یک طراح جلد کتاب گفت: هر چقدر طراحی با کیفیت و بهتر باشد قطعا مخاطب بیشتری را به خود جذب می‌کند.

به گزارش  خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح روی جلد کتاب‌ها از عوامل موثر برای انتخاب کتاب است. زمانی که کتاب خاصی مدنظر ندارید و بین قفسه‌های کتاب فروشی قدم می‌زنید، طرح روی جلد کتاب‌ها بیشتر از هر زمانی خود نمایی می‌کنند و شاید موضوع یا مخاطب کتاب مناسب شما نباشد، ولی جلد و رنگ کتاب، شما را به خرید آن متقاعد می‌کند. بعضی از کتاب‌های معروف داستانی که از سال‌ها قبل در بازار نشر وجود دارد، در هر دوره از چاپ مجدد یا چاپ آن توسط ناشران مختلف با طراحی‌های مختلف و بهتری نسبت به گذشته عرضه می‌شود و هر چقدر این طراحی با کیفیت و بهتر باشد قطعا مخاطب بیشتری را به خود جذب می‌کند.

خسرو اشتری طراح جلد کتاب در خصوص طراحی کتاب‌ها و تاثیر آن در خرید مخاطب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: غالبا چیزی که از طراح برای جلد کتاب خواسته می‌شود، طرحی است که باید محتوای کتاب و بحث جذابیت و کشش آن را برای مخاطب در نظر بگیرد که این نکات مدنظر ناشر و مولف است.

وی با بیان اینکه شیوه طراحان برای طراحی جلد کتاب‌ها متفاوت است، گفت: نمی‌توان گفت طراحان سبک و سیاق خاصی را برای فروش کتاب‌ها درنظر گرفته اند، زیرا هر طراح سبک‌های مختلفی دارد و در طراحی جلد از تکنیک‌های عکاسی، فتو مونتاژ و تکنیک طراحی استفاده می‌کند که می‌توان هر بخش را تفکیک و توضیحات آن را ارائه کرد.

اشتری با اشاره به اینکه طراحان، طرح‌های خود را بر اساس یگ گرایش خاص انجام نمی‌دهند، گفت: نمی‌توان گفت بخش زیادی از طراحان گرایش خاصی دارند، اما این موضوع در ناشران صدق می‌کند، زیرا ناشران مختلف، سبک‌های متفاوتی دارند. برای نمونه یک ناشر طراحی جلد‌های خود را بر پایه عکس می‌خواهد و با آن راحت‌تر است و شاید ناشری دیگر از طرح‌هایی استقبال کند که بر اساس عکس نبوده و به صورت طراحی‌های دستی و با استفاده از نرم افزار وکتور بوده است.

وی در خصوص بهبود طراحی‌های جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان گفت: ما در این زمینه پیشرفت داشته ایم، اما هم چنان نمی‌توان گفت این پیشرفت چشمگیر بوده است. کار‌های خوب تاثیر زیادی در جذب کودکان، دیدن و تمایل به داشتن کتاب دارد، اما  هم چنان آثار نامناسبی نیز دیده می‌شود که مهم‌ترین فاکتور آن تناسب نداشتن طراحی با روحیه کودک و نوجوان است. از طرفی در طراحی‌ها  از طراحی‌های خلاق استفاده نمی‌شود و از طرفی نیز تصویر سازی خوبی پشت آن نبوده و کار‌ها از لحاظ کیفیت و خلاقیت برای کودکان مناسب نیست.

وی ادامه داد: آثار نامناسب بر اساس روال قدیمی پیش می‌رود و در بسیاری از کیوسک‌ها با قیمت ارزان وجود دارد ضمن اینکه در برخی از کتاب فروشی‌ها نیز می‌توان این آثار را دید، زیرا تاکیدی بر کیفیت آن‌ها نمی‌شود و این کیفیت، جنس کاغذ، طراحی جلد و... را شامل می‌شود که اشخاص متخصص در آن دخیل نبوده و غالبا هم محتوای خوبی ندارند. حتی کیفیت نامناسب در آثار داستان‌های نویسندگان معروف هم وجود دارد، زیرا نویسنده و مترجم آن اثر در سطح پایین کار را تولید می‌کنند که سبب کاهش کیفیت آن می‌شود.

انتهای پیام/

انتقاد یک طراح جلد کتاب از طراحی های نامناسب

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ دی ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
نیکا
۱۵:۵۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
اه
آخرین اخبار