مدیر ترویج جهادکشاوری استان کرمانشاه گفت : ۴ محصول کشاورزی زنان روستایی استان کرمانشاه برای دریافت گواهی سلامت انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،کوروش مهرابی مدیر ترویج جهادکشاوری استان کرمانشاه گفت : در کار گروه اجرایی طرح استقرار استاندارد‌های کشاورزی MRL_IRAN GAp برای محصولات سالم تولیدی زنان روستای که باحضور مدیران و نمایندگان سازمان نظام مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، ادارکل استاندارد، معاونت غذا و دارو، واحد‌های ستادی و شهرستانی سازمان جهادکشاورزی برگزار شد از بین ۳۴ محصول کشاورزی تولید شده توسط زنان روستایی استان کرمانشاه، براساس بازرسی‌های به عمل آمده و شاخص‌های تعیین شده ۶ محصول به مرحله نهایی راه یافت.

وی گفت : طبق نظر کارشناسان و براساس بازرسی‌های اولیه از بین ۶ محصول نهایی نیز با توجه لزوم رعایت استاندارد‌های اعلامی تعداد ۴محصول شامل افتابگردان سنقر، زیتون دالاهو، انار پاوه و آلبالوی صحنه به عنوان اولویت‌های اول جهت دریافت گواهی‌های لازم به ستاد وزارت جهادکشاورزی معرفی و دو محصول سیب زرد سنقر و نخود دالاهو نیز به عنوان رزرو و اولویت دوم انتخاب و معرفی شدند.

وی با اشاره به لزوم انجام فرایند‌های نظارت و صدور گواهی محصول سالم طی یک سال زراعی قبل از کشت تا پایان مرحله برداشت توسط شرکت‌های بازرسی مورد تایید سازمان استاندارد ملی ایران تاکید کرد: متاسفانه در غرب، شمالغرب و جنوب کشور شرکت بازرسی محصولات کشاورزی وجود ندارد بنابراین با یک شرکت بازرسی دارای مجوز لازم از سازمان استاندارد ملی ایران مستقر در استان فارس وارد مذاکره شده ایم که نسبت به آموزش متقاضیان تاسیس و ایجاد شرکت بازرسی در استان کرمانشاه اقدام نماید تا در آینده محصولات ببشتری نسبت به دریافت گواهی محصول سالم، ارگانیک، سیب سلامت و... معرفی شده و هم کسانی که متقاضی دریافت این گواهی‌ها هستند با کمترین هزینه و آسانترین شیوه بتوانند محصول سالم خود را با ارزش افزوده بیشتر به بازار مصرف عرضه کنند.

مهرابی تشریح حمایت‌های مالی جهادکشاورزی و تقبل اکثر هزینه‌های دریافت گواهی سلامت این ۴ محصول معرفی شده گفت: در این کارگروه مقرر شد آموزش‌های لازم به زنان روستایی متقاضی دریافت گواهی محصول سالم با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و مدیربت ترویج سازمان جهادکشاورزی داده شود.

وی افزود: آزمایشات لازم از مزراع و محصولات کشاورزی۴ مزرعه منتخب جهت دریافت گواهی سلامت با نظارت سازمان جهادکشاورزی، اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو استان توسط شرکت بازرسی در آزمایشگاه‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و جهاد دانشگاهی انجام خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/د

برگزاری کار گروه اجرایی طرح استقرار استاندارد‌های کشاورزی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.