بررسی بزرگترین دوپینگی‌های دنیا؛

هیولایی که ورزش را می‌بلعد و مدال‌هایی که پرپر می‌شوند

آخرین ورزشکار معروفی که با اتهام دوپینگ روبرو شده است، مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ را در کارنامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو و بازی‌های آسیایی جاکارتای ۲۰۱۸ تست دوپینگش مثبت اعلام شد. روسلان نورالدینف وزنه بردار ازبکستانی که در المپیک ۲۰۱۲ از رقبای نواب نصیر شلال بود با مثبت اعلام شدن دوپینگش باید مدال‌های خود را به کمیته بین المللی المپیک تحویل دهد.

بزرگانی که در دنیا رسوا شدند

نیل آرمسترانگ دوچرخه سوار مشهور آمریکایی، در گزارش آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا، صاحب بزرگترین و پیچیده‌ترین پرونده دوپینگی در طول تاریخ شد. او ابتدا این موضوع را تکذیب می‌کرد، اما بعد‌ها گفت: «به خاطر پسرم به دوپینگ اعتراف کردم. او مدام از من دفاع می‌کرد، اما واقعیت را به پسرم گفتم». پس از آن همه‌ی مدال‌های آرمسترانگ از سال ۹۸ به بعد پس گرفته شد. دوچرخه سوار آمریکایی برای حفاظت از اعتبار موسسه خیریه‌ی لایو آرمسترانگ، از سِمت مدیریت آن استعفا داد.

بن جانسون سریع‌ترین دونده دهه ۸۰ میلادی نیز با مثبت اعلام شدن نمونه آزمایشش در المپیک ۱۹۸۸، با محرومیت مواجه شد و مثل آرمسترانگ همه مدال هایش را پس داد. جانسون دوباره به ورزش حرفه‌ای برگشت و دوباره تست دوپینگش مثبت اعلام شد، اما این بار برای همیشه از دنیای حرفه‌ای کنار گذاشته شد.

نمونه‌های داخلی

در ایران نیز نمونه‌های مشابه وجود دارد، که ورزشکاران را از رسیدن به بزرگترین عناوین و افتخارات بازداشته است. امیر علی اکبری در رشته فعلی خود یعنی MMA در حال حاضر جزو نفرات برتر محسوب می‌شود، اما بر هیچ کس پوشیده نیست که علی اکبری برای مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ در رشته کشتی فرنگی تلاش می‌کرد. او از بازی در المپیک لندن محروم شد، اما در بازگشت به میادین باز هم اسیر دوپینگ شد و این بار در سال ۲۰۱۳ به صورت مدام العمر از حضور در دنیای کشتی محروم شد.


سعید علی حسینی دیگر ورزشکار ایرانی بود که می‌توانست برای ایران سال‌ها در وزنه برداری مدال آوری کند. اما سال ۸۹ برای همیشه از سوی فدراسیون جهانی وزنه برداری محروم شد. علی حسینی به دادگاه عالی ورزش شکایت کرد و سال ۲۰۱۷ به دنیای حرفه‌ای بازگشت، اما اگر این وزنه بردار با محرومیت مواجه نمی‌شد، می‌توانست در ۲۴ سالگی در المپیک لندن و ۲۸ سالگی در المپیک ریو برای کسب مدال تلاش کند. دقیقا همان سالی که بهداد سلیمی با ناداوری از کسب مدال بازماند!

دونده ایرانی و اتهام دوپینگ در ارتفاع

حسین کیهانی ملی پوش دو و میدانی ایران به دلیل استفاده از ماده ممنوعه EPO دوپینگی اعلام شد. کیهانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا مدال طلا را در ماده ۳۰۰۰ متر با مانع به دست آورد و حالا نسبت به اتهامِ دوپینگی بودنش فرجام خواهی کرده است. از طرفی مجید کیهانی رئیس فدراسیون دو و میدانی، اعتقاد دارد که، چون حسین کیهانی تمریناتش را در ارتفاع ۲۴۰۰ متری در مکزیک برگزار می‌کند، بدنش به صورت خودکار ماده EPO را ترشح می‌کند و موضوع دوپینگ او قابل پیگیری است. کیهانی می‌گوید: حتی مورد دوپینگ حسین کیهانی مربوط به بازی‌های آسیایی و مدال طلایش در جاکارتا ندارد و این مسئله به مسابقات جهانی ۲۰۱۹ مربوط می‌شود.

نوروزی: حتی مصرف یک قرص استامینوفن هم باید اطلاع رسانی شود

غلامرضا نوروزی دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص این معظل اظهار کرد: در بحث دوپینگ، خودِ ورزشکار متولی است. دارویی که یک ورزشکار استفاده می‌کند حتی اگر یک قرص استامینوفن هم باشد، باید مشخص شود.

نوروزی در خصوص ورزشکارانی که بعد از مثبت شدن تست دوپینگ ادعا می‌کنند که نمی‌دانستند داروی مصرفی شان جز مواد ممنوعه بوده است، اظهار کرد: این موضوع تازه‌ای نیست، همواره ورزشکاران این را می‌گویند که ما خبر نداشتیم، البته تمام ورزشکاران ایرانی و مخصوصا قهرمان‌ها در سایت نادو عضو هستند و ما نیز در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قبل از شروع هر سال میلادی، جدیدترین لیست دارو‌های غیر مجاز را به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ درباره این که چرا تست دوپینگ بعضی ورزشکاران چند سال بعد مشخص می‌شود تصریح کرد: نمونه‌های آزمایشگاهی فریز می‌شوند و هر چند وقت یک‌بار ردیابی می‌شوند و حتی تا ۱۰ سال پس از نگه داری نتیجه مشخص می‌شود. به همین دلیل است که در چند وقت اخیر خبر‌هایی از مشخص شدن نتیجه تست دوپینگ در المپیک لندن شنیده می‌شود.

او در پایان درباره این که در حال حاضر چه رشته‌هایی در ایران از طرف پدیده دوپینگ مورد تهدید قرار دارند خاطر نشان کرد: تنها رشته‌ای که هنوز باید در ایران با دوپینگ مبارزه کند، وزنه برداری است.

نقره داغ شدن از سوی فدراسیون جهانی وزنه برداری

فدراسیون جهانی وزنه برداری با بررسی نتایج آزمایش دوپینگ در کشور‌های مختلف بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰، کشور‌های مختلف را براساس آمار مثبتِ دوپینگ با کاهش سهمیه‌ی المپیکی نقره داغ کرد. بر این اساس برخی کشور‌ها مثل ایران که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ۱۰ نمونه‌ی مثبت دوپینگی داشته اند، حالا فقط با ۲ سهمیه مردان در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ می‌تواند حاضر شود. فدراسیون جهانی وزنه برداری (IWF) کشور‌هایی را نیز که تعداد تست‌های مثبتِ دوپینگ شان بیش از ۲۰ مورد بوده است را با محرومیت سنگین تری مواجه کرده است که بر اساس آن کشور‌هایی مثل روسیه فقط با یک سهمیه مردان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو می‌توانند حاضر شوند.

رد دوپینگ از ورزش جانبازان و معلولان تا دروازه بان سوم در لیگ برتر فوتبال

ستاد مبارزه با دوپینگ هر از چندگاهی اسامی ورزشکارانی که در ایران آزمایش دوپینگ‌شان مثبت اعلام می‌شود را اعلام می‌کند. در این لیست ورزشکاران رشته‌های وزنه برداری و البته دوچرخه سواری و دو و میدانی، بیشترین تعداد دوپینگ را نسبت به دیگر ورزش‌ها دارند و در این لیست حضور ورشکاران جانباز و معلول هم در نوع خود جالب است. هر چند که از همه جالب‌تر موضوع دوپینگ دروازه‌بان سوم تیم ذوب‌آهن در سال ۹۱ است. عباس قاسمی لیگ یازدهم بعد از شهاب گردان و محمد باقر صادقی، انتخاب سوم مربی تیمش بود. اما نتیجه آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شد!


بیشتر بخوانید:

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار