حمید حسین زاده معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چگونگی افزایش لذت خواندن کتاب در کودکان، بیان کرد: کتاب باید در سبد فرهنگی خانوادهها تعریف شود؛ یعنی والدین ضرورت تهیه کتاب برای کودکان خود را درک کنند. حالا این دسته بندی آثار طبق شناخت و اولویت بندی خانوادهها میتواند تعریف شود و به یک تعریف مشخص و هدفمند برسد.
معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان درخصوص برگزاری همایش برای جلب توجه والدین و کودکان به خواندن کتاب، گفت: این اتفاق میتواند به شکل تدریجی به درون خانوادهها راه پیدا کند. سمینار و همایش میتواند در حد یک تلنگر باشد؛ اما استمرار یک حرکت و تکرار آن میتواند فضا را برای خانوادهها لذت بخشتر کند.
حسین زاده در خصوص چگونگی معرفی کتاب در حوزه کودک و نوجوان گفت: در مرحله نخست بایستی کتاب از جذابیتهای لازم و استاندارد بهرهمند باشد. در مرحلهی بعد هم بایستی نشستهای کارشناسی قبل و بعد از چاپ کتاب برگزار کرد و مدام نام و موضوع و محتوای کار را برای خواننده مستقیم اثر معرفی و تبلیغ کرد تا مخاطب جامعه هدف خود را پیدا کند. یکی از نقاط اصلی آسیب و نقدی که به عرصه معرفی کتاب کودک برمی گردد، موضوع ترویج و تبلیغ است. غالب ناشران کودک در خصوص ترویج و تبلیغ کتاب ضعیف کار میکنند و مخاطبان چندان در جریان روند تولیدات قرار نمیگیرند.
وی با اشاره به آثار منتشره در حوزه داستان و شعر کودک و نوجوان، تیراژ و صفحات آن اظهار کرد: ما در حوزه هنری آثار متعددی را در زمینه شعر و داستان تولید کرده ایم که بیشتر آنها به حوزه داستان و رمان بر میگردد. محسن شفیعی، شهرام شفیعی، حسن احمدی، مصطفی خرامان و ... از جمله افرادی هستند که مجموعه داستان های دنباله دار آنها را به چاپ رسانده ایم.
معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به روند تولید این آثار، اظهار کرد: پس از ارزیابی اولیه در شورای داخلی کارگروههای سه گانه (شعر، داستان و نمایشنامه)، آثار به شورای تولید ارسال شده و در آنجا مورد ارزیابی نهایی قرار میگیرد. پس از تایید نهایی آثار جهت چاپ، تحویل انتشارات سوره مهر میشوند.
حسین زاده در خصوص روند توزیع و تولید کتابهای کودک و نوجوان در حوزه هنری گفت: از نظر توزیع، انتشارات سوره مهر به لطف خدا خوب کار میکند؛ اما ناشران خصوصی دیگر هم باید مرکزی را به عنوان پایلوت در نقش و جایگاه و اهمیت کتاب کودک تعریف کنند تا خانوادهها بتوانند از این آثار خوب بهرهمند شوند.
معاون فرهنگی حوزه هنری کودک و نوجوان همچنین با اشاره به کم دیده شدن کتاب فروشیهایی که به مقوله کتاب کودک میپردازند، اظهار کرد: شاید دلیل این دیده نشدن این باشد که در زمینه کودک به شکل تخصصی ورود نکرده اند و غالباً کتابهای کودک را در کنار و زیر سایه کتابهای بزرگسالان، عرضه میکنند.
انتهای پیام/