جامعه آگاه با هویت انسانی، ملی و دینی با تعمیق آگاهی تحقق پیدا کرده و منجر به عمق نگری می‌شود.

آگاهی یکی از ویژگی‌های جامعه پیشروستبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آیت الله رضا رمضانی نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری در دیدار با مدیرکل و جمعی از مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: انسان برای دانستن قدر خود نیاز به شناخت، درک و ایجاد رابطه درست با خود دارد.
وی تصریح کرد: اگر فردی رابطه درستی با خود داشته باشد رابطه وی با خدا و دیگران بدرستی انجام شده و شناخت نسبت به خداوند نیز سبب معرفت نسبت به خود و دیگران می‌شود.
نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آگاهی یکی از ویژگی‌های جامعه پیشرو است، افزود: جامعه آگاه با هویت انسانی، ملی و دینی با تعمیق آگاهی تحقق پیدا کرده و منجر به عمق نگری می‌شود.
وی درباره ضرورت‌های یک جامعه پیشرو نیز بیان کرد: در یک جامعه پیشرو به مطالعه، دقت و فهم پرداخته شده که سبب رشد فکری جامعه در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و فراهم شدن بستر برای تفکر در جامعه می‌شود.
آیت الله رمضانی با تاکید بر اینکه آدمی زیر زبان خود پنهان است و با حرف زدن جایگاه انسان‌ها مشخص می‌شود، تصریح کرد: مردم ما به لحاظ سطح معلومات سیاسی حضور بایسته، شایسته و مستمری دارند، ولی به لحاظ اطلاعات عمومی در جایگاه مناسبی قرار ندارند.
نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه افزایش اطلاعات عمومی نیازمند پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری است، گفت: در بخش سخت افزاری آمار استان گیلان به لحاظ تعداد کتابخانه‌های عمومی و روستایی در جایگاه مناسبی قرار ندارد و باید از دستگاه‌ها در این راستا کمک گرفته شود.
وی با تاکید از الگوبرداری از «دوره چتر کتاب» در هامبورگ آلمان که به بالاترین مقام این ایالت محول می‌شود، افزود: در استان گیلان نیز نماینده، ولی فقیه، استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان و شهرستان‌ها باید در توسعه نهضت کتابخوانی ورود پیدا کنند.
لزوم توجه بیشتر آموزش و پرورش به توسعه کتابخوانی
آیت الله رمضانی با بیان اینکه که در بخش نرم افزاری نیازمند انعقاد تفاهم‌نامه‌های عملیاتی کتابخانه‌های عمومی با آموزش و پرورش هستیم، ادامه داد: این تفاهم نامه به شکل‌های مختلف نظیر جشن منطقه‌ای، فصلی، سالانه، شهری، استانی در مدارس، توسعه تمام کتابخانه‌های مدارس است.
نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه توسعه کتابخوانی نزد آموزش و پرورش باید از جایگاه بسیار بالایی برخوردار شود، افزود: نتیجه و برآیند کتابخوانی به تمام بخش‌های جامعه تسریعی پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: ایجاد تفاهم‌نامه با صدا و سیمای استان و ملی برای تهیه انیمیشن به زبان نسل کودک، نوجوان و جوانان در راستای توسعه و تعمیق کتابخوانی توسط صدا و سیما، تهیه کتاب‌های مناسب در مساجد و تعامل با فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اقدامات ضروری در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.
وی با بیان اینکه گیلان استانی ولایت مدار و فرهنگ محور است، تصریح کرد: مسئولان در هر جایگاهی باید با ابتکار در توسعه کمی و کیفی زمینه را برای رشد ملموس در آن بخش فراهم کنند.
کرمی: پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی کتابخانه مرکزی رشت
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه جامعه کتابخوان از خانواده نشأت می‌گیرد، اظهار کرد: با ایجاد فضا و شرایط مناسب برای بانوان در خانواده‌ها و کودکان دیگر نگران جامعه کتابخوان نخواهیم بود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان تصریح کرد: ایجاد فضای مناسب برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌ها و همچنین اجرای برنامه‌های ویژه و دوره‌های آموزش رایگان از دیگر اقدامات لازم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
وی با اشاره به برگزاری نهمین دوره جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، گفت: امسال نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سراسر کشور با موضوع معرفی ابعاد شخصیتی ائمه به ویژه امام رضا (ع)، امام جواد (ع) در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسالان در بخش‌های مکتوب و آنلاین برگزار شده است.
کرمی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، افزود: ارائه خدمات بهینه به ویژه در روستاها، همکاری با NGO و توافقنامه فعالیت آگاه سازی اجتماعی به صورت رایگان و آنلاین، ارائه بهینه و روزانه خدمات و استفاده اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور از جمله این خدمات است.
وی با اشاره به وضعیت کتابخانه مرکزی استان گیلان که نیازمند به بودجه جداگانه‌ای است، تصریح کرد: با گذشت سال‌ها از احداث این کتابخانه متأسفانه این مجموعه تنها ۴۶ درصد پیشرفت داشته است امیدواریم با اتمام این پروزه مردم گیلان از این فرصت فرهنگی مناسب بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/آ

آگاهی بخشی جامعه با مطالعه و کسب اطلاعات عمومی

برچسب ها: کتاب ، کتابخوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.