مهارت ارتباطی، توانایی برقراری ارتباط کارآمد با دیگران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیده نادری کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: مهارت ارتباطی، توانایی برقراری ارتباط کارآمد با دیگران است، کارآمد بودن یعنی پیام با احتمال بیشتری به مخاطب انتقال یافته و به نحوی در او تأثیر گذاشته و واکنش او را در پی داشته باشد.

وی، در خصوص ضرورت مهارت ارتباط موثر بیان کرد: دستیابی به پیوند‌های اجتماعی و به دنبال آن احساس امنیت، آرامش، اهمیت و احترام، نیازمند برخورداری از برخی از مهارت‌های اجتماعی است که مهم‌ترین آن‌ها را توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران تشکیل می‌دهد و یکی از اصول مهارت‌های زندگی از جمله ارتباط موثر آن است که قابل یادگیری بوده و همه می‌توانند با فراگیری و تمرین آن عملکرد موثرتری در تعامل با دیگران داشته باشند.

حمیده نادری ادامه داد: پیامد‌های نداشتن مهارت ارتباطی شامل ایجاد سوء تفاهم، نارضایتی از روابط با دیگران، احساس تنهایی، کاهش اعتماد به نفس و احساس درماندگی، آسیب پذیری و کاهش توانایی در مقابله با مشکلات، انزوا و طرد، استرس و فشار روانی، احساس خشم و تعارض، ناکامی در ارضای نیازهاست.

این کارشناس سلامت روان اضافه کرد: برقراری ارتباط، عبارت است از ارسال پیام از یک شخص به شخص دیگر به کمک یک کانال ارتباطی کلامی یا غیرکلامی و اجزای آن نیز شامل فرستنده، گیرنده، پیام، کانال ارتباطی و بازخورد است.

وی، ارائه بازخورد دلگرم کننده همراه با تحسین، انتخاب زمان مناسب برای صحبت، سعی در پی بردن به احساس دیگران و ارائه راه حل‌های احتمالی، سر وقت و به موقع حاضر شدن، داشتن ظاهری تمیز و آراسته، معرفی دقیق و متناسب با موقعیت از خود، مثبت نگر بودن، داشتن رفتاری همراه با فروتنی و ادب را از جمله راهکار‌های ارتباط موثر دانست.

انتهای پیام/چ

برقراری ارتباط موثر با دیگران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.