مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: مبارزه با پسیل پسته درسطح ١٢هزار و۵٠٠ هکتار از باغات پسته بارده شهرستان شروع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، آغاز مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: مبارزه با آفت پسیل پسته در سطح ١٢ هزار و۵٠٠ هکتار از باغات پسته بارده شهرستان شروع شده است.

آغاز افزود: پسیل پسته که در اصطلاح به آن شیره ی خشک گفته می شود آفت درجه یک مناطق پسته خیز است که متاسفانه در صورت عدم کنترل و مبارزه با آن ها خسارت زیادی به درختان پسته وارد می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم اضافه کرد: حشره پسیل معمولا در اواخر اسفند و با گرم شدن هوا از پناهگاه‌های زمستان‌گذران خارج شده و بلافاصله پس از متورم شدن و باز شدن جوانه‌های پسته شروع به فعالیت، تغذیه و تخم‌ گذاری می‌ کند.

وی اظهارداشت: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه، موجب ریزش برگ‌ها و حتی جوانه‌های گل و برگ سال آینده درختان پسته شده و باعث ایجاد خسارت کیفی و کمی محصول پسته می‌شود.

آغاز بهترین و موثرترین روش مبارزه با آفت پسیل پسته را اعمال مدیریت تلفیقی دانست و افزود: در روش مدیریت تلفیقی، از فصل زمستان تا بعد از برداشت محصول پسته، اقداماتی همچون هرس کردن، شخم زدن زمین، استفاده از روش های غیرشیمیایی و بیولوژیک ، استفاده از کارت ها و نوارهای زرد برای کنترل آفات به ویژه پسیل پسته توصیه می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان با تأکید بر افزایش آگاهی بهره برداران بخش کشاورزی، خاطر نشان کرد: کشاورزان باید برای کنترل به موقع آفت، از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی در راستای خرید سموم، نحوه و زمان سمپاشی و کاربرد تجهیزات کنترل غیرشیمیایی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید سموم مورد نیاز را بر اساس توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی از فروشندگی های مجاز تهیه کنند، افزود: آفت پسیل در طول سال چندین نسل را تولید می کند به همین دلیل سم‌ پاشی‌های خودسرانه و بی‌رویه و عدم سمپاشی به موقع باعث مقاوم شدن این آفت شده و سموم حشره‌ کش کارآیی خود را در کنترل آفت از دست می‌ دهند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گفت: در حال حاضرسطح زیر کشت باغات پسته در شهرستان ١٧ هزار هکتار است که ١٢هزار و۵٠٠ هکتار آن بارور است.

انتهای پیام/ غ

آمادگی و مبارزه به موقع باغداران با آفت پسیل

برچسب ها: جهادکشاورزی ، پسته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.