مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، یکی از مشکلات اساسی تولید خرما را نداشتن استراتژی مشخص عنوان کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مسعود لطیفیان در نشست مشترک فعالان حوزه کشاورزی استان بوشهر افزود: برای بهبود وضعیت خرما،  تشکیل صندوق ملی حمایت از خرما در وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است و معتقدیم بسیاری از مشکلات بخش خرما در قالب زنجیره ارزش افزوده قابل حل است و مهمترین مشکل موجود حمایت مالی از این زنجیره است.

وی هدف از تاسیس صندوق حمایت از محصول خرما را برطرف کردن مسائل و مشکلات مالی تولید کنندگان و صنایع با رویکرد مشارکتی و موسسه‌ای با حمایت دولت عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به مزیت‌های این محصول و توانمندی‌های مختلفی که صنایع وابسته به آن دارد این صندوق به وجود تشکل‌های منسجمی نیازمند است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای کمک به تولید خرمای کشور و بر طرف کردن برخی از مشکلات مالی تولیدکنندگان و صنایع (چرخه تولید) وجود چنین موسسه‌ای با مشارکت بهره برداران صنعت خرما و با حمایت دولت ضروری است.

لطیفیان یادآور شد: تشکیل صندوق توسعه ملی خرما موجب شناسایی توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی این محصول ارزشمند برای جهت گیری سرمایه گذاری‌ها در سازمان‌های دولتی وخصوصی می‌شود.

وی، بهره برداران از صندوق ملی حمایت از خرما را تعاونی‌های نخلداران، صاحبان صنایع تکمیلی وفرآوری خرما، صادرکنندگان، تشکل‌های مرتبط با این، اتحادیه‌های نخلداران یا شرکت‌های تعاونی نخلداران استان ها، انجمن ملی خرمای ایران و اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور معرفی کرد.

این مقام مسوول افزود: براساس برنامه ریزی‌ها میزان سرمایه اولیه صندوق ملی حمایت از خرما سهم دولت ۴۹ درصد و سهم بخش غیردولتی ۵۱ درصد است.

لطیفیان با اشاره به اجرای طرح جامع اصلاح باغبانی استان بوشهر گفت: در این طرح اصلاح و نوسازی باغ‌های درجه ۲، حذف و جایگزینی باغ‌های درجه ۳ نخیلات، ایجاد ارزش افزوده از ضایعات خرما، ایجاد نخلستان الگویی مکانیزاسیون نخیلات، مقابله با آفات چوبخوار خرما به عنوان یکی از چالش‌های اساسی نخیلات دیده شده است.

او بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی تولید خرما در کشور نداشتن استراتژی مشخص در این بخش است و برای ما مشخص نیست خرما را برای چه هدفی تولید می‌کنیم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در زمان حاضر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمایی که در کشور تولید می‌شود ۶۰۰ هزار تن مصرف تازه خوری، ۳۵۰ هزار تن مصرف صنایع فرآوری و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن مصرف صادراتی دارد.

لطیفیان مهمترین چالش‌های موجود در تولید خرما در کشور را پایین بودن بهره وری آب، نبود امکان رقابت پذیری برای حلقه تولید کننده درزنجیره به دلیل خرد مالکی و نبود یکپارچگی، ایجاد ارزش افزوده پایین به دلیل کم بودن عملکرد و بالا بودن میزان ضایعات معرفی کرد.

او برداشت غیر اصولی خرما، کیفیت پایین خرمای تولیدی و نداشتن  تطابق بااستاندارد‌های بین المللی، پایین بودن فناوری و دانش فنی حلقه تولید، سطح پایین مکانیزانسیون، هدف گذاری تولید، امنیت غذایی و تامین نیاز داخلی، تامین نیاز صادراتی، تامین نیاز صنایع فرآوری را از دیگر چالش‌های پیش رو معرفی کرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرد: تولید خرمای ایران با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و فرهنگ سازی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

لطیفیان افزود: اگر سرانه مصرف خرما را به ۱۲ کیلوگرم در سال برسانیم، مصرف داخلی به ۹۶۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

وی همچنین پیش بینی کرد: در سال ۱۴۰۰ صادرات خرما با افزایش ۱۵ درصدی به حدود ۲۸۷ هزار تن باید برسد.

مدیرکل دفتر امورمیوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی ادامه داد: ایران از نظر تولید و سطح زیر کشت خرما در رتبه دوم و سوم و از نظر صادرات رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده و ۱۱.۳ درصد صادرات این محصول به جهان سهم ایران است.

لطیفیان توضیح داد: جنوب کرمان با ۱۸ درصد کل تولید، سیستان و بلوچستان ۱۵ درصد، بوشهر و کرمان هر کدام ۱۴ درصد، فارس ۱۳ درصد، خوزستان و هرمزگان هر کدام با ۱۲ درصد از استان‌های برتر تولید خرما هستند.

او گفت: برای توسعه صادرات و تولید خرمای با کیفیت، روش‌های سنتی تولید باید کنار گذاشته شود و از روش‌های استاندارد موجود در دنیا از جمله یوروگپ و خرمای ارگانیک استفاده شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: می‌توانیم ۶۱ درصد خرمای کشور را با استاندارد یوروگپ و ۱۸ درصد دیگر را با استاندارد ارگانیک تولید کنیم.

لطیفیان گفت: نهال باید استاندارد، اصیل و سالم باشد که برخی افراد بدون توجه به سلامت و تائید اصالت نهال از مراجع ذیصلاح دولتی خود را دچار ضرر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از ارقام کشت خرما متوقف شده است، تاکید کرد: در زمان حاضر برای استان بوشهر رقم مجول و پیارم مشکل ندارد در همین راستا زمینه واردات هشت هزار اصله نهال مجول فراهم شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در زمان حاضر خرما با حدود ۲۵۳ هزارهکتار سطح زیرکشت، بیشترین سطح باغات میوه‌های نیمه گرمسیری کشور را دارا ست و سطح وسیعی از اراضی نواحی جنوب و جنوب غربی ایران به نخلستان‌ها اختصاص دارد.

لطیفیان عنوان کرد: حدود ۹۸.۸ درصد از خرمای تولیدی کشور به ترتیب در استان‌های سیستان وبلوچستان، جنوب استان کرمان، فارس، کرمان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و مابقی در سایراستان‌های خرما خیز به دست می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر نیز گفت: مصوبه تشکیل صندوق حمایت از سرمایه گذاری خرما مهمترین دستاورد جشنواره ملی خرماست که پارسال در بوشهر برگزار شد.

خورشید گزدرازی افزود: استان بوشهر به عنوان یکی از تولید کنندگان خرمای کبکاب و زاهدی است و در همین زمینه فعالان این حوزه تقاضا دارند با همکاری سازمان کشاورزی بخش تحقیقات و فنی مهندسی در استان با اولویت فرآوری تولید و محصولات جانبی خرما با توجه به توانمندی‌های موجود در استان راه اندازی شود.

وی حذف بیمه سهم کارفرما در کارگاه‌های زیر پنج نفر را از دیگر خواسته‌های فعالان این بخش در استان بوشهر عنوان کرد و ادامه داد: اگر این مشکل در سطح ملی برطرف شود حتی کارگاه‌های فصلی هم می‌توانند با استفاده از این مزیت، از رکود خارج شوند و با توجه به نزدیک شدن به فصل خرما در استان بوشهر می‌توانیم نیرو‌های زیادی را جذب  کنیم و فعالان این بخش می‌توانند نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته باشند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ک

صندوق ملی حمایت از خرما تشکیل می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.