کارشناس مسائل بین المل گفت: نگاه امام به سیاست خارجی در دوران انقلاب مبتنی بر عدم وابستگی به دو قطب قدرتمند شرق و غرب بود.

استقلال از منظر امام (ره) یعنی زیر سلطه بلوک شرق و غرب نرویمبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تمام محور‌های سیاست خارجی از نظر امام (ره) مواردی هستند که تامین منافع ملی، عزت، سربلندی ایران و مصالح اسلام را به دنبال دارند، در حقیقت درس عزت طلبی یکی از بزرگ‌ترین آموزه‌های بنیان گذار جمهوری اسلامی به ملت ایران و مسلمانان جهان است. در نظر داشتن عزت در سیاست خارجی به این معناست که در تصمیم گیری‌های بین المللی به گونه‌ای مصلحت سنجی شود که به عزت کشور اسلامی خدشه‌ای وارد نشده و آن تصمیم منتهی به ذلت مسلمین نشود.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: نگاه امام به سیاست خارجی در دوران انقلاب مبتنی بر عدم وابستگی به دو قطب قدرتمند شرق و غرب بود، در حقیقت من در برخی از جلسات امام (ره) شاهد توصیه ایشان به مسئولان بودم، دائما تاکید می‌کردند که نگذارید در کشور‌های همسایه ایران، دچار چالش، تنش و اختلاف شویم، همچنین از کشور‌های اسلامی دعوت می‌کردند تا با وحدت و انسجام بیشتری مسائل را در صحنه‌های سیاست خارجی حل کنند.

وی افزود: دیدگاه امام (ره) به فلسطین، مبنی بر مقابله با رژیم صهیونیستی و استکبار آمریکا، شاخصه مهم سیاست خارجی انقلاب بود، همچنین نگاه ایشان به همگرایی با کشور‌های جبهه مقاومت و حامی مستضعفین بود، در حقیقت با همین دیدگاه حضرت امام (ره) در سیاست خارجی، بسیاری از  بحران‌های ابتدای پیروزی انقلاب را پشت سر گذاشتیم و مانع ازاقدامات خصمانه شرق و غرب شدیم.

کنعانی مقدم با بیان اینکه امام خمینی (ره) به بلوک شرق نگاهی از موضع انسانیت و آگاهی بخشی داشته است، تصریح کرد: دیدگاه حضرت آقا با ارسال نامه به گورباچف و هیئتی که اعزام کردند، مبتنی برشعار «نه شرقی، نه غربی» بود، البته در تفسیر این توصیه برخی تصور می‌کنند که بایددر هر دو بلوک(شرق و غرب) فعالیت کنیم، در حالی که استقلال آزادی و جمهوری اسلامی، شعار اصلی انقلاب و حضرت امام بود، بنابراین در سیاست خارجی خود باید مستقل عمل کنیم.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به توصیه‌های امام (ره) در رابطه با غرب، گفت: غربی‌ها  یک رابطه گرگ و میش را از ایران طلب می کنند، ولی توصیه امام (ره) به همه مسئولان این است که با پذیرفتن تعامل با آمریکا زیر بار ظلم و ستم آن ها نرویم، همچنین در وصیت نامه الهی _سیاسی حضرت امام، که امروزه باید سرمشق همه دولت ها، نخبگان و اندیشمندان باشد،عدم سلطه پذیری نسبت به غرب آمده است.

وی افزود: امام (ره) تاکید داشتند که آمریکا یک شیطان بزرگ است، بنابراین مذاکره با شیطان از نظر عقلانی کار درستی نیست، ولی ایشان این موضوع را هم قبول نداشتند که دور خود دیوار بکشیم و رابطه خود را با کشور‌های مختلف قطع کنیم.

کنعانی مقدم ادامه داد: از نظر حضرت امام استقلال در سیاست خارجی و داخل کشور به معنای این بود که تحت سلطه نباشیم و زیر بار ظلم و ستم استکبار بلوک شرق و غرب نرویم، ولی با این حال باید با احتیاط با کشور های مختلف روابط خود را گسترش دهیم.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: دشمنان اسلام می خواستند ایران را تحت سلطه خود قرار دهند، امام (ره) در مقابله با دشمنان اسلام جدیت و پافشاری می‌کردند و حاضر با مذاکره با آن‌ها نبود همچنین در سیاست خود از دستورات شرق و غرب تبعیت نمی‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار