مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: استان مرکزی رتبه سوم تعاونی‌های معدن درحال بهره برداری کشور را دارد.

رتبه سوم تعاونی های معدن درحال بهره برداری استان مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ محمد تقی آبایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: استان در حوزه تعاونی‌های معدنی شاخص است و رتبه سوم را برای تعاونی‌های معدن درحال بهره برداری کشور دارد.

محمد تقی آبایی افزود: ۵ هزار و ۳۵۳ معدن فعال در کشور وجود دارد که ۳۴۷ معدن مربوط به بخش تعاون است و سهم استان مرکزی از آن ۲۳ معدن معادل ۶ و پنج دهم درصد تعاونی ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی با فعال بودن این تعاونی های معدن پس از استان های خراسان رضوی و فارس این رتبه را به دست آورده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷ و ۶ دهم درصد تعاونی های معدن در زمینه استخراج نمک، ۸۵ و سه دهم درصد تعاونی ها در حوزه استخراج سنگ، شن و ماسه، هشت درصد در زمینه استخراج زغال سنگ و چهار و چهار دهم درصد در استخراج سنگ آهن فعالیت می کنند.

آبایی تصریح کرد: استان ‌های خراسان رضوی، فارس و مرکزی بیشترین و استان‌ های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد کمترین تعداد تعاونی های معدن را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: ۹۵ هزار و ۸۳۱ نفر در معادن سطح کشور اشتغال دارند که چهار هزار و ۵۹۹ نفر این افراد در تعاونی های معدن به استخراج مواد معدنی مشغول هستند.

وی یادآور شد: ۲ هزار و ۲۱۷ نفر از مجموع معدنکاران کشور در معادن این استان اشتغال دارند که ۵۲۷ نفر در بخش تعاونی های معدن مشغول است.

آبایی اظهار کرد: ۲۳ و هشت دهم درصد از شاغلان بخش معدن استان مرکزی در بخش تعاونی های معدنی فعالیت دارند و این استان پس از استان گیلان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

استان مرکزی خاستگاه مواد معدنی مختلف به سبب قرار گرفتن در حد فاصل ۲ منطقه زمین شناسی مهم کشور

مدیرکل تعاون بیان کرد: استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در حد فاصل ۲ منطقه زمین شناسی مهم کشور (منطقه های دگرگونی سنندج سیرجان و ایران مرکزی) به لحاظ شرایط زمین شناسی، خاستگاه مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، مصالح ساختمانی و سنگ های تزئینی است.

وی گفت: این استان با ۳۸۰ معدن و استخراج سالانه ۱۴ میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از حدود ۳۵ نوع ماده معدنی بهره برداری می شود. تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.

گفتنی است، بیش از ۴۲ نوع ماده معدنی در استان مرکزی شناسایی شده و امکانات برای استخراج تنگستن، قلع و مولیبدن، طلا، مس، آندالوزیت، مرمریت های سیاه، گرانیت، کانی های قیمتی و زینتی شامل فیروزه، کریزوکولا، جاسیر، آزوریت و مالاکیت، عقیق، بلور کوارتز، ارپیمان (سولفور آرسنیک)، بنتونیت و کلسیت در منطقه وجود دارد.‌

برخی مواد استخراج شده در معادن استان مرکزی در واحدها و کارخانه های گچ، آهک، سیمان سفید، رنگ، پوکه، کاشی، لاستیک و شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.