دانش‌آموزان می‌توانند با مدیریت درست زمان برای مطالعه دروس در امتحانات نهایی موفق شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به خرداد ماه که می‌رسیم، تب امتحانات پایان ترم در بین دانش آموزان حسابی داغ می‌شود‌؛ پدر و مادر‌ها تلاش خود را به کار می‌گیرند تا فرزندانشان در محیطی آرام و به دور از تنش درس‌ها را مطالعه کنند، اما با این حال بسیاری از دانش آموزان دچار استرس‌ می‌شوند.

امتحانات پایان ترم با اینکه از هفت سالگی تا ۱۸ سالگی همراه دانش آموز است، اما  همواره استرس‌ زیادی را به بچه‌ها وارد می‌کند،‌ هر چند به گفته کارشناسان وجود این استرس‌ها طبیعی است؛ جالب است که با گذشت سال‌ها نه تنها این استرس کاهش نمی‌یابد بلکه هر ساله بیشتر می‌شود و دلیل آن هم سخت‌تر شدن درس‌هاست که بسیاری از دانش آموزان را گرفتار خود می‌کند.

امتحانات نهایی ۹۸/ ترفندهایی ساده برای پشت سرگذاشتن امتحانات نهایی
روش درست مطالعه، برنامه‌ریزی مناسب، خواب کافی، تغذیه مناسب و مغذی، همراهی خانواده، ورزش، داشتن هدف، دوری از استرس و اضطراب، توکل و ایمان به خدا، همت بالا، استفاده از کتاب درسی و منابع کمک آموزشی مناسب و معتبر و مشاوره با اساتید و مشاوران مجرب از نکاتی است که باید در طول دوران مطالعه مدنظر قرار داد و آن را رعایت کرد.

خوب است بدانید امتحانات پایان ترم را می‌توان با آرامش کامل و برنامه‌ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی پشت سر گذاشت و با خیال راحت برای سال تحصیلی جدید آماده شد؛ قصد داریم از این پس با بسته ویژه امتحانات شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، روش‌های موفقیت را کسب کنید و نتیجه‌ای مطلوب و قابل قبول در کنکور به دست آورید.

پویا علاالدینی شورمستی مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دانش‌آموزانی که این روز‌ها درگیر امتحانات پایان ترم هستند،‌ برای پشت سر گذاشتن این دوران با موفقیت  باید به برخی نکات ساده توجه کنند تا و با انرژی به سراغ سال تحصیلی جدید بروند؛ یکی از مهم‌ترین مسائل بحث استراتژی درس خواندن است، یعنی راهی که برای یادگیری درس و امتحان به کار گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از بهترین تکنیک‌ها برای مطالعه و تکنیک درس، نمونه سوال است؛ در مرحله اول دانش آموز باید متن و مفهوم کتاب را به‌صورت کامل بخواند و آن را بفهمد،  زمانی که این مرحله را کاملا فرا گرفت می‌تواند وارد مرحله بعد شود.

علاالدینی شورمستی ادامه داد: در مرحله دوم باید تمام سوال‌های مربوط به امتحانات درسی را کار کند و تمام نمونه سوال‌های تشریحی، تمرین‌های کتاب، سوالات آخر هر فصل، آزمایش‌ها و پاسخ دهی‌ها و پاورقی‌های را خوانده و به آن‌ها اشراف پیدا کند.

این مشاور تحصیلی در ادامه افزود: در مرحله آخر از این تکنیک باید مجدد کتاب را مرور کند، درس‌ها را به صورت مقطعی بخواند و دوباره‌خوانی کند؛ یکی از مسائل مهم در افزایش هوشیاری دانش آموزان بحث خواب است که متاسفانه به آن اهمیت نمی‌دهند.

امتحانات نهایی ۹۸/ ترفندهایی ساده برای پشت سرگذاشتن امتحانات نهایی

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اشتباهات دانش آموزان این است که شب‌های امتحان تا صبح بیدار هستند و اجازه استراحت به مغز را نمی‌دهند؛ مکانیزم مغز به شکلی است که اگر قرار باشد بازدهی مناسبی داشته باشد، فرد باید به آن استراحت کافی دهد.

علاالدینی شورمستی تشریح کرد: دانش آموزان باید حتما قبل از امتحان، خواب کافی داشته باشند تا در جلسه امتحان انرژی کافی برای بازیابی منابع حافظه را به دست آورند، در غیر این صورت مغز به دلیل خستگی توان امتحان دادن را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار