شما می‌توانید گفتگوی صریح ۱۰:۱۰ دقیقه با سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) را در ادامه بخوانید.


به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  هفتمین قسمت از فصل دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.

فتاح در این برنامه در مورد موضوعات متعددی از جمله زمان توزیع بسته های حمایتی، نحوه اعطای وام مسکن به سیل‌زدگان، چرایی کاهش وام تحصیلی، تعدیل کارمندان کمیته امداد و احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ صحبت کرده است.

گفتنی است؛ برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه‌ای بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید ایمانی، تولید می‌شود یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

//////////

مجری: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ. شب شما بخیر باشد. به ده و ده دقیقه این هفته خیلی خوش آمدید؛ طاعاتتان قبول باشد؛ خیلی سپاسگزارم که امشب هم قرار است برنامه خودتان ده و ده دقیقه را همراهی کنید. امشب یک مهمان عزیز و البته دوست داشتنی داریم. جناب آقای مهندس پرویز فتاح رئیس کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) قبول دعوت کردند و به برنامه ما تشریف آوردند.

فتاح: بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت بینندگان عزیز و حضرتعالی و همکارانتان سلام عرض می‌کنم؛ من هم آرزوی قبولی طاعات و عبادات را دارم. در آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان هستیم؛ خدا عاقبت همه ما را بخیر کند.

مجری: انشاء‌الله جز رحمت شدگان قرار بگیریم و مورد پذیرش حضرت باری تعالی. آقای مهندس با شفاف سازی ابهاماتی که در مورد کمیته امداد وجود دارد که مشکلی ندارید؟

فتاح: خیر.

مجری: به نظرتان فکر می‌کنید شفاف سازی اگر اتفاق بیفتد باعث می‌شود که اعتماد مردم به کمیته امداد بیشتر شود یا اینکه صحبت در مورد ابهاماتی که وجود دارد آن‌ها را فراگیر‌تر می‌کند و به اعتماد لطمه می‌زند؟

فتاح: طبیعی است که در هر عرصه‌ای هر مقدار اعتمادسازی بیشتر شود اعتماد و عنایت مردم به امداد بیشتر می‌شود. ما چند سال در این مسیر حرکت کرده ایم و طبق آماری که ممکن است سوال کنید مؤید این قضیه است؛ الحمدالله مردم بزرگوار همیشه به کمیته امداد اعتماد داشتند و اعتمادشان روز افزون بوده است.

مجری: الحمدالله.

فتاح: ما هم سعی‌مان بر این است که هر جایی ابهام در ذهن مردم بود نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

مجری: از ابتدای امسال رویکرد برنامه را یک مقدار تغییر دادیم. دوست داشتیم مخاطبان هم در برنامه دخیل باشند و سوالاتشان را زیر خبری که اعلام کردیم بگذارند؛ سوالات مردمی را دیدید؟

فتاح: ندیدم.

کمک ۲۷۴ میلیارد تومانی مردم به سیل‌زدگان

مجری: معمولاً این طور بود که تیم کارشناسی ما سوالات تخصصی‌تر را به سوال‌های مردمی اضافه می‌کرد، اما این بار حجم سوالات مردمی بالا بود و از آن سوالات صرف نظر کردیم و فقط سوالات مردم را می‌پرسیم.

از سیل اخیر شروع کنیم. سوالات خیلی زیادی در مورد بحث سیل وجود داشت؛ اول اینکه کمیته امداد چه مقدار پول در سیل اخیر جمع کرد؟

فتاح: در قضایایی مثل سیل و حوادث غیرمترقبه متولی اصلی هلال احمر است. بر همین اساس ما در چند روز اول که مردم بیشتر کمک می‌کنند وارد نمی‌شویم، چون خدمات اضطراری به عهده هلال احمر است؛ در سیل اخیر هم از روز پنجم وارد کار شدیم و اعلام نیاز کردیم.

تا امروز و طبق آمار کلی مردم عزیز و بزرگوار ایران اسلامی ۲۷۴ میلیارد تومان به صورت نقد و کالا به ما کمک کردند و واقعا سپاسگزاریم.

مجری: تاکنون چقدر از این مبلغ و.. را هزینه کرده‌اید؟

فتاح: از این مبلغ ۷۲ میلیارد تومان نقد و بقیه کالا بود. کالا نیز شامل دو بخش می‌شد؛ کالا‌های مصرفی مانند مواد غذایی، پوشاک و همینطور لوازم خانکی را بین سیل زدگان تقسیم کردیم.

مجری: یک بنده خدایی پرسیده بود علی رغم قول‌هایی که برای ساخت و تعمیر منازل سیل زدگان داده شده خبر‌ها حاکی از آن است که هنوز در شهر‌های سیل زده هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ در حال حاضر کمیته امداد در چه مرحله‌ای از ساخت و تعمیر مجدد مسکن مددجویان قرار دارد؟

فتاح: در ستاد بحران که وزیر کشور رئیس و بنده عضو آن هستیم تقسیم کار شده است؛ ما در بحث مسکن متولی تعمیر و احداث مسکن مددجویان هستیم نه همه آحاد مردم.

مجری: دقیقا

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

فتاح: ما ۲۰ هزار واحد را باید تعمیر کنیم و ۱۰ هزار واحد را هم بسازیم. بخشی از هزینه‌ها را دولت به صورت وام بلاعوض می‌دهد، مابقی را از همین کمک‌های مردمی استفاده می‌کنیم تا عزیزان تحت پوشش که در سیل خسارت دیده اند از جیب‌شان پرداخت نکنند.

مجری: یعنی همه پولی که قرار است مددجویان کمیته امداد به عنوان تسهیلات بگیرند، جزء کمک‌های بلاعوض است؟

فتاح: خیر، مددجویان وام را دریافت می‌کنند؛ دولت هم کمک بلاعوض را پرداخت می‌کند، اما ساخت یا تعمیر خانه با این مبالغ تمام نمی‌شود و مابقی هزینه تکمیل منزل از کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود تا این عزیزان در این مرحله چیزی از جیب‌شان پرداخت نکنند.

میزان وام بازسازی منازل سیل‌زدگان؟

مجری: چه خبر خوبی بود آقای دکتر؛ مقدار وام چقدر است؟

فتاح: برای خانه‌های روستایی ۴۰ میلیون تومان و برای مسکن شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصدی در نظر گرفته شده و استمهال هم دارد.

مجری: مبلغ کمک بلاعوض دولت چقدر است؟

فتاح: این کمک بلاعوض بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان شهری و روستایی فرق می‌کند. ولی با این حال باز خانه تمام نمی‌شود و بقیه را از کمک‌های مردمی تامین می‌کنیم. ما ساخت مسکن را شروع کردیم. ظرف ۳ ماه آینده تعمیرات تمام می‌شود و قول داده ایم تا پایان سال به لطف خدا همه خانه‌ها ساخته می‌شود.

ماجرای نجات عکاس باشگاه خبرنگاران جوان از غرق شدن در سیل چیست؟

مجری: انشاالله. در بحث سیل خودتان آسیب دیدید. آن جایی که نگذاشتید عکاس باشگاه خبرنگاران بیفتد و پایتان زخمی شد و در چاله افتادید. خیلی‌ها گفتند این اتفاق هماهنگ شده بود. ما از عکاس‌مان مطمئن بودیم و هیچ کس با ایشان هماهنگ نکرده بود اما برخی می‌پرسند وقتی آقای فتاح  به مناطق سیل زده می‌رود، این همه عکاس و خبرنگار اطراف او چکار می‌کنند؟

فتاح: آنجا چون ارتفاع آب ۱ متر تا ۱ متر و ۲۰ سانتی متر بود هیچ ماشین عادی نمی‌توانست حرکت کند. ما مجبور شدیم با دو تراکتور برویم. خبرنگار شما و بعضی از اهالی رسانه خانم بودند و در تراکتوری که جلو‌تر می‌رفت نشسته بودند و ما در تراکتور عقب بودیم. خانه‌ای که می‌خواستیم از ان بازدید کنیم ۱ متر و نیم آب داخلش بود؛ اصرار کردم حتما باید برای بازدیدش برویم چون خانواده‌ای در محاصره آب بود. این اتفاق جلوی در ورودی افتاد؛ خبرنگار شما داشت داخل چاله می‌رفت و  ممکن بود با سر زمین بخورد و آسیب جدی ببیند. بنده نزدیک‌ترین فرد به او بودم و چون جیغ زد سرش را بلند کردیم و یک عزیزی هم کمک کرد تا اینکه پای راست من هم به شدت آسیب دید.

مجری: یک مدت هم پایتان در گچ بود؟

فتاح: ۲۱ روز در پانسمان و گچ بود. به خیر گذشت؛ همین که خبرنگار شما (خواهر عزیزمان) سالم بود و دوربین‌شان هم آسیب ندید ما خدا را شاکر هستیم.

تنها ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی زلزله زدگان کرمانشاهی باقیمانده است

 جا دارد که من به نمایندگی از مدیریت باشگاه از شما بابت این محبت‌تان تشکر کنم. یک نفر از کرمانشاه پیام داده و گفته که برخی مددجویان زلزله کرمانشاه با وجود گذشت ۲ سال هنوز هیچ مسکن دریافت نکرده‌اند...

فتاح: امکان ندارد. خانه مددجویانی که در مناطق زلزله زده کرمانشاه خراب شده بود تعمیر یا احداث شدند؛ این کار صد در صد انجام شده و ۲۰۰ واحد شهری مانده که تمام می‌شود. ممکن است این جزء خسارت دیدگان زلزله نباشد که حسابش جداست و ممکن است مانده باشد، ولی همه ۵ هزار و ۲۰۰ واحد را در سه مرحله افتتاح کردیم و تحویل دادیم. تعمیرات کمیته امداد هم تمام شده است.

مجری: یعنی از کمیته امداد چیزی نمانده است؟

فتاح: خیر، ۲۰۰ واحد شهری مانده است؛ علت هم این است که محل بعضی از روستا‌ها جا به جا می‌شود و ما منتظر این جابه‌جایی هستیم. شهر هم از نظر ارتفاع و متراژ ضوابط خاصی دارد؛ شهرداری‌ها ضوابط خود را دارند که آن مرحله هم طی می‌شود.

قرار نیست تمام نیاز مددجویان را برطرف کنیم

مجری: از شما پرسیده بودند فکر می‌کنید با این مبلغی که کمیته امداد به مددجویان می‌دهد امکان زندگی‌شان در این شرایط فعلی اقتصادی وجود دارد؟

فتاح: برای این سوال هم باید جواب دقیق‌ بدهیم. بنای ما این نیست که همه نیاز را برطرف کنیم؛ ما کمکی می‌کنیم که اسم آن کمک معیشت است‌؛ دقت بفرمایید ما مثل دولت نیستیم که تمام مسکن و حقوق این افراد را تامین کنیم؛ هیچ موقع هم ادعایی نمی‌کنیم... مثل یک خیریه است. یک خیریه فقط کمک معیشتی می‌کند؛ آن کمکی که ما می‌کنیم هم نقدی است و میزان این کمک‌ها نیز در این دولت نسبت به ده سال گذشته ۳ - ۴ دهم افزایش یافت؛ این مبلغ با همکاری دولت و مجلس اضافه شد؛ همین اندازه هم ما برای تحصیل، ازدواج واجاره مسکن خدمت ارائه می‌دهیم و این غیر از یارانه‌ای است که این افراد از دولت می‌گیرند.

مجری: عده‌ قابل توجهی از مددجویان هم در زیر مجموعه شما حضور دارند که واقعا امکانش نیست خودشان بتوانند درآمد اقتصادی داشته باشند و مبلغ دیگری را به این کمک معیشتی اضافه کنند و به شدت عرصه‌ معیشت برایشان سخت شده است.

فتاح: من این را قبول دارم واقعا سخت شده است؛ مخصوصا این تورم سال گذشته و این دو ماه و نیمه امسال بر سختی کار افزوده است. ما باید تلاشمان را بیشتر کنیم. دولت و مجلس هم باید به کمک اقشار نیازمند بیایند. گاهی اوقات مراجعاتی داریم و افرادی که کارمندند حقوقشان پایین است و دچار مشکل هستند؛ این یک مشکل ملی است که ایجاد شده است ولی تمام سعی ما این است که از آلام خانواده‌ها کم کنیم.

اشتغال مهم‌ترین ماموریت ماست. تمام تاکیدمان به مددجویان این است که با این کمک‌ها خودکفا نمی‌شوید و راه علاج این است که خودتان کاری کنید؛ برای اشتغال بیشتر از خدمات دیگر پرداختیم و الحمدالله داریم نتیجه می‌گیریم. در بحث اشتغال خودکفایی حداقل درآمد ۷۵۰ هزار تومان است که از مستمری‌ بیشتر است. بعضی‌ها بین ۱ تا ۲ میلیون درآمد دارند و حداقل آن‌ها ۷۵۰ هزار تومان است. ما حداکثر ۵۵۰ هزار تومان مستمری یا کمک معیشت می‌دهیم و تاکیدمان این است که بتوانیم بیشتر روی خوداتکایی مددجویان کار کنیم.

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

مجری: یعنی نمی‌توانید کاری کنید که حداقل پرداخت در عدالت در بحث یارانه‌ها روی مددجویان بیشتر شود؟

فتاح: تاکید ما این است؛ حتما.

مجری: بحثی که وجود دارد این است که می‌گویند نمی‌شود مثلا دهک پردرآمد را مشخص کرد، اما دهک ضعیف و آسیب دیده را می‌توان به راحتی مشخص کرد...

فتاح: اصلا مشخص است...

مجری: تعامل ویژه تری نیاز نیست که با دولت و مجلس برقرار کنید که این افراد در شرایط اقتصادی موجود له نشوند؟

فتاح: تعامل‌ ما با دولت و مجلس خیلی خوب است؛ واقعا مشکل نداریم و آن‌ها هم حمایت می‌کنند؛ ولی فرمایش شما درست است. فکر می‌کنم اگر رفتن به سمت عدالت به این صورت است که یارانه دهک‌های بالا را کم یا قطع کنند و به یارانه دهک‌های پایین اضافه کنند؛ من همیشه این نظریه را مطرح کردم.

مجری: الان مجموعه شما کسی را بدون بررسی وارد دهک‌های نیازمند جامعه می‌کند؟

فتاح: اگر قرار بدهیم اشتباه است؛ ما مددکاری داریم و باید بررسی کنیم؛ افراد باید موثق و مورد اعتماد معرف باشند. در این سطح وسیع که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده داریم اشتباه هم داریم. اخبار باید برای بررسی مجدد بیاید تا رفع اشکال شود.

سال گذشته ۵۰ درصد افزایش مراجعات به کمیته امداد داشتیم

مجری: بعد از این شرایط اقتصادی که پیش آمده چقدر مراجعات بیشتر شده است؟

فتاح: سال گذشته ۵۰ درصد مراجعه اضافه شد. مهر ماه کل خانواده‌های تحت پوشش ما ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار خانوار بود و مجبور شدیم ۶۰۰ هزار خانواده اضافه کنیم. الان تحت پوششی‌های ما ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده هستندو این آمار نشان می‌دهد فشار اقتصادی بوده است.

مجری: بودجه آن را از کجا آوردید؟

فتاح: از دولت گرفتیم؛ از تبصره ۱۴. اتفاقا اول ماه رمضان که میزبان آقای روحانی در کمیته امداد بودیم  یک خواهشی کردم که به خاطر شرایط سخت اقتصادی و تورمی دوباره تحت پوششی‌ها را اضافه و چترمان را بیشتر باز کنیم که ایشان موافقت کردند. پیشنهاد ما و بهزیستی به دولت و مجلس این است که یک مقدار چترمان را بیشتر باز کنیم.

مجری: در سال جدید افزایش رقم مستمری را داشتید؟

فتاح: امسال قانون این است که ۲۰ درصد اضافه کنیم؛ هنوز اضافه نکرده‌ایم.

مجری: آقای مهندس هنوز که اضافه نکردید؛ به نظرتان ۲۰ درصد کفایت می‌کند و جواب می‌دهد؟

فتاح: نه جواب نمی‌دهد، ولی آن که چیزی مقدور شد با توجه به شرایط سختی بود که بودجه‌ دولت داشت و توانستیم مثل حقوق کارمندان ۲۰ درصد را اضافه کنیم.

میزان دقیق پرداختی کمیته امداد به مددجویان

مجری: مددجویان دقیقا چقدر دریافت می‌کنند؟

فتاح: اگر یک‌ نفر باشد ۲۰۰ هزار تومان.

مجری: یک خانواده ۴ نفره؟

فتاح: ۴۶۰ هزار تومان؛ خانواده ۵ نفره هم غیر از یارانه ۵۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

مجری: پنج نفره ۵۵۰ هزار تومان؛ خانواده ۵ نفره با ۵ تا ۴۵ هزار تومان ۷۰۰و خورده‌ای می‌شود...

فتاح: ۲۰ درصد امسال اضافه می‌شود

مجری: ۸۰۰ هزار تومان می‌شود

فتاح: این با یارانه تقریبا ۱ میلیون می‌شود

مجری: من ۲۰ درصد امسال را حساب کردم که می‌شود ۸۰۰ هزار تومان است

فتاح: این‌ها کمک‌های دولتی است؛ ما یک کمک‌های مردمی نیز داریم. ما کمیته امداد هستیم و به دولت متکی نیستیم. اگر در آن خانه یک یتیم باشد متوسط ۲۲۰ هزار تومان می‌گیرد؛ ۲ نفر  باشد ۴۴۰ هزار تومان می‌گیرد؛ ۳ نفر باشد ۶۰۰ و خورده‌ای دریافت می‌کند.

مجری: پول؟

فتاح: پول دریافت می‌کند؛ نقد؛ مردم می‌دهند

مجری: علاوه بر آن چیزی که گرفته است؟

فتاح: اگر اجازه نشین باشد غیر از این‌ها تا ۳۰۰ هزار تومان هم می‌گیرد. اگر مددجویی مریض داشته باشد مبلغی را می‌گیرد. ما خدمات دیگری که  پرداخت می‌کنیم تقریبا با مبلغ نقدی برابر است؛ یعنی دو برابر می‌شود. من نمی‌گویم این مبلغ کفایت می‌کند این دیگر مقدوراتی است که کمک‌های مردمی، دولت و قانون ایجاد کرده است.

مجری: کافی نیست، ولی باز...

فتاح: در کنار درآمد اشتغال را قرار دهید. ما ۷۵۰ هزار وام پرداختی داریم که این شغل‌ها در جریان است و ۷۵۰ هزار درآمد دارند، به نظرم باید تقویت شوند ...کفایت نمی‌کند، ولی ما هم هیچ وقت نگفتیم، به قدر کفایت مقدور است و می‌توانیم پرداخت کنیم.

پرداخت هر ۳ ماه یک بسته حمایتی به مددجویان

مجری: چند تا از بسته‌های حمایتی را پرداخت کرده‌اید؟

فتاح: یک بسته حمایتی را داده ایم. آقای رئیس جمهور که آمدند من خواهش کردم و موافقت کردند. به همه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده تقریبا برابر مستمری را ما پرداخت کردیم؛ البته نظر دولت هم مثبت است باید تامین اعتبار شود که ما بتوانیم برای تابستان هم پرداخت کنیم. در کل نظرات همه مثبت است.

مجری: تا پایان سال چند تا قرار است پرداخت کنید؟

فتاح: اگر این روال باشد هر سه ماه یک بسته حمایتی پرداخت می‌شود؛ سه ماهه اول را پرداخت کردیم.

مجری: این موضوع قطعی است یا باید تامین اعتبار شود؟

فتاح: نه ما مستمری سه ماه اول را به صورت قطعی به حساب‌ها واریز و پرداخت کردیم. برای سه ماهه دوم تابستان هم باید قطعی کنیم.

مجری: هنوز قطعی نشده است؟

فتاح: خیر.

مجری: چقدر احتمال است که انجام شود؟

فتاح: من خیلی امیدوارم.

مجری: می‌دانید وقتی این فیلم پخش شود قطعا مردم از ما پیگیری می‌کنند.

فتاح: ما خیلی امیدواریم. من قول قطعی نمی‌دهم، ولی خیلی امیدواریم.

مجری: انشالله تا پایان سال ۳ بسته حمایتی دیگر به مردم پرداخت شود.

فتاح: نیمه دوم پارسال ما دوباره پرداخت کردیم؛ از ۳ ماهه دوم شروع شد. برای پاییز و زمستان پرداخت شد.

نیاز به حمایت دولت دارد؟ درست می‌گویم؟

فتاح: دولت و مجلس با هم؛ دولت از منابع عمومی پرداخت می‌کند.

نحوه پرداخت کمک هزینه تحصیلی به مددجویان کمیته امداد

آیا هزینه تحصیلی از ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است؟

فتاح: خیر، همان ۵۰۰ هزار تومان است؛ تازه اضافه هم می‌کنیم. ممکن است ما به فردی ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه تحصیلی بدهیم و به فرد دیگر ۳۰۰ هزار تومان؛ دلیلش این است که طبق کارنامه و انتخاب واحد پرداخت می‌کنیم. اگر طرف همه واحد‌ها را نگیرد حتما کم می‌شود، چون غیر از این باشد ممکن است بیشتر از ۸ ترم طول بکشد. ما هزینه ۸ ترم را پرداخت می‌کنیم و انتخاب واحد، قبولی و کارنامه مهم است.

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

مجری: یک نفر دیگر هم سوال کرده است چرا نسبت به احداث کارخانه تولیدی مناسب درآمدزا در استان‌ها برای بهره مندی از حقوق پایدار افراد تحت پوشش و اشتغال زایی اقدام به عمل نمی‌آورید که دیکر نیازی به این کمک‌های کم و موردی نباشد؟

فتاح: عمرا ما این کار را بکنیم.

هیچ کارگاه و کارخانه ای تاسیس نمی‌کنیم

مجری: چرا نمی‌کنید؟

فتاح: چون ما دوباره دولتی یا نیمه دولتی می‌شویم. هر موقع حرکت کردیم کار اقتصادی بدتر شده است... ما توبه کردیم... البته نمی‌کردیم الان هم نمی‌کنیم و روی آن هم ایستادیم که کمیته امداد کار اقتصادی، کارخانه واردات و صادرات انجام ندهد، چون ما درآمد‌های مردمی را از دست می‌دهیم. ما از این کار‌ها نمی‌کنیم بیشتر به اتفاقات مردم متکی هستیم.

مجری: تسهیلاتی که برای اشتغال زایی پرداخت کردید، چقدر اشتغال زایی کرد؟

فتاح: خیلی موثر بود.

مجری: چند نفر یعنی؟

فتاح: ما سال قبل ۱۴۰ هزار فقره وام اشتغال پرداخت کردیم که ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. عملکرد ما خوب بود و دولت و مجلس راضی بودند و مشترکا این مقدار را ۶ هزار میلیارد تومان کردند. ۶ هزار میلیارد عدد خیلی بزرگی است؛ سال قبل سقف وام ۲۰ میلیون تومان بود. در شورای عالی پول و اشتغال  تصویب شد که این مبلغ برای هر مددجو ۵۰ میلیون تومان باشد.

مجری: به مددجویان پرداخت کردید؟

فتاح: ۸۰ درصد به تحت پوشش‌ها که شامل خود سرپرست خانواده‌ها و فرزندانش بود؛ ۲۰ درصد هم به غیر مددجویان پرداخت می‌کنیم؛ آن‌هایی که به جامعه هدف ما نزدیک هستند.

تعریف کمیته امداد از مددجو

مجری: مددجو یعنی چه کسی؟

فتاح: این افراد هیچ درآمدی ندارند و ممکن است سرپرست‌شان از دنیا رفته باشد؛ یا اینکه طلاق گرفته‌اند و نان آور ندارند؛ سرپرست خانواده آن‌ها زندان است و ... آن‌هایی که واقعا درآمد مکفی برای ادامه زندگی ندارند.

مجری: آقای مهندس سوال من این است افرادی که وام گرفتند طرح اشتغال زایی داشتند؟

فتاح: خیر. ما استعدادسنجی می‌کنیم طرف چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد. ۶۲ درصد سرپرستان خانواده تحت پوشش خانم هستند. ما می‌خواهیم او بچه داری، خانه داری و آشپزی کند. شغلی که برای او تعریف می‌کنیم بیشتر متناسب با شرایط خانم و خانواده است. مثلا گلیم بافی، قالی بافی اگر در روستاست کار‌هایی مربوط به دامداری و ...

مجری: این مربوط به ۸۰ درصد مددجویان است؟

فتاح: بله.

مجری: آن ۲۰درصد چه کسایی هستند؟

فتاح: آن‌ها باز شناسایی می‌شوند. ما به اصلاح می‌گوییم پشت نوبتی. ما ماهانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانواده مستمری می‌دهیم، ولی برای یک عده هر ماه خدمت می‌دهیم مستمری نمی‌توانیم بدهیم. یعنی نداریم که بدهیم. اگر چترمان را بیشتر باز کنیم آن‌ها هم می‌توانند مشمول دریافت مستمری شوند.

مجری: موضوعی مطرح است که اگر فرضا شما به جای اینکه به مددجویان وام دهید به افرادی که اقتصادی هستند و می‌توانند شرایط کاری خوبی را ایجاد کنند پرداخت کنید. به جای اینکه به ۱۰۰ مددجو ۲۰ هزار تومان پرداخت کنید به یک نفر ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کنید که او یک پشتوانه مالی ۵۰۰ میلیونی هم دارد  و بتواند به کارش اضافه کند و همه ۱۰۰ خانواده‌ای که شما می‌خواستید وام دهید را سرکار بیارد و حقوق دهد. این بهتر نیست؟

فتاح: این هم یکی از روش‌های ماست. آن عزیزی که در یک روستای دوردست منطقه محروم است چه دسترسی به این فردی که شما می‌گوئید دارد؟ دسترسی ندارد. ما بیشتر مناطق محروم را تحت پوشش قرار می‌دهیم. از این خبرها نیست. ولی برای آن‌هایی که حاشیه‌های شهر یا در بطن شهر‌ها هستند روشی که شما پیشنهاد می‌کنید را بیشتر می‌پسندیم. ما وام را بعضا به کارآفرین و راهبر شغلی پرداخت می‌کنیم.

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

مجری: بعضی‌ها می‌گویند که شما به آنها نامه می‌دهید که از بانک وام دریافت کند بانک اعلام می‌کند که اعتبار ندارد..

فتاح: چنین چیزی نیست.

هیچ بانکی نامه کمیته امداد را رد نمی کند

مجری: برای ما پیام گذاشته بودند

فتاح: بانک‌ها یک اعتبار تخصصی سالانه دارند. ما سال قبل از محل بانک‌ها (تبصره ۱۶)، ۱۴۰۰ میلیارد تومان داشتیم و صد درصد پرداخت شد. ما خودمان کنترل می‌کنیم که اعتبار داریم به ایشان نامه بدهیم یا ندهیم؛ بانک هم می‌داند.

مجری: اگر بانک پرداخت نکند تخلف می‌کند؟

فتاح: اگر چنین چیزی رخ داده است خطا بر ما وارد است؛ نمونه اش را شما بفرمایید... اگر بانک ندارد ما از صندوق خودمان پرداخت می‌کنیم. خود ما صندوق داریم. برخی افراد شرایط دریافت وام را ندارند؛ یعنی ضامن نمی‌توانند جور کنند... چک ندارند. سفته هم نمی‌توانند بدهند. در این شرایط طبیعی است بانک نمی‌تواند وام پرداخت کند. ما اکثر مواقع از صندوق قرض الحسنه خودمان که شرایط راحت تری دارد وام را پرداخت می‌کنیم.

مجری: درمورد موضوع بحث اعتماد سازی که اول باهم صحبت کردیم؛ بیاید شفاف‌تر درباره کمیته امداد صحبت کنیم. اعتماد برای کمیته امداد مثل الماس می‌ماند. در حال حاضر برخی ابهاماتی را بیان می‌کنند. می‌گویند مردم اعتماد ندارند صدقات خود را از طرف صندوق‌های خانگی یا صدقات سطح شهر به کمیته امداد پرداخت کنند. آیا واقعا اینطور است؟ برآورد و آمار شما از میزان پرداخت شده‌ صدقات مردمی چقدر است؟

فتاح: ‌می‌خواهم به سوال شما نقدی وارد کنم؛ مگر قرار است همه به کمیته امداد کمک کنند. چرا باید این نظریه باشد؟ چرا مردم باید به خیریه‌ای که مردمی اداره می‌شود و متدین هستند، پرداخت نکنند! در دین ما آمده صدقات را به همسایه و فامیل پرداخت کنید. آن جا هم باید کمیته امداد دخالت کند؟ من فامیل، نزدیکان و همسایه ام را می‌شناسم، او نیازمند است بنابراین چه نیازی به واسطه وجود دارد... ما در سطح ملی عمل می‌کنیم.

مجری: من هم دارم ابهاماتی که درباره شما وجود دارد را مطرح می‌کنم

فتاح: می‌دانم. هیچ اشکالی ندارد، صدقات را به ما ندهند؛ از هر محلی صلاح می‌دانند انفاق خود را انجام دهند ثواب را می‌برند، اما حسن کمیته امداد چیست؟ شما به عزیزانی که در جنوب کرمان یا بلوچستان یا بویراحمد و دورافتاده‌ها هستند، دسترسی دارید؟ نه نمی‌توانید، چون ساکن تهران هستید. کمیته امداد این دسترسی را دارد؛ این مهم است که ما ملی عمل می‌کنیم و همه جا شعبه داریم. این به عدالت نزدیک‌تر است. الان شما از عدالت پرسیدید... عزیزی که در دور‌ترین نقطه کشور زندگی می‌کند تحت پوشش ماست همان اندازه مستمری و وام می‌گیرد که دیگری در تهران دریافت می‌کند.

 سال گذشته مردم با وجود شرایط سخت اقتصادی  نسبت به سال ۹۶ ، ۳۲ درصد بیشتر به ما کمک کرده اند. الان هم در این دوماه و نیم همین آمار را نشان می‌دهد...مردم در سیل رکورد شکستند... در همین ماه رمضان با تبلیغ افطاری ساده صدا و سیما مردم گل کاشتند.

۴مجری: میلیارد شده بود درست می‌گویم؟

فتاح: امروز ۵.۵ میلیارد تومان شد؛ واقعا مردم کمک بزرگی کردند... تا ۲۷ رمضان هم کمک‌ها جمع آوری می‌شوند؛ چون اسمش افطاری است و ما باید در ماه مبارک افطار بدهیم.

هیچ کس از تخلیه صندوق صدقات کارمزد نمی‌گیرد

در مورد صندوق صدقات ابهام دیگری وجود دارد، آیا راست است که افرادی که صندوق‌های صدقات را تخلیه می‌کنند درصدی از این وجوه را به عنوان کارمزد خود برمی‌دارند؟

فتاح: اصلا، به هیچ وجه امکان ندارد. شرعا هم درست نیست. آن‌هایی که تخلیه می‌کنند کارمند ما هستند. مثل بقیه ساعت کار دارند و ساعت می‌زنند. البته برای آن‌ها حدی هم گذاشته شده که چه تعداد صندوق را تخلیه کنند. حقوق آن‌ها از این منبع پرداخت نمی‌شود ما از یک محل دیگر پرداخت می‌کنیم. بخشی از آن دولتی و بخشی هم منابع اختصاصی ماست. تمام درآمد صدقات صد در صد در همان محل خودش هزینه می‌شود. صدقات هیچ شهری قابل جا به جایی نیست و اینگونه نیست که صدقات تهران به اصفهان برود...شرعی است، چون مردم به همان نیت می‌دهند... صدقات هیچ شهر و شهرستانی جابه جا نمی‌شود و در همان محل مصرف می‌شود؛ ما چه حقی داریم که همچین ادعایی داشته باشیم.

حقوق کارکنان کمیته امداد از بودجه مشخص پرداخت می شود؟

مجری حقوق کارکنان کمیته امداد از محل صدقات مردمی تامین می‌شود یا خیر؟

فتاح: همه انفاقات و زکوات شرعا قابل برداشت نیستند. ما حق نداریم یک ریال از این صدقات و انفاقات برداریم؛ اصلا نیازی هم نداریم. وقتی دولت یک بخشی را تامین می‌کند و ما منابع اختصاصی داریم چه نیازی داریم که این منبع پرداخت کنیم؟ همه شهر‌ها و شهرستان‌ها مدعی انفاقات و صدقات مربوط به خود هستند؛ یک ریال هم قابل جا به جایی نیست. این را با اطمینان خاطر به مردم عرض می‌کنم که بدانند که شرعا این کار شدنی نیست. همکاران ما نیز راضی نمی‌شوند... ما کارمند دولت، شرکتی، قراردادی یا رسمی هستیم.

کمیته امداد عراق مستقل عمل می کند

مجری: آیا واقعیت دارد که کمیته امداد به خانواده‌های عراقی که همسرانشان را در جنگ از دست داده اند کمک می‌کند؟

فتاح: ما در عراق دفتر کمیته امداد امام (ره) داریم. اگر بغداد تشریف برده باشید صندوق صدقات را می‌بینید. در کربلا، نجف و بصره ...در همه استان‌های جنوبی به عربی نوشته شده است... مردم پول می‌ریزند و همان پول را جمع می‌کنند. حالا این پول را به چه کسایی می‌دهند؟ عراقی‌ها تشخیص می‌دهند. آنجا کمیته امداد و شورای کمیته امداد دارند و عراقی هستند.

مجری: یک نفر دیگر نیز سوالی پرسیده است و گفته دفاتر کمیته امداد در کدام کشور‌ها وجود دارد؟

فتاح: عراق و لبنان.

این‌ها به چه شکلی است؟ کمک‌هایی که مردم می‌کنند به صورت خودگردان است؟ ماهیت کمیته امداد در آن کشور‌ها چگونه است؟

فتاح: در لبنان و عراق دفتر به عنوان یک خیریه ثبت شده است. اسم مبارک‌ امام خمینی (ره) ثبت شده است. خودشان هیئت امنا و مدیرعامل دارند. در خیابان‌های بیروت و... بروید صندوق‌های ما را می‌بینید. در عراق هم همینطور است.

مجری: کمک‌های ایران به این کشور‌ها می‌رود؟

فتاح: اصلا این طور نیست؛ مگر عراقی‌ها ندار هستند این امر شرعا درست نیست. همان صندوق‌ها پول واریز می‌کنند به نام امام جمع و بین نیازمندان عراقی توزیع می‌شود. هیچ چیزی از ایران شرعا و قانونا قابل انتقال نیست.

سال گذشته شیعیان لبنانی‌ها ۲۵ میلیون دلار به کمیته امداد لبنان کمک کردند.

مجری: در عراق چقدر بود؟

فتاح: کمیته امداد عراق، چون به دینار است باید آمار را بگیرم. در لبنان به دلار عمل می‌کنند. در عراق وضعیت فرق می‌کند و درآمدشان الحمدالله هرسال بیشتر و بهتر می‌شود چرا که صندوق‌های خود را هر سال توسعه می‌دهند.

فتاح: یعنی شما فقط برند را استفاده کردید؟

فتاح: بله. این برند به نفع نظام است. نام امام است و زیر چتر امام. آنجا مردم انفاق می‌کنند و مدل کمیته امداد پیاده شده است؛ طرح اکرام نیز آن جا وجود دارد...ما تجارب را منتقل کردیم، اصلا از داخل کشور چیزی قابل انتقال نیست. بعضا می‌پرسند شما به فلسطین کمک می‌کنید؟ پریروز چه‌روزی بود؟ روز قدس. شما صندوق‌های فلسطین را دیدید؛ در تمام مسیر مردم آگاهانه به صندوق فلسطین پول ریختند. ما شرعا عرفا باید این پول را کجا بدیم؟

عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

مجری: فلسطین

فتاح: ما سه صندوق کمک به سیل زدگان، صندوق عام (صدقات)، صندوق فلسطین را داشتیم و جدا از هم نیز گذاشته بودیم که کسی اشتباه نکند. به هر صندوقی که پول بدهید ما آن جا هزینه می‌کنیم. یک زمانی هم ما صندوق برای یمن گذاشتیم. مردم پول برای یمن دادند. در نماز جمعه و راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس جمع می‌شود و این پول‌ها منتقل می‌شوند. انفاقات مردم را شرعا و قانونا نمی‌توان منتقل کرد.

مجری: بحث کرامت انسانی مطرح است، بخشی از زیر مجموعه شما برای نشان دادن گزارش کار و عملکرد خودشان تصویر مددجویان را در انظار عمومی قرار می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند. نمی‌خواهید یکبار هم که شده بخشنامه‌ای صادر کنید و از این کار ممانعت کنید.

فتاح: افراد و ... از صدا و سیما و باشگاه به مناطق محروم می‌روند؛ خیلی هم راضی اند. این افراد دوربین‌هایشان را آنجا می‌برند؛ ما گفتیم چهره‌ها را نشان ندهید؛ محرومیت را نشان دهید؛ خانه، آب و فضا را نشان دهید؛ یک موقع می‌بینید تصاویر شطرنجی نشده است و این امر ربطی به کمیته امداد ندارد. ما این کار را در کمیته امداد منع کردیم و خیلی روی این مورد حساسیم.

مجری: بعضی وقتها قرار است ۵۰ هزار تومان به عنوان سبد کالا بدهید؛ طرف از روستا می آید و جلوی کمیته امداد صف بسته می شود؛ چرا این مبلغ را بی سر و صدا به حساب مددجو واریز نمی‌کنید؟

فتاح: همه واریزی های ما به کارت انجام می شود و از هر جایی می توانند خرید کنند. دیگر آن دوره گذشته است که ما بگوییم بیائید و آن ها راه های دور را طی کنند.

مجری: یکی هم پرسیده است شما برای جهیزیه نوعروسان یک سری وسایل تهیه می کنید که اکثرا از کیفیت خوب برخودار نیستند و طرف مجبور است برای اینکه بتواند اینها را به خانه شوهر ببرد در بازار آزاد به قیمت پایین تر بفروشد و یک سری کالای دیگر تهیه کند. چرا پول را از اول در اختیار این افراد نمی گذارید که آن ها جهیزیه تهیه کنند؟

فتاح: کالاهایی که ما ارائه می دهیم حتما باید ایرانی باشند. اگر طرف آن‌ها را با کالاهای خارجی مقایسه کند بحثی جداست.

مجری: در بین کالاهای ایرانی کالای باکیفیت انتخاب می‌کنید؟

فتاح: حتما. برای سیل‌زدگان هزاران یخچال و فرش فرستادیم؛ بپرسید چه کیفیتی دارند؟ ما سر کیفیت ایستاده ایم. درباره اینکه بهترین کیفیت ایرانی است یا خیر، باید بگویم خیر، ما به قیمت و جیب‌مان نگاه می کنیم. علاوه بر این به نوعروسان و... حق انتخاب داده ایم؛ آن ها می توانند پول دریافت کنند و ما این کار را انجام می دهیم. 

مجری: می گویند اگر به خودشان پول بدهید ممکن است از یک جای دیگر نیز کمک بگیرند و وسیله ایرانی با کیفیت را تهیه کنند؟

فتاح: سال گذشته ۶۰ هزار فقره جهیزیه دادیم. شاید ۱۵ هزار فقره کالا بود و مابقی پول. ۴۵ هزار نفر پول دریافت کرده اند ولی اینهایی که کالا دریافت کرده اند به نفعشان شده است. چون ما به اندازه ۴ الی ۵ میلیون دادیم که ارزشش خیلی بالاتر بود. ما از مبدا کارخانه خریداری می کنیم. امکان ندارد این فرد بتواند به این قیمت کالا بخرد. آن هایی که کالا دریافت کردند به نفعشان بود ولی اگر فکر می کنند لازمشان نیست می توانند پولش را دریافت کنند.

مجری: یک نفر پرسیده دفترچه های بیمه سلامت ارائه کرده اید، اما عملا هیچ کاربردی ندارد. سقف پوشش آن ها به حداقل رسیده است و هر جا که مراجعه می کنیم با نگاه به دفترچه می پرسند تحت پوشش کمیته امداد هستید؟

فتاح: افراد تحت پوشش ما مثل همه آحاد مردم هستند. اگر ما تحت پوشش بیمه سلامت نبریم باید کارت کمیته امداد بدهیم که اینطور بوده است. ۱۲ سال قبل قانون، مددجویان روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه سلامت برده و از ما جدا کرده و ۱ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت شهری مانده است.

مجری: در دفترچه نمی نویسند کمیته امداد؟

فتاح: مثل بقیه مردم سال قبل کارت کمیته امداد داشتند. با سازمان بیمه سلامت توافق نامه امضا کردیم و اعلام شد همه مددجویان تا یک ماه آینده مثل همه مردم دفترچه بیمه سلامت ایرانیان را دریافت می کنند؛ اینکه خدمات آن کافی است یا خیر؟ به دولت برمی گردد.

مجری: پرسیدند مدت زمانی که شما یک فاکتور پزشک را می دهید تا پول برگردد، چقدر است؟

فتاح: سال قبل زیاد بود؛ چون ما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی بالا آوردیم؛ دلیل آن هم این بود که بودجه ما زیاد نشده است اما تعرفه آقایان پزشکان نجومی بالا رفته است. امسال سعی می کنیم به جز ۶ ماه اول تمام فاکتور ها را صاف کنیم. از این به بعد نیز فاکتور پیش ما نمی آید و به سمت بیمه سلامت حرکت می کند؛ البته ما یک بیمه تکمیلی هم داریم و سعی می کنیم آن را تقویت کنیم. تلاش می‌کنیم افراد تحت پوشش هزینه ای از جیب خودشان برای درمان بیماری پرداخت نکنند.

چرایی تعدیل نیرو در کمیته امداد!

مجری: یکی از کارمندان سابق شما گفته این همه تعدیل در کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می شود و افرادی که سابقه کار زیادی داشتند را بیکار کردید؛ آیا باید با کارمند با افراد با سابقه اینطور رفتار می کردید؟

فتاح: کارمندان ما دو دسته هستند آن هایی که رسمی هستند و آن هایی شرکتی و قراردادی‌اند. این شرکتی ها و قراردادی ها قرارداد سالانه دارند ما به عنوان کارفرما هرسال اختیار داریم تمدید کنیم یا تمدید نکنیم. دائمی ها را نمی توانیم تمدید کنیم مگر اینکه بازنشسته شوند.

مجری: کسانی که ۲۵ سال کار کرده‌اند چطور؟

فتاح: آن فرد بیمه داشته است و بیمه پرداخت می کند. این قانون کار کشور ماست. اگر قرار باشد ما آن را هم نتوانیم پرداخت کنیم پس هر کس شرکتی کرد قراردادش را باید تا اخر ۳۰ سال بماند؟ با رسمی فرقش چیست؟ دوما اگر ما نداشته باشیم که پرداخت کنیم چکار باید کنیم؟ از صدقات و زکات باید پرداخت کنیم؟ شرعا نمی توانیم. دولت هم نمی دهد چون تعداد کارمندان ما و سقف بودجه اش باید از نظر دولت مقبول باشد. اگر زیادتر از آن باشد ما باید در جیب مردم دست ببریم.

مجری: قبلا چطور پرداخت می شد؟

فتاح: از یک سری منابع اختصاصی پرداخت می شد که ما جلوی آن را گرفتیم. همان هم باید صرف مددجو و تحت پوشش کنیم. الان یک کارمند ما ناخالص ۳ تا ۴ میلیون تومان می گیرد. مددجو ۵ نفره ما ۵۵۰ هزار تومان دریافت می کند. ۶ تا ۸ برابر آن را به یک کارمند پرداخت می کنیم.

مجری:  فردی که کارمند بود و زندگی با شرافتی داشته است؛ شما روزی اش را قطع می کنید؟

فتاخ: از قبل می دانستند،  ضمن اینکه یک‌ مرحله اینجور بود و  اصلا همچین چیزی ممکن نبود. بیشتر از هزینه قانون خرج کنیم خلاف قانون عمل کرده ایم.

مجری: صندوق امداد ولایت بدون هیچ امکاناتی افتتاح و باعث سردرگمی مددجویان شده است. به فکر شعب شهرستان ها و نیروی کافی برای خدمت رسانی باشید؟

فتاح: ما این اشتباه را نمی کنیم.

مجری: پس برای چه افتتاح کردید؟

فتاح: بانک‌ها چرا اینطور شدند و سود‌های آنچنانی می‌گیرند؟ چون هزینه هایشان بالاست. شعبه خریدند... کلی پول و کارمند دارند... آب و برق دارند. ما این اشتباه را نمی‌کنیم. شما وقتی تلفن همراه دارید ناخواسته کارمند بانک شدید. تلفن بانک دارید، اینترنت بانک دارید. درسته؟ همین مددجویان کارت دارند می‌توانند پول بدهند، واریز و دریافت کنند. ما در هر استان یک شعبه داریم والسلام. صندوق ما سال قبل از نظر کارمزد سه درصد عمل کرده است؛ علما تا ۴ درصد اجازه دادند؛ ما امسال صفر درصد عمل کردیم. کجای ایران اینطور است؟ چطور می‌توانیم این کار را کنیم؟ ما هزینه اضافی نکردیم و اگر شعبه اضافه می‌کردیم باید کارمزد ۱۰ درصد می‌گرفتیم.

مجری: دوست دیگری پرسیده است که طبق مصوبه مجلس قرار شده جریمه ریالی سربازی برای مشمولین کمیته امداد و بهزیستی و همچنین فرزندان آن ها با ۷۰ درصد تخفیف پرداخت شود، اما چیزی که الان تخفیف داده شده  ۳۰ درصد است و در توان ما نیست

فتاح: طبق قانون عمل می‌کنیم؛ قانون باید تصویب و به نیرو‌های مسلح ابلاغ شود تا جاری شود. ما مجری نیستیم و فقط نامه می‌دهیم.

مجری: شما نباید پیگیری کنید؟

فتاح: ما پیگیر هستیم.

مجری: آقای مهندس این را در اولویت بگذارید. سردار کمالی هم گفتند ابلاغ شده است.

فتاح: ابلاغ شده اما هنوز جاری نشده است.

مجری: قانون حقو ق کارمندان ابلاغ شده است یا خیر؟

فتاح: بله ابلاغ شده است.

مجری: جاری هم شده است؟

فتاح: به عهده نیروی های مسلح است، ما فقط یک نامه ارائه می دهیم.

مجری: آقای مهندی پیگیری کنید.

فتاح: بله.

مجری: چرا وقتی مستمری بگیری از دنیا می رود کمیته امداد هزینه کفن و دفن او را نمی دهد؟

فتاح: کمک می‌کنیم، ولی اگر شما بگوئید یک ردیفی داشته باشیم به عنوان کفن و دفن نداریم.

مجری: سوالاتمان تمام است.

فتاح: بازم سوال بپرسید. چیزی در دلتان نماند (باخنده).

ماجرای حضور فتاح در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

مجری: این سوالم ارتباطی با کمیته امداد ندارد. به عنوان یک فعال رسانه ای می پرسم، آقای مهندس فتاح را سال ۱۴۰۰ در قامت کاندیدای ریاست جمهوری خواهیم دید؟

فتاح: آخه این چه سوالی است که می پرسید؟ واقعا می گویم. در این شرایط مملکت و با این اوضاع ...

مجری: خب در دلم مانده بود و شما گفتید در دلت چیزی نماند

فتاح: خب بماند! بعضی چیزها در دلتان بماند سنگینی می‌کند؟

مجری: آره خب سنگینی می کند. اگر می شود جواب دهید.

فتاح: من بارها گفتم که خدمت در کمیته امداد را ...

مجری: از این پاسخ های سیاسی ندهید (با خنده).

فتاح: شما سیاسی پرسیدید من هم سیاسی جواب می دهم. خدمت در کمیته امداد را ترجیح می دهم.

مجری: با جمنا هنوز همکاری می کنید؟

فتاح: من قبلا هم همکاری نداشتم که الان دوباره همکاری کنم. آن موقع هم من نرفتم و اسم من را بردند، الان هم نرفته ام.

مجری: خیلی ممنونم بابت حضورتان. انشاالله که سال ۱۴۰۰ شما را ببینیم (با خنده).

فتاح: ما که نیستیم. انشاالله شما ببینید.

مجری: منظورم حضورتان در سلامتی کامل بود (با خنده). حرف آخر؟

فتاح: این کمک‌ها برای مددجویان واقعا کفایت نمی‌کند. این خیلی برای ما سخت است. خانواده‌هایی را تحت پوشش داریم و با کمک‌هایی که دولت و ... می‌شود کفایت برای اداره زندگی عادی است و برای شرایط سخت اقتصادی نیست؛ ولی بضاعت ما و کاری که مردم و دولت می‌کنند همین است و باید تلاشمان را مضاعف کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشته شیردلی
۲۰:۱۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
سلام ریس محترم فتاح کمیته امداد خودم سرپرست ولی هیچ گون بسته کالاها گفتی دریافت نکردم رفتم برای وام در خواست بدم گفتن نمیدم یخچال ندارم گاز واسه غذادرست کردن ندارم وغیر ولی هیچ کمکی نکردن امدن خونه من هم دیدن اما هیچ کار نکردن من هم یه تحت پوششدهستم ولی هیچ کار نکردن چرا اخ شما میگین انقدر کمک میکنن اما معلوم نیست خدا میدونه کجا میشیم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا جهانی
۱۹:۲۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
همه دروغه.من ۵ صفحه ۲۰ خطی نوشتم همه با مدرک ثابت شده .دیگه بالاتر از این مدرک که دخترم دوم ابتدایی ترک تحصیل کرده. خودم زندانی پایم فلج شد به خاطر نداشتن پول عمل زانو.هرجا شما اسم ببر اگر نامه ندادم.کلیه .قرنیه بخدا داخل سایتها گذاشتم هنوز مشتری نیامد.
Iran (Islamic Republic of)
فریده ایمانی
۱۸:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام خدمت آقای فتاح شما فرمودید هرسه ماه یک با سبد کالا به مددجویان کمیته امداد کمک میشود اما من یکبار از سبد کالا در دو سالگذشته استفاده کردم دیگه هیچ مبلغی بابت سبد کالا به من کمک نشده لطفا رسیدگی بفرمایید تحت پوشش کمیته امداد کرمانشاه میباشم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من ۱۰ سال تحت پوشش کمیته امدا هستم من از پارسال ماه رمضان سبد کالا دریافت نکردم عیدی هم دریافت نکرد ماه رمضان هست انگار کنیم درست یک میلیون وام دارین ولی ۳ماه اجار ندادن مجبورم دوماه اجار بدم ماهی ۵۰۰ اجادمیدهم این وام یگ میلیون خواش میکنیم صدای مارا بگوش مسئولین برسانی یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
باسلام خدمت رییس کمیته امداد اقای فتاح من شوهرم ۴ساله بیکاره بهمون جز یارانه هیچی نمیدن چون شوهرم پاش مشکل داره نمیتونه کار کنه لطفا رسیدگی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نامشخص
۲۱:۴۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
چرا به تبصره ۱۴ کمیته هیچ پرداخت نمیکنید حتی کرونا نه بیمه داریم نه یارانه کمیته اما برای پرداخت کرونای پول میشه مددجو...
Iran (Islamic Republic of)
Golnaz
۲۱:۱۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
چرا ب کمیته ای ها ندادن قرار بود ب افراد فقیر بدین از۲۰۰تا۶۰۰ من دخترم با مادرم زندگی میکنم هیچ حقوقیم نداریم .ولی ب اونای ک دارن دادید واقعا چه اعدالتیه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
باسلام واحترام.اینجانب ز خسروانیان اهل وساکن قادرآبادفارس دارای دوفرزند دختر وپسر۴و۵ساله میباشم وبه دلایلی ازهمسرم‌جداشده ام واکنون درمنزل چوبی پدرم با ده نفرازاعضای خانواده ام زندگی میکنم‌.ازشما عاجزانه تقاضا میکنم که حداقل یه سقف بالای سرمن وبچه هایم قرار بدهید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
چرا س 200 هزار تومن وقتی میخاد به دست مددجوها برسه میشه 40هزار تومن؟ واقعا کسی نیست که واقعیت هارو نشون بده؟ یا اینکه بعضی از مددجویان 200 تومن میگیرن بعضی 40 تومن؟
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۱:۴۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سلام ، کی تبصره ۱۴ رو برای مدد جویان برداشته میشود ،؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
سلام چرا مستمری مهرماه واریز نشده
Australia
فاطمهدیده بان
۱۱:۴۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۸
سلام خدمت عزیزان وخسته نباشید من چندسال بادودختر مدرسه ای زیرنظرکمیته ام دفترچه بهم نمیدن هربارم گفتم یه چیزی گفتند ودرموردپول به دخترمن چندوقت یکبارداخل کارت میاد چرادلیلش چیه ووسایل مدرسه به دخترانم نمیدن من بجز یارانه وپول کمیته چیزدیگه ای شاملم نمیشه بنم ندادنم اصلا کاراشون غیرمنتقی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
چرا خانواده ای که درامد خوب دارندوخود سرپرست خانواده کار میکند وراحت هزینه ومخارج زندگی را تأمین میکند وراحت از مردم اضافه بر سازمان کلاه برداری میکند چرا باید زیرپوشش کمیته امداد هم قرار بگیرد وکسی که واقعا احتیاج داردازش حمایت نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
سلام کمیته امداد امام خمینی ره حقوق مهرماه چرا واریز نشد
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۳:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید چرا از وقتی که رییس کمیته امداد عوض شده افزایش مستمری ها رو واریز نکردن فقط همون 45 هزار تومان یارانه ها رو ریختن خدا شاهد ندارم سرپرست خانوارم لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام چرا مستمری کمیته امداد هنوز واریز نشده خواهش میکنم پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
برا ما هم چیزی واریز نشده
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۳:۴۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام چرا افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد هنوز واریز نشده
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۸:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام میخواستم بگم که من همسرم زندان هست بعداز یه سال منتظر وپشت نوبت وایسدن در صف کمیته امداد نزدیک یک سال هست مستمری دریافت میکنم ولی امروز زنگ زدن و گفتن باید وام برداری و یه کاری کنی و خودکفا بشی آخه تواین گرونی من یک زن تنها وبایک دختر چطوری برم آرایشگاه بازکنم اونم باوجود این همه سالن به نام از این ها گذشته مگه یه آرایشگاه کوچک چقدر کارمیکنه که هم قسط وام بپردازم وهم خرج زندگیمو بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۳۱ تير ۱۳۹۸
سلام پدر من بیمار است ومددکمیته امداد اما دوماه است حقوق برای او واریز نمیشود به مددکاری مراجعه میکنیم میگه سیستم ایراد داره وواریز میشه به خدا برای کرفتن انسولین پول نداره درامدی هم نداره از کار افتاده وبیمار است چکار باید بکنه
Iran (Islamic Republic of)
نام عایشه صفرزایی
۱۸:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
باسلام وخسته نباشیدمادرم 70سالشه وتحت پوشش کمیته امداداستان گلستان ازادشهرروستای ازدارتپه میباشدمادربیماریهای زیادی داردهفت ساله که بیمارپلاکت خون داره چهارساله مشکل قلب ومعده هم داره که تحت نظردکترهست ولی کمیته امدادازادشهرتابهال به این پیرزن هیچ گونه رسیدگی ازلهازکمک پولی که بایدمخراج وخرج داروودرمانشوبدن یک هزارتومان کمک نمیکنندحالادوساله که برای پلاکت خونش دکترنمیره چون که هرماه فقت 53هزاردرماه براش مستمری واریض میکنن ودرماه 45 هزارفقت یارانه ازهمه تحت پوشش یهامستمری ویارانه اضافه شده ولی چرابرای مادرم مستمری ویارانه اضافه نمیشه به کل اسم مادرموازسیستم خارج کردن ودرماه هرچی که به دلخوای خودشون باشه واریزمیکنن تادهنش بسته باشه اون بدبخت مریض وناتوان هست درضمن یارانه منم بامادرم بوده ازاول درسال 98یارانه من واریزنمیشه شمارابه خدابه درددل ماومادرپیرومریضم رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
باسلام واحترام خدمت اقای فتاح. من چند ساله تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ره هستم پیرزنی بی سرپرست بدون هیچ درامدی ومستاجرهم هستم.چندماهه حقوق من را قطع کردن مراجعه میکنم مددکار میگه شما تبصره۱۴ هستید سیستم اینو میگه. حالا من مستاجر تواین وضعیت چکار کنم.خواهشن رسیدگی شود.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۸:۵۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
من‌میدونم کسی بود همسرش فوت کرد و رفت تحت پوشش کمیته امداد بعد با ترفند شناسنامه جدید گرفت بدون اسم همسر فوت شده و الان ازدواج کرده ولی هنوز داره از خدمات کمیته استفاده میکنه کجا باید گزارش کنم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
باسلام واحترام
جناب آقای فتاح ماتاکی منتظربمانیم تاقانون70درصدتخفیف جریمه ریالی سربازی اجرابشه تنها9ماه دیگربیشترفرصت نداریم برای پرداخت جریمه ریالی سربازی توروخداهرچه سریعترپیگیری واجراش کنید
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
Masinabati
۰۶:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام آیا کسی که تحت پوشش کمیته امداد خمینی هست برای گرفتن وام ۳ میلیون تومانی به ضامن احتیاج دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
مسئولان و مدیران و عزیزان زحمتکش
تو را به روح و جسم امام سفر کرده قسمتان میدهیم
به داد معلولان برسید
خیلی وضعیت ما نابسامانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
من برا هزینه های درمان رفتم کمیته امداد گفتند بریید مرکز بیمه سلامت رفتم مرکز بیمه اونا گفتند با ما نیست
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۱۹:۴۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
من مادر و پدرم تحت پوشش قرار دارند.خدا خیر بده به خدمت گزاران.در حد توان کمک میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
من مجرد هستم فاقد مسکن ودرامد میتونم تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
لطفا بگید چرا دندانپزشکی ندارید با این همه هزینه چطور دندانمان را درست کنیم
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۷:۲۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام پدرم تحت پوشش کمیته امداد هست و ماهیانه مبلغ ۹۰هزار تومان دریافت میکند در ضمن خانواده پدرم سه نفره هستند ولی بازم خدا خیرشون بده کمک هایی غیر از کمک نقدی هم میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
چراب کسایی بیمه خیلی کم واصلا کسایی ک بیمه ندارن زیرپوشش کمزته قرارنمیگیرند؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام وخسته نباشید اقای فتاح آیا خانواده‌ای که تحت پوشش کمیته امداد هستند وسایلی از قبیل یخچال وتلویزیون که اسقاطی شده وتو خریدش را ن دارند بهشون تهیه میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
بنده مددجوی کمیته امداد هستم با بیماری حاد
ولی دفترچه بیمه بهم ندادن بارها هم مراجعه کردم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر محمد یزدی
۱۳:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام‌ چرا باید مستمری پسر من که خانواده ۴ نفره هستیم ی نفره بدن اقای فتاح میگن ی نفره ۲۰۰ تومن‌درصورتی که پسر من ۱۰۸ تومن میگیره سبد حمایتی هم ۱۰۰ تومن اخه با صدتومن چی میدن خودتون جای ما بزارید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر محمد
۱۳:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام‌ پسر من بعد ۱۰ سال پشت نوبتی تازه بهش مستمری میدن سه ما مبلغ ۳۸۰ دادن که طبق جدول خانواده ۴ نفره بود ولی الان کم کردن سه ماه بهش ۱۰۸تومن‌میدن سبد حمایتی هم ۱۰۰ میدن اخه با صدتومن نمیشه براش پوشک خرید چرا کم کردن عوض زیاد کردن کم کردن چرا
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۱۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
من نخاعی وتحت پوشش بهزیستی میشناسم که اینجور که به کمیته امداد میرسند اصلا به اونها رسیدگی نمیشود،در کمک به مستضعفین هم تبعیض وبی عدالتی!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام
بنده مددجوی کمیته امداد هستم و بارها مراجعه کردم برای دفترچه بیمه، که نه معرفی کردند و نه صادر کردند
آخرین اخبار