مدیریت‌جهاد‌کشاورزی شهرستان هرسین گفت : در شهرستان هرسین ۶۰هکتار باغات گل محمدی وجود دارد و با توجه به عملکرد گلستانهای شهرستان که در هر هکتار ۳تُن میباشد، پیش بینی میشود امسال بیش از ۱۸۰تُن گل‌محمدی از سطح گلستانهای هرسین برداشت شود.

به گزارش خبرنگار   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،بابک‌قاضی‌مدیریت‌جهاد‌کشاورزی شهرستان هرسین گفت : خوشبختانه بدلیل وجود امکانات لازم در شهرستان قسمتی از گلهای برداشت شده به کارخانه گلاب‌گیری ارسال و سپس روانه بازار مصرف میشوند و بخش دیگر آنها صادر خواهد شد.

وی گفت : از شاخص‌ترین ویژگیهای این محصول بقاء و سازگاری آن نسبت به کم آبی،شوری،سرما و فقر مواد غذایی خاک است و همین ویژگی باعث شده که کارشناسان جهاد کشاورزی بر توسعه سطح زیرکشت این محصول تاکید داشته باشند.

قاضی افزود : توسعه سطح زیرکشت گل محمدی علاوه بر صرفه اقتصادی و سودآوری خوب، با ایجاد صنایع تبدیلی سهم مهمی در اشتغالزایی و درآمد پایدار برای کشاورزان دارد.

وی افزود : زمان برداشت گل محمدی در هرسین، حدوداً از اردیبهشت ماه تا اواسط خردادماه است و این کار در هر منطقه ۲۰تا۳۰ روز طول می کشد.

قاضی گفت : گل محمدی پس از باز شدن، دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر، طی ۲۴ ساعت رنگ آن سفید شده و می‌ریزد... بنابراین لازم است قبل از طلوع آفتاب و ترجیحاً در هوای خنک بامدادی، اقدام به برداشت روزانه گل‌های باز شده نمود.

وی گفت : از هر کیلوگرم گل تَر ۱/۵ تا ۲ لیتر گلاب و از هر ۶تا۷ تُن گل تَر ۱کیلوگرم اسانس بدست می‌آید.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر گلاب و اسانس محصولات دیگری نیز از گل‌محمدی تولید میشود بیان داشت  : محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می‌باشد، که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

قاضی گفت : مصارف دارویی این گلها بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی‌سازی و تهیه بستنی نیز از آن استفاده می‌شود .

 

 

انتهای پیام/د

قسمتی از گلهای برداشت شده به کارخانه گلاب‌گیری ارسال شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.