رفته بودم خواب می‌دیدم اگر روح از بدن جدا میشه پس خواب درون خواب چیه و چی از روح جدا میشه بعد 20دقیقه مجدد خوابیدم و جالب این بود ادامه خواب را دیدم ولی این بار در خواب اول
عجیب بود بعد ی هفته هنوز تپش قلب دارم و خواب یادم نمی ره عین واقعیت بود
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۲:۵۴ ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
اگراین‌فرض‌راکه‌شمااشاره‌کردیدراکه‌روح‌توان‌دیداری‌داردرادرنظربگیریم‌پس‌نابینایان‌زمانی‌که‌خواب‌هستندبایدهمه‌چیزراببینندوتجربه‌کنند.درصورتی‌که‌اینطورنیست‌بلکه‌چیزهایی‌که‌مادرخواب‌میبینیم‌تصاویروصداهایی‌ازقبل‌ظبط‌شده‌هستندوآنطوری‌که‌مادوست‌داریم‌دربیداری‌آنگونه‌تجربه‌کنیم‌رامیبینیم.مثال:من‌دوست‌دارم‌درزمان‌بیداری‌پروازکنم،زمانی‌باوسیله‌ای‌مانندتله‌کابین‌یاهواپیماتصویرنمای‌بالایشهروساختمانهادرذهنم‌ظبط‌شده‌‌ودرخواب‌پروازمیکنم‌اوج‌میگیرم‌وشهروساختمانهاروازبالامیبینم.
هنوزقانع‌نشدم‌که‌زمان‌خواب‌روح‌ازبدن‌تاحدودی‌جدامیشود،بنظرم‌این‌قدرت‌ذهن‌است‌که‌هم‌دربیداری‌هم‌درخواب‌قابلیت‌‌تصویرسازی‌رادارد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
ایا روح همه انسان ها هنگام افریینش یکسان است و ظرفیت یادگیری یکسان دارند؟/
Iran (Islamic Republic of)
111
۱۷:۳۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
کاربر known
دقیقا
به نظر شخصی بنده هر موجودی زنده روح داره
انسان حیوان حتی گیاه هم روح دارن و شکی در آن نیست
بدون وجود روح هیچ موجودی زنده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
تکبییییییر
Iran (Islamic Republic of)
unknown
۱۶:۳۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
کاربر 111: به نظر شما وقتی موجود دیگه ای غیر از انسان از بین می ره، به جای دیگه ای فرستاده می شه؟! مثلا روحش بره یه دنیای دیگه. مثلا یه اهو توسط شیر خورده می شه، چه اتفاقی واسش می افته؟ بالاخره اون هم یه موجود زندس، نمیشه گفت روح نداره و فقط ما انسان ها روح داریم، یا مثلا من یه سوسک رو با کفشم له می کنم، ایا روحی داره که بخواد بره جای دیگه ای؟! همون سوسک هم یه موجود زندست، اگه من روح دارم، اونم باید داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ تير ۱۴۰۱
خداوند خودش گفته که علم کمی در اختیار ما گذاشته
شاید این یک عمل پیچیده و عجیبی هست که حیوانات روح نداشته باشن و توسط چیز دیگه ای کنترل بشن ، یا طوری که اون کنترل دست خودشون باشه
بلاخره ما نمی تونیم حدس و گمان در این مورد بزنیم چون که خودمون رو تحقیر می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱۱
۰۸:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
آقای اتیست آیا شما هم توننستید ثابت کنید روخ وجود نداره
لطفا دلیل منطقی ؟
Iran (Islamic Republic of)
یک اتئیست
۱۹:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
روحی وجود نداره، هیچ کسی نمیتونه روح رو ثابت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ تير ۱۴۰۱
اگه کشی نتونه ثابت کنه ، قرآن می تونه ثابت کنه اگه دقت کنید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱۱
۰۱:۲۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
فتبارک الله احسن الخالقین
خدایا ما رو دریاب
عزیزان شک نکنید
هیچ کار خدا بی علت نیست
حتما روح وجود داره
حتما حساب کتابی در کاره
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۲۰:۰۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
خروج روح از بدنم رو حس کردم!یعنی خیلی و خودم انجام دادم....ولی زیاد نمیتونم....رفتم به سقف اتاق چسبیدم یا پا شدم خودم که خوابم رو دیدم....ولی انقدر سخت و سنگینه اون حالت انگار فشار به مغز میاد....دوباره بر میگرده به جسمم و بیدار میشم....و ترس دارم واسه کنترل کردنش....چون میترسم نمیتونم بیشتر از اون ادامه بدم....خودمو میبینم میترسم....ولی هست روح هست....
Iran (Islamic Republic of)
معین
۲۳:۱۸ ۲۹ دی ۱۴۰۰
با سلام، بنده بعضی موقع ها خواب میبینم اما احساس میکنم بیدار هستم. یعنی با همین جسم مادی همه چیز را میدیدم و می‌شنیدم. یک بار نه خواب بودم و نه بیدار بودم اما صدای خانواده ام را قشنگ با همین بدن مادی می‌شنیدم و مادرم صدایم میزد و من باهاش حرف میزدم. این نوع خوابها با سایر خوابهایی که میدیدم فرق داشت چون این خواب کاملا با جسم همه چیز احساس میکردم حتی چشم خود را باز کردم تا این صحنه ها را نبینم بازهم میدیدم انگار یکی منو محکم نگه داشته که بیدار نشم. یکدفعه خودم را تکان دادم بلند بشم نمیتونستم اما صداهای دیگران را با همین بدن مادی می‌شنیدم. یکدفعه زور خودم زدم بلند شدم و نشستم دیدم هیچ کسی داخل خانه نیست گفتم الله اکبر پس مادرم و اینهایی که با من الان صحبت میکردن کجا رفتن. خیلی ترسیده بودم چون واقعا صداهای دیگران که با من صحبت میکردن با همین جسم و گوشهای مادی می‌شنیدم. از این نمونه خواب ها چندین مرتبه دیده ام. به نظرم من این خوابی بود که روح داخل جسمم بود و از جسم خارج نشده بود. چون وقتی روح از جسم خارج شود ارتباط با بدن قطع می‌شود اما این خوابی که بنده دیده ام روح داخل بدنم بود چون همه چیز با بدن مادی می‌شنیدم. اما گاهی اوقات آدم داخل خونه می‌خوابه خواب میبینه که در مکانی دیگر است که روح از بدن به طور کامل جدا میشه و جسم تحت تأثیر قرار نمیگیره اما خوابهایی که چندین بار بنده دیدم روح در بدنم بود و همه چیز را با بدن احساس میکردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر بسیار فوق العاده بود این مقاله و لذت بردم
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین قلی زاده
۰۴:۳۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
از روح بیشتر بزارید
Iran (Islamic Republic of)
منم
۲۱:۳۷ ۱۷ آبان ۱۴۰۰
شما از یک طرف قائل به تجرد روح میشید و سپس همین موجود مجرد رو داخل کالبد مادی جای میدی.انقدر ساده و سهل به قضیه نگاه میکنید که یک موجود مجرد رو نرم افزاری در مغز تصور میکنید.این چه تحلیل و نوشته ایه؟؟!!روح نه تنها در کالبد مادی انسان نیست بلکه حتی در این عالم نیست.کمی مطالعه در کتب فلاسفه اشراق خصوصا صدرای شیرازی به خصوص اسفار، بد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد بابایی
۰۳:۵۴ ۰۹ دی ۱۴۰۰
با عرض ادب خدمت شما، جناب!
بخشی از سخن شما را تکذیب می نمایم، زیرا در مثال مناقشه نیست،
این فقط مثالی برای فهم بهتر بود، روح مانند بوی عطر میماند، قابل درک هست اما قابل فهم نیست، وجود ما مادی و محدود است و نمیتوان به معنای دقیقا صحیح از معنویت و نامحدود رسید! مشکل از خشت اول است، توفکر ماتریالیسم ناخداگاه انسان ها شده. موفق باشید و پایدار!
Germany
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
خداوند مبداء و منشاء هرگونه حیات است و حیات خداوند جاودانه ؛ محض؛ مطلق ؛ بیکران و بدون آغاز و پایان می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۱:۰۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
روح که صد درصد وجود داره ولی به نظر من حالا نمیدونم درسته یا نه ولی شاید جای مشخصه نداشته باشه
اخه خودمم روحم رو حس میکنم تا حدی و تو سراسر بدنه
یه جور اندازه مشخصی هم نداره
یه جور نمیدونم چطور توضیح بدم؟
یه حس عجیبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
ی سوال من همیشه با خودم صحبت میکنم و جواب میده یعنی روحم و. اون با من صحبت میکنه ولی خب ن بلند تو دلم داداشم میگه که خودت با خودت صحبت میکنی و خودتم جواب خودتو میدی یعنی من با روحم صحبت میکنم یا با خودم چون بعضی اقات ازش میخوام که مثلابگه چی میشه و دقیقا همون اتفاق رخ میده
Iran (Islamic Republic of)
مختار
۰۲:۵۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام .شب اول صدایی بلند مثل فیش در گوشم از خواب پریدم.شب دوم هم همین طور با مقداری لرزش در بدنم.شب سوم حس کردم کسی داره نزدیکم میشه ،البته پرخواب بودم،فکر کردم زنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۳۰ دی ۱۳۹۹
اگر موقع خواب روح جدا میشه پس چرا با یه تحریک قویتر مثلا صدای بلندتر یا ضربه محکمتر جسم هوشیار میشه؟ موقع خواب روح جدا نمیشه بلکه مغز فعالیت کمتری داره و موقع مرگ فعالیت مغز به کلی از بین میره. در مورد تشبیه روح به نرم افزار اگر سخت افزار وجود نداشته باشه نرم افزار اون هم بی معنیه و نمیتونه وجود داشته باشه و با این تشبیه اثبات میشه که روح هم بدون جسم معنی نداره و کاملا وابسته به جسمه
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۱۷:۲۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مثال نرم افزار برای روح کاملا درسته چون وقتی روح از بدن مادی این دنیا جدا میشه روح به بدن مثالی غیبی منتقل میشه و نرم افزار هم اگه یک سخت افزار خراب بشه میشه دوباره توی یک سخب افزار دیگه نصبش کرد و بازیابی اطلاعات کنی
این رو تو کتاب آنسوی مرگ نوشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۷ دی ۱۳۹۹
سلام. بعضی ها فکر میکنن روحه که از بدن جدا میشه. درستم هست اما اون چیزی که موقع جدا شدن روح از بدن خودمون میبینیم روح نیست. اون جسم مثالیه. در واقع روح مال عالم عقله و صورت نداره. پس به صورت عقلی قابل درک هست نه با حواس پنجگانه و... کسی که تجربه نزدیک به مرگ داشته باشه اون چیزی که از خودش میبینه بدن مثالیه نه روح.
Iran (Islamic Republic of)
سلیمان طارانی
۱۰:۵۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام
من روحم رو دیدم دربیمارستان ک از بدنم جدا شد یعنی بلند شد روی پاهایم ایستاد ووقتی ایستاده بود ب یک باره نا پدید شد. ومن خوب شدم منی ک ب خانواده ام گفتن تا یهفته یا 10 روز بیشتر زنده نیستم ولی 2 روز بعد مرخص شدم ازبیمارستان لاله تهران بعد از چند وقت هر زمان تنها بودم نمیدانم هاله هایی اطرافم میدیدم تا 8 ماه پیش حدود 4 سال ولی دیگر هاله ها نیستند نمیدانم علتش چیست من کار کردم یا چرا هاله هارو نمیتونم ببینم. ممنونم ک کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
خیلی برام سواله که ایا دنیای دیگه ای وجود داره یا نه ولی اگه هم‌نداشته باشه خوبی کار نیک‌خوبه پاک باشیمو پاک‌زندگی کنیم حتی اگر با مرگ‌رها میشویم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۱:۱۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
سلام من هر چه قدر سعی میکنم نمیشه هر دفعه که سعی میکنم روح ام را جدا کنم موفق میشوم و بدنم سنگین سنگین میشه ولی انقدر خوابم میگیره که به خواب میروم و نمیتونم لحظه جدا شدن روحم را تجربه کنم و اینکه دوست دارم در طول روز این کار را بکنم نه شب جون میترسم شب روحم را جدا کنم و اینکه 15 سال دارم و این کار خطری دارد یا نه نیشه راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
آخه روح خودمونو ک نمیتونیم از بدنخودمون جدا کنیم، ما در واقع خوابمون میبره وروح خودش جدا میشع، تا حالا شده خوابی ببینی، اون روح توعه ک از بدنت جدا شده وب فلان جا رفته واون روح توعه ک اون رویا رو دیده، وبعد ک از خواب بیدار میشی روحت ب بدنت باز گشته ومیگی عه من این خوابو دیدم.
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۳:۰۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
درود، اگه حقیقت آدم روحه چرا انسان دارای جسمه، اگر جسم وجود نداشته باشه روح بی‌معنیه، چون جسمه که لذت هارو حس میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۲۱:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
روح ما همان فکر هست فکر ما نمیگیرد ما وقتی می خوابیم فکر ما بیدار میشود البته بدون جسم آزاد
Iran (Islamic Republic of)
بهاره
۲۱:۰۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
تشبیه جالبی بود. البته من موافقم که جسم آدمها شبیه کامپیوتر هست که بعضیها (بصورت ارثی) پردازنده های قوی تری یا ضعیفتر دارن، ولی بنظرم روح یک کاربر هست که میتونه مثلا باورزش کردن سخت افزارهاشو ارتقا بده،یک کاربر هست که میتونه نرم افزارهای خوبی نصب کنه یا نرم افزارهای ویروسی نصب کنه و هنگ کنه. نرم افزار هم برنامه هایی هست که نصب میکنیم، مثل برنامه نقاشی کشیدن، برنامه دوست شدن و معاشرت با آدمهای خوب و ... که ممکنه ویروسی هم باشن و روح هنگ کنه.
Iran (Islamic Republic of)
سارینا پناهی فر
۱۹:۵۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
جالب بود و آموزنده
Germany
تاالتتخخ
۱۱:۳۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
خیلی جالب بود منطقی بود که با مغز در ارتباطه چون مغز جاییه که با بقیه بدن در ارتباطه پس روح با همه بدن در ارتباطه اما وقتی خوابمون میاد یعنی بدن خسته هست پس روحمون میاد بیرون درسته؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهرانه
۲۳:۱۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
عالی بود.
من تجربه خروج روح از بدن و به عبارتی مرگ تدریجی در حالت خواب و بیدار رو داشتم و کاملا خروج روح از بدن رو حس کردم .فقط میتونم بگم اول و آخر خداست و قدرت لایتناهی خداست.ما جز غباری و حتی ریزتر از غبار هم نیستیم.
Iran (Islamic Republic of)
یک خانم ایرانی
۲۱:۳۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
سلام من به روح اعتقاد کامل دارم البته نه خرافاتی بلکه با استفاده از آیات و روایات اسلامی پدر و برادرم بلافاصله سه سال ترک این دنیا کردند تعلق خاطر من به ایشان زیاد بود مخصوصا برادرم که جوان هم بود بارها و بارها در خواب آنها را می بینم و خیلی راحت حرف میزنم از آنها در مورد چگونگی مردن پرسیده ام هر دو گفته اند نپرسم .
United States of America
جوان
۲۳:۲۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
سلام
روح در بدن اثیری قرار دارد که خارج از جسم فیزیکی انسان است و از طریق فرکانس هائی شبیه الکتریسیته ضعیف و از طریق مغز با روح در ارتباط است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
سلام بنظر من روح‌انسان در مغز اونه چون هر عضو بدن رو مشه پیوند داد بغیر از مغر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
دوستان ظرفی تصور کنید که وقتی اب میریزید مثل داخل قالب ان ظرف می شود جسم انسان مانند ظرفی است و روح همان اب است
France
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
من میتونم ،روح هر انسانی رو احضار کنم ،حتی ۱۴۰۰سال پیش مرده باشه ،۴دقیقه وقت لازم هست تا احضار بشه ،روح فرد زنده رو از امریکا میارم اونجایی خودم هستم رو میبنه حدود نیم ساعت باهم هست بعد اسه اسه میره ،
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۵:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
تورابخدا شماره تماست رابنویس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۸ دی ۱۴۰۰
سلام
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا؟خیلی جالبه.بعد طرف مقابل متوجه میشه یانه که روحش اومده پیشت؟
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۷:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
این مطالب واقعا عالیه ممنون
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد
۲۰:۲۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
اطلاعات ما از روح محدود است و همانطور که پروردگار متعال فرموده است حقیقتا روح به فرمان پروردگار است و دانش ما اندک است اما روح مثل ماده در بند جا مکان و زمان نیست فکر کنم روح شکل جسم را بخودش میگیرد و در جای خاصی نیست و در همه جای بدن باید باشد سرعت روح بسیار زیاد و غیر قابل تصور است روح هرگز با هیچ وسیله ای قابل رویت نیست البته روح در هنگام مرگ و خواب از بدن جدا میشود اما در خواب ارتباطش را با بدن حفظ میکند ودر مجموع چیزهایی که در مورد روح گفتید منطقی و درست است
Japan
محسن
۲۳:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
من سیزده ساله که وجود روح را در وجودم احساس میکنم.روح فقط در قلب نیست و در سراسر بدن وجود دارد.
Germany
علی
۱۹:۰۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
دقیقا میتونی احساست رو بگی
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۰:۳۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
باسلام ممنونم ازاین مقالات واطلاعات بسیارخوبتان که دراختیارماقرارمیدهید.
ممنون میشم که ازاینگونه اطلاعات بیشتری دراختیارماقراردهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۲ تير ۱۳۹۸
اگه یروز بشه مغزو پیوند بزنن چی؟
Iran (Islamic Republic of)
؟؟!
۱۶:۵۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
راستش در این مورد باید بگم حرفت غیر منطقی بود بدن ما انسان ها بر اساس مغزمون برنامه ریزی میشه با پیوند مغز باید یه انسان جدید رو به وجود بیارن که فکر میکنم در اصل این انسان با ویژگی های انسان قبلی صاحب مغز خواهد بود در واقع میشه انسان قبلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما اینطور فرض کن هارد دیسکتو برداری بذاری روی یه کامپیوتر دیگه..
چه اتفاقی میوفته؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۸ ۲۷ مهر ۱۴۰۲
نمیشه
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۲ تير ۱۳۹۸
عالي بود
Finland
lمتقی
۱۰:۰۴ ۱۲ تير ۱۳۹۸
بسیار مقاله جالبی بود. خواهشمندم از این دست مقاله ها بیشتر در وب سایت قراردهید. باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
رزا
۰۸:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام دوستان انسان ها دو تا روح دارن یک روح نباتی و یک روح مثالی ما موقعیکه خوابیم و نفس می کشیم در واقع زنده هستیم با روح نباتی هستیم و روح مثالی ما از بدن خارج میشه اما موقع مرگ هر دو روح بدن ما رو ترک میکنند.
آخرین اخبار