صیانت از بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی فارس/گلایه مدیرعامل از کمبود نیروی انسانی

معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: از سال ۹۳ تاکنون از برداشت غیر مجاز و بی رویه ۶۱۳ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان جلوگیری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کرامت‌الله کریمی مزیدی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس اظهار کرد: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و با تلاش و همت شرکت، از سال ۹۳ تاکنون از برداشت غیر مجاز و بی‌رویه ۶۱۳ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: این جلوگیری و حفاظت با انسداد تعداد ۹ هزار و ۶۳۲ حلقه چاه غیر مجاز با حکم مقامات قضایی و ۴ هزار و ۱۶۸ فقره تقلیل منصوبات چاه‌های مجاز جهت کاهش برداشت در نقاط مختلف استان صورت گرفته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه در استان فارس ۷۲ هزار و ۷۹۳ حلقه چاه مجاز وجود دارد که معادل مجموع چاه‌های ۱۶ استان کشور است، افزود: همچنین ۱۵ هزار و ۷۹۴ حلقه چاه غیر مجاز نیز وجود دارد که این چاه‌ها سالانه در حال مکیدن ۶ میلیارد و ۱۶۷ میلیون متر مکعب از آب‌های زیرزمینی استان هستند؛ یعنی بیش از ۱۰ برابر حجم آب فعلی سد درودزن (با توجه به اینکه سد درودزن با بارندگی‌های خوب اخیر، آب‌گیری قابل توجهی داشته است).

به گفته کریمی مزیدی، حدود ۹۲ درصد مصرف آب استان در حوزه کشاورزی و حدود ۸۰ درصد از این مصرف نیز با برداشت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود؛ به طوری که از تعداد ۱۳۶ آبخوان در استان، در ۵۹ آبخوان افت سطح بیش از ۱۰ متر را شاهد بوده‌ایم و ۹۶ محدوده مطالعاتی را ممنوعه اعلام کرده‌ایم؛ یعنی به علت افت بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی در این دشت‌ها اجازه حفر چاه جدید داده نمی‌شود و میزان برداشت چاه‌های مجاز موجود نیز باید مدیریت و کنترل شود.

وی افزود: یکی از این راه‌های این مدیریت و کنترل، نصب کنتور و تجهیزات اندازه‌گیری است که تاکنون ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق و حجمی بر روی چاه‌ها نصب شده است و عملیات تجهیز بقیه چاه‌ها نیز ادامه دارد.

با توجه به وضعیت ذکر شده، اجرای سریع و فراگیر طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی که در سال ۱۳۹۳ در وزارت نیرو تصویب شده، برای استان فارس از واجبات و در دستور کار شرکت آب منطقه‎ای فارس است.

حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز با گلایه از کمبود نیروی انسانی در شرکت گفت: نمودارسازمانی شرکت آب منطقه‌ای فارس با ۲۹ شهرستان، حوزه عمل وسیع، ۱۰۳ محدوده مطالعاتی و ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه با استان‌هایی که داری ۳ محدوده مطالعاتی و ۲ شهرستان هستند تفاوتی ندارد.

وی اضافه کرد: پر کردن چاه‌های غیر مجاز با وجود مشکلات فراوان در حال انجام است، اما توزیع نکردن به موقع کنتور‌های چاه‌های کشاورزی توسط شرکت‌های تولید کننده در روند اجرا خلل ایجاد کرده است.

انتهای پیام/چ

تعادل بخشی آب های زیرزمینی در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار