سازمان جهانی بهداشت، میزان مصرف روزانه نمک برای هر نفر را ۵ گرم توصیه کرده اما این میزان در ایران به ۲ برابر یعنی ۱۰ گرم می‌رسد.

نمک اصلی‌ترین عامل افزایش فشار خون/ اجتناب از مصرف بی رویه نمکبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر زهرا اباصلتی  رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سدیم "ماده موثر نمک"را عامل اصلی افزایش فشار خون ذکر نمود و گفت: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان مصرف نمک برای هر نفر روزانه ۵ گرم توصیه شده، اما این میزان در ایران به ۲ برابر یعنی ۱۰ گرم می‌رسد.

وی با بیان اینکه نمک باید به مقدار بسیار کم و در حد ۵ گرم در روز مصرف شود، ادامه داد: افرادی که سنشان بالای ۵۰ سال است یا مبتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی هستند باید روزانه کمتر از ۳ گرم نمک مصرف کنند و این مقدار کم نمک باید فقط از نوع تصفیه شده ید دار باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف بی رویه نمک، زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون بالا است، گفت: کاهش مصرف نمک تنها در بزرگسالان توصیه نمی‌شود، بلکه با توجه به این امر که ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل می‌گیرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازی سالم در کودکان از اهمیت به سزایی برخوردار است.
 
اباصلتی افزود: مصرف بیش از حد غذا‌ها و تنقلات حاوی نمک زیاد در کودکان سبب عادت کردن ذائقه آن‌ها به طعم شوری شده و با گرایش آن‌ها به مصرف نمک بیشتر، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انواع محصولات غذایی مانند سوسیس، کالباس، پیتزا و سایر انواع فست فودها، کنسروها، خیار شور، تنقلات شور مثل چیپس و انواع پفک حاوی مقادیر زیادی نمک هستند و باید مصرف این مواد به حداقل ممکن برسد.
 
اباصلتی افزود: توصیه می کنم برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی، میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می‌شود کاهش پیدا کرده و با حذف نمکدان از سر سفره از مصرف بی  رویه نمک اجتناب گردد.

وی ادامه داد: با توجه به امکان استفاده جوش شیرین در انواع کیک و با در نظر گرفتن این نکته که جوش شیرین دارای مقدار زیادی سدیم "عنصر موثره نمک" است توصیه می شود بیماران مبتلا به پر فشاری خون که به علت ابتلا به بیماری محدودیت مصرف نمک دارند، مصرف مواد حاوی جوش شیرین را محدود کنند.

 
انتهای پیام //ف . ک
 
 

نمک علت افزایش  فشار خون 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.