به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش روابط عمومیها در استان اصفهان به مناسب روز جهانی ارتباطات ضمن تبریک این روز، گفت: در دوره فضای مجازی ابزارهای دیجیتالی فضایی را خلق کردند که به مراتب از فضای واقعی در عصر الکترونیکی و دیجیتالی بزرگتر بوده و از مهمترین خصوصایت آن اجتماعی شدن است و در این فضای برآمده از ابزارهای دیجیتال در دنیا هر محتوایی که در فضای مجازی تولید میشود پوشش جهانی و مخاطب ۳ و نیم میلیارد نفری خواهد داشت.
وی با اشاره به گذر از دورههای الکترونیکی و دیجیتالی و ورود به دوره فضای مجازی افزود: با توجه به ویژگی اجتماعی شدن تمامی حوزههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در دوره فضای مجازی، روابط عمومیها نیز نسبت به دهههای پیش به شدت اجتماعی شدند.
دکتر فیروزآبادی با بیان این که در فضای مجازی شاهد ظهور بازیگران و کنشگران جدیدی هستیم، تصریح کرد: پیشتر تولید محتوا وظیفه رسانههای رسمی و نهادهایی همچون روابط عومیها بود، اما در عصر جدید روابط عمومیها با کاربران به عنوان بازیگرانی جدید مواجه هستند که هر کاربر یک خبرنگار است.
وی تاکید کرد: در این فضای یکپارچه جهانی با شفافیت کدر روبروییم که برای تبدیل آن به شفافیت بیشتر باید گامهای مختلفی برداشت که نیاز به زمان و آمادگی دارد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به این که یکی از راه ها، افزایش سواد رسانهای و فضای مجازی است، افزود: روابط عمومیها در افزایش سواد رسانهای و فضای مجازی نقش برجسته داشته و اگر نتوانند بدرستی ایفای نقش کرده و پاسخگوی جامعه ذی نفعان و ذی ربطان به صورت ۲۴*۷ باشند، رابطه فضای حقیقی با مجازی رابطهای کدر و ناپایدار شده و جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.
وی اظهار داشت: در عصر فضای مجازی با پدیدهای به نام اخبار جعلی و باتها مواجهیم که اخبار جعلی به صورت ماشینی و انسانی تولید شده و باتها بازیگران ماشینی هستند که در ایجاد بومرنگ بین فضای مجازی و حقیقی ایفای نقش میکنند و در نهایت این پدیده، بحران اجتماعی و نسلی با ایجاد ناامیدی، علاقههای کاذب، یاس و ... ایجاد میکند.
دکتر فیروزآبادی با بیان این که روابط عمومی موفق باید درک مناسبی از فضای شبکهای داشته باشد و با راه اندازی شرکتهای رصد در کنار خود، اخبار را راستی آزمایی کرده و مرجع سنجش درستی اخبار در جامعه باشد، گفت: متاسفانه آنچه که امروز مرکز ملی فضای مجازی کشور و دولت با آن مواجه است عدم تناسب تحولات روابط عمومیهای کشور در عصر فضای مجازی و کفایت به ابزارهای دیجیتالی است در حالی که روابط عمومیها باید به سمت جهانی شدن حرکت کرده و در این دوره گذار و پر تلاطم نقش آفرینی کنند.
انتهای پیام/