به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از کسبوکارهای مهم و پرسود در صنعت خودرو متعلق به شرکتهای تیونر است، تیونر یا تیونینگ به عمل ایجاد و اصلاح تغییرات در ظاهر و یا مشخصات فنی خودرو گرفته میشود، اتفاقی که در زبانی ایرانیها بیشتر با عنوان "اسپرت کردن" شناخته میشود. کار شرکتهای تیونر آن است که با مطالعه و شناخت سیستم فنی، طراحی بدنه و اجزای خودرو، بتوانند به بهترین نحو تغییراتی جزئی یا اساسی در سیستم خودرو ایجاد کنند که بازدهی آن چند درصد و یا حتی چند برابر افزایش پیدا کند. همانطور که میدانید برای افزایش سرعت، قدت و بازدهی خودرو، نوع طراحی بدنه و آیرودینامیک، چرخها، سیستم انتقال، نوع پیشرانه، واحد فرمان پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و دیفرانیسل چرخها و حتی سیستم ترمز و توقف خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.
شرکتهای تیونر نیز با تغییرات در بدنه و آیرودینامیک خودرو موجب افزایش سرعت و نیروی داونفورس شده و با تغییرات فنی آن قدرت و بازدهی خودرو را افزایش میدهند، رنگبندیهای خاص و ویژگیهای اسپرت نیز برای جذابیت بصری مدلها به خودرو افزوده خواهد شد و سرانجام اینکار به طور معمول نسخهای جذابتر از مدل اصلی یک خودرو خواهد بود.
کار شرکتهای تیونر بسیار محبوب بوده و حتی برخی از این شرکتها به طور اختصاصی تنها محصولات یک برند به عنوان مثال پورشه را تیونینگ کرده و به بازار عرضه میکنند. بسیاری از این شرکتهای تیونر نیز تحت مالکیت خودروسازهای بزرگ قرار دارند و زیر نظر خود شرکت اصلی، بازدهی محصولات آنها را افزایش داده و مجددا به فروش میرسانند.
بیشتر بخوانید: خودروی BMW M2 CS اتومبیلی پرقدرت و انعطافپذیر +تصاویر
اما به نظر میرسد شورولت برنامه دارد تا در مدل کوروت C8 از سیستمی استفاده کند که قابل تیونینگ کردن نیست، طبق اطلاعات منتشر شده از سایت Muscle Cars & Trucks، شورولت در کوروت C8 که یکی از مهمترین محصولات این شرکت در سال جاری خواهد بود، از یک واحد فرمان پیشرانه مخفی استفاده میکند که بازخوانی، نوشتن و ایجاد تغییرات در آن تقریبا غیرممکن است. البته شرکتهای تیونر همچنان میتوانند تغییراتی مکانیکی در پیشرانه خودرو ایجاد کنند، ولی بدون دسترسی به واحد کنترل پیشرانه، بخش اعظمی از این تغییرات بلا استفاده بوده و یا تاثیرات جزئی خواهند داشت.
بر اساس این ادعا اگر گروهی در تلاش باشند تا به واحد کنترل پیشرانه کوروت C۸ دسترسی پیدا کنند، سیستم رایانهای این خودرو از کار میآفتد و تنها به وسیله خود شورولت قابل راه اندازی مجدد است. حال در زمان عرضه این مدل باید دید این ادعا چقدر صحیح بوده و آیا شرکتهای تیونر میتوانند به این سیستم نفوذ کنند یا خیر؟
انتهای پیام/