رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : امسال بالغ بر ۶۲۵ هزار راس دام استان علیه بیماری شاربن واکسینه می‌شوند.

 به گزارش    گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به انجام واکسیناسیون برای تمامی دام‌های شهرستان‌های سنقروکلیایی، صحنه، دالاهو و سرپلذهاب علیه بیماری شاربن گفت : امسال حدود ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۲۵ هزار راس گاو و گوساله این چهار شهرستان علیه شاربن به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

همتی با بیان اینکه واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری شاربن در دیگر شهرستان‌های استان انجام می‌شود، گفت : در هر شهرستانی که بیشتر از پنج سال بیماری شاربن دیده نشود، پایش‌های مراقبتی انجام و واکسیناسیون هدفمند انجام خواهد شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: در شهرستان‌هایی که واکسیناسیون هدفمند علیه بیماری شاربن انجام می‌شود، ماهانه پنج درصد روستا‌ها به صورت رندوم انتخاب شده و مورد پایش قرار می‌گیرند و در صورت مشکوک شدن به بیماری نسبت به انجام اقدامات پیشگیری، تشخیص و درمان اقدام خواهد شد.

همتی در ادامه گفت: بیماری شاربن یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل آن باکتری "باسیلوس آنتراسیس" بوده که در خاک وجود دارد و جزو باکتری‌های هاگ دار است که ممکن است تا ۵۰ سال نیز در طبیعت باقی بماند و با ضدعفونی کننده‌های معمولی هم از بین نمی‌رود.

وی تاکید کرد: شاربن یا سیاه زخم یک بیماری بسیار خطرناک مشترک بین انسان و دام است که معمولا گاو، گوسفند، بز، اسب و آهو را درگیر می‌کند.

همتی گفت: علائم بالینی این بیماری معمولا دیده نمی‌شود و به محض درگیری خون منعقد نشده از منافذ طبیعی بدن دام همچون دهان و بینی خارج می‌شود.

همتی با اشاره به بالا بودن تلفات دام در بیماری سیاه زخم یا شاربن، افزود: این بیماری در دام و به ویژه در نشخوارکنندگان به صورت حاد و فوق حاد بروز کرده و تلفات ناگهانی در گله‌ها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: بیماری شاربن یا سیاه زخم در انسان نیز موجب ایجاد زخم‌هایی می‌شود که معمولا درمانی ندارد و یا سخت و دیر درمان می‌شود.

به گفته همتی واکسیناسیون دام‌های استان کرمانشاه علیه بیماری شاربن از اواخر فروردین ماه شروع شده و تا پایان خرداد ادامه پیدا خواهد کرد .

 

 

انتهای پیام/د

واکسیناسیون حدود ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۲۵ هزار راس گاو و گوساله

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.