رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته ۲۰ درصد جمعیت سیستان وبلوچستان دخانیات مصرف می‌کنند که این رقم پنج درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

مصرف دخانیات در سیستان و بلوچستان پنج درصد از میانگین کشوری فراتر استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: مصرف دخانیات در جامعه عامل بروز بیماری‌های قلبی، تنفسی و سرطان است و بیش از چهار هزار ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد آسیب‌های ریه افراد ناشی از مضرات و مصرف دخانیات است، افزود: ۱۷ درصد زنان ۱۸- ۳۵ سال در سیستان و بلوچستان قلیان استفاده می‌کنند و این آمار زنگ خطری است که باید با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، فرهنگ سازی، آموزش و مشارکت مردم مصرف دخانیات در استان کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: برونشیت مزمن، آسم و بیماری مزمن انسداد تنفسی؛ از جمله بیماری‌های است که براثر استعمال دخانیات بروز پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: این بیماری‌ها بسیار ناتوان کننده و سخت هستند و زندگی افراد را مختل می‌کنند.

هاشمی شهری یکی دیگر از مشکلات مصرف سیگار را اختلالات در جداره عروق اعلام کرد و گفت: جداره عروق حالت سفت و سخت پیدا کرده و انعطاف عروق کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ع

۴۰ درصد آسیب‌های ریه افراد ناشی از مضرات و مصرف دخانیات است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار