معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل ناتوانی و مرگ و میر زودرس در جهان و ایران است.

فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر در ایجاد بیماری‌هاستبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مهدی قلیان اول معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بر اساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران (۱۶ میلیون نفر) از فشار خون بالا رنج می‌برند گفت: در این میان تنها ۶۰ درصد از افراد مبتلا از بیماری خود اطلاع دارند و فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۰ الی ۲۰۱۶، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود ۳ برابر شده است تصریح کرد: به منظور اطلاع رسانی و افزایش اگاهی جامعه و همچنین شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون طرح ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت الی ۱۵ تیر ماه در دو مرحله به اجرا در آمده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزایش نسبت شناسائی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامد‌ها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا برشمرد و گفت: بر اساس این طرح حداقل ۵۰ درصد از افراد بالای ۳۰ سال (یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر) زیر پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت.

قلیان اول افزود: در این طرح تمامی افراد ۳۰ سال و بالاتر ایرانی ساکن در مناطق زیر پوشش دانشگاه، بیماران کلیوی در همه گروه‌های سنی و زنان باردار در همه گروه‌های سنی زیر پوشش قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه در این طرح علاوه برمراجعه حضوری افراد، ۹۶ پایگاه سیار نیز در اماکن پر تردد کار غربالگری فشار خون را بر عهده خواهند داشت تصریح کرد: همچنین سامانه خود اظهاری فشار خون به نشانی salamat.gov.ir راه اندازی شده است و افراد بالای ۳۰ سال می‌توانند با مراجعه به این سامانه و ثبت اطلاعات خود در این طرح شرکت کنند.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران  از فشار خون بالا رنج می‌برند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.