رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب، از آغاز مرحله دوم عملیات کاوش محوطه تاریخی موسوم به «حسن زوردار» در این شهرستان خبر داد.

به گزارش    گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سیروس ادیب رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب گفت : محوطه تاریخی موسوم به «حسن زوردار» با ۲۰ هکتار در مجاورت ضلع شمالی شهر گیلانغرب قرار دارد و مربوط به عصر آهن و دوره‌های اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی است.

وی گفت : گیلانغرب بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد که ۴۵۰ اثر آن ثبت ملی شده و براساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون وجود هفت آتشکده نیز در این شهرستان شناسایی شده است.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب، با بیان اینکه این محوطه از مهمترین نقاط تاریخی گیلانغرب است که دارای یک بنای چهارطاقی با ارزش تاریخی بالاست، گفت: تاکنون در بین آثار به دست آمده وجود قطعات فراوان مشاهده شده که نشان می‌دهد، احتمالاً کارگاه تولید شیشه نیز در این منطقه وجود داشته است.

ادیب اضافه کرد: تاکنون ۷۰ درصد از اعتبار تخصیص یافته فصل اول کاوش از جمله تعیین عرصه و حریم مجموع محوطه باستانی و متعاقب آن کاوش آتشکده که بخشی از بنای باستانی از زیر خاک رؤیت شده، هزینه شده است که برای مشخص کردن هرچه بیشتر و دسترسی به وضعیت سازه‌های معماری و کف مجموعه آتشکده نیازمند تخصیص مجدد در فصول کاوش بعدی است.

وی گفت: در نتیجه این عملیات کاوش چندین دوره استقرار از جمله دوره تاریخی تا دوره اسلامی یافت شده که در دوران اسلامی از این مکان به عنوان کارگاه ذوب فلز و شیشه گری استفاده شده و در دورانی بعنوان اهمیت مذهبی محوطه بعنوان قبرستان دوران اسلامی استفاده شده است.

 

 

انتهای پیام/د

محوطه تاریخی «حسن زوردار» در مجاورت ضلع شمالی شهر قرار دارد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.