در سراسر جهان، تصادفات رانندگی موضوعی مربوط به سلامت همگانی است که انسان ها ضمن ایفای نقش اساسی در این زمینه مهمترین قربانیان انواع رانندگی هستند؛ در این مطلب راهکارهای کاهش خشم در حین رانندگی بیان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه گفت: بر اساس تحقیقات، عواملی نظیر خطای انسانی به میزان ۶۵ درصد، نقص فنی خودرو ۱۵ درصد، مشکلات فنی جاده ۱۳ درصد و شرایط آب و هوایی به میزان ۷ درصد در بروز سوانح رانندگی در ایران نقش اساسی دارد.

مریم مجد با بیان اینکه ریشه اصلی رانندگی تهاجمی و تخلفات ناشی از آن را باید در شرایط روانی و خصیصه های شخصیتی مختلف جستجو کرد، افزود: ویژگی های شخصیتی نظیر عجول بودن، فقدان احساس مسوولیت در مقابل دیگران، تحریک پذیری، تیپ شخصیتی A و هیجان خواهی با بی توجهی به مقررات رانندگی همراه بوده و می تواند عاملی برای تصادفات باشد.

ویژگی های افراد دارای تیپA شخصیتی

او ادامه داد: ویژگی افراد تیپ A این است که همیشه عجله دارند، خیال می کنند زمان خیلی کند می گذرد و اگر دیگران کند کار کنند حوصله آنان سر می رود، خیلی زود ناراحت می شوند، به رقابت های اجتماعی علاقمندند، حالت تهاجمی دارند، بیش از اندازه و در همه جا درگیر می شوند و به طور دائم افکار جدیدی را بر خود تحمیل می کنند.

این کارشناس سلامت روان اضافه کرد: گاهی مسایل مربوط به کار یا شرایط رانندگی مثلا رانندگی در سرما و گرما که بخش مهمی از زندگی روزمره آنان را تشکیل می‌ دهد، آستانه تحمل راننده‌ ها را پایین می ‌آورد که به اصطلاح گفته می ‌شود آنها زود از کوره در می ‌روند.

مجد بیان کرد: دلایلی مانند شتاب زدگی رانندگان، بی صبری، شلوغی و ترافیک سنگین، مسابقه با رانندگان دیگر، داشتن حس حقارت، اشتباهات رانندگان دیگر، خستگی، ناراحتی، سر و صدای اتومبیل ها، نبود جاده های استاندارد، اقدامات تهاجمی مانند رعایت نکردن فاصله ایمن بودن اتومبیل ها، اعمال و رفتارهای خصمانه رانندگان، رد و بدل کردن الفاظ خشمناک و فشارخون بالا حین رانندگی، از عوامل موثر در ایجاد استرس رانندگان به شمار می رود.

او ادامه داد: هر یک از این رویدادها می توانند باعث بروز رفتار خصمانه و پرخاشگرانه در رانندگان شود، بانوان به علت ویژگی های خاص شخصیتی محتاط تر و آرام ترند و در رانندگی از حرکت های خطرناک بیشتر دوری می کنند.

این کارشناس سلامت روان در دانشگاه، باثبات ترین متغیر پیش بینی کننده رفتار رانندگی مخاطره آمیز را سن و جنسیت عنوان کرد و گفت: مردان جوان بیشترین میزان رانندگی پرخطر را دارند، رانندگی مخاطره آمیز در جوانان ممکن است به معنای تجربه استقلال در آنان، بی اعتنایی به مراجع قدرت و تأثیر همسالان و ارضای هیجان خواهی در آنان باشد.

انعکاس شخصیت، تفکر و انگیزه های افراد در رانندگی

مجد افزود: پژوهش ها نشان می دهد تفکرات رایج در بین رانندگان که باعث بروز خشم در آنها می شود نظیر «نفر اول بودن»، «سعی کن به من برسی»، «به آنها باید درس داد» است و در مجموع می توان گفت شیوه رانندگی، منعکس کننده ویژگی های شخصیتی، شیوه تفکر و انگیزه های فرد است، بنابراین پیش از آنکه تصمیم بگیریم عمل راننده دیگر را تلافی کنیم یا با او گلاویز شویم، از خود بپرسیم آیا ارزش دارد که وقت خود را هدر دهیم، به دردسر بیفتیم یا آسیب ببینیم؟

او مهمترین عوامل بروز پرخاشگری در رانندگی را «عوامل محیطی» شامل ترافیک سنگین، آب و هوا، آلودگی صوتی، آلودگی هوا، تنگی وقت و عجله داشتن و «عوامل روانی» شامل عصبانی بودن، ترسیدن، اضطراب داشتن، ناکامی‏ و شکست ها در طول روز، خواب ‏آلودگی، شنیدن خبر ناگوار، دیدن محیط هایی که تداعی کننده صحنه های دردناک در گذشته است، داشتن درد شدید و خوردن دارو قبل یا حین رانندگی عنوان کرد.
انتهای پیام/م

راهکارهای موثر در کاهش خشم حین رانندگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.