وزارت خارجه چین با انتقاد از دیدار بولتون با رئیس شورای امنیت ملی تایوان، اعلام کرد پکن در چارچوب سیاست «چین واحد» به شدت مخالف دیدار مقامات دو طرف است.

انتقاد شدید چین از مقامات سیاسی آمریکا و تایوانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد این کشور به شدت مخالف دیدار و گفتگوی مقامات واشنگتن با مقامات تایوان، از جمله گفتگو‌ی اخیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و دیوید لی، رئیس شورای امنیت ملی تایوان، است.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این خصوص گفت: «اصل چین واحد در روابط میان پکن و واشنگتن یکی از اصول سیاسی است. ما به شدت با هر گونه ارتباط رسمی میان آمریکا و تایوان مخالف هستیم».

این مقام سیاسی چین از آمریکا خواست به اصل «چین واحد» و همچنین به اعلامیه رسمی مشترک میان پکن و واشنگتن که در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ امضا شد احترام بگذارد و روابط تعریف شده میان دو کشور را به رسمیت بشناسد.

بنا بر گزارش‌ها، رئیس شورای امنیت ملی تایوان در جریان دیدار خود از آمریکا در ۱۳ تا ۲۱ مه با جان بولتون دیدار داشته است. هفته گذشته نیز چین به عبور دو کشتی جنگی آمریکا از تنگه استراتژیک تایوان در دریای چین جنوبی اعتراض کرد. پکن مدت‌هاست مخالف حرکت کشتی‌ها در تنگه تایوان است.

شایان ذکر است، چین در چارچوب سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند. آمریکا به همراه بسیاری از کشور‌های دیگر، تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند و به طور رسمی به سیاست «چین واحد» پایبند هستند. با این حال، واشنگتن همچنان روابط غیررسمی خود را با دولت تایوان با وجود قطع روابط دیپلماتیک با تایپه در سال ۱۹۷۹ حفظ کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار